سینما

منیژه حکمت با اظهار تاسف نسبت به‌ حاکم شدن سرمایه در سینمای ایران گفت: فروش «پوپک و مش ماشاالله» باعث می‌شود، فیلم «لالایی» را که یک‌ سال‌ونیم است به‌خاطر کمبود بودجه و مشکلات عدیده متوقف است تمام کنم. ابراهیم حاتمی‌کیا فیلم سینمایی «بانوی شهر ما» را که یک درام شهری و اجتماعی است به زودی کارگردانی می‌کند.

سری جدید از پروژه سینمایی «بتمن» برای اکران در ۲۰ جولای (تیرماه) سال ۲۰۱۲ میلادی آماده می‌شود. پروژه جدید که فعلا «بتمن ۳» نام گرفته سومین فیلم از سری فیلم‌های بتمن است که کریستوفر نولان آن را کارگردانی می‌کند.

پوریا آذربایجانی نویسنده و کارگردان «دلتنگ که می‌شویم...» از مذاکره با فرامرز قریبیان، باران کوثری و صابر ابر برای حضور در این فیلم خبر داد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: فیلم تسویه حساب در مشهد مقدس تحت هیچ شرایطی اکران نمی‌شود.

درام انگلیسی زبان «‌درخت» ساخته ژولی برتوچلی به عنوان فیلم اختتامیه جشنواره کن برگزیده شد.

عوامل فیلم «آل» ساخته بهرام بهرامیان در سینما آزادی امروز ۱۲ اردیبهشت ماه میزبان مخاطبین می‌شوند. در ادامه نمایش‌های مردمی «آل» ساعت ۲۱:۳۰ فردا شب در سینما آزادی میزبان مخاطبین می‌شود.

فرهنگ

وزیر ارشاد در مراسم پایانی بزرگداشت روز ملی خلیج‌فارس گفت: کسانی که مدعی نام جعلی هستند دلیل بیاورند، ما که منابع متعددی برای تایید نام خلیج‌فارس داریم.

دکتر حسن بلخاری که تا هفته گذشته ریاست پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر را به عهده داشت، هفته گذشته به وسیله علی معلم از این سمت برکنار شد.

تئاتر

نمایش «به خاطر یک مشت روبل» به کارگردانی حسن معجونی که تا ۲۴ اردیبهشت ماه در تماشاخانه ایرانشهر اجرا دارد، در روزهای پایانی هفته دو اجرای ویژه دارد.

رسانه

یکی از مقامات دولت چین اعلام کرد در آینده نزدیک این کشور اقدام به راه‌اندازی شبکه تلویزیونی بیست و چهار ساعته انگلیسی‌زبان می‌کند که برنامه‌های آن از طریق ماهواره، شبکه‌های کابلی تلویزیونی، شبکه جهانی اینترنت و تلفن‌های همراه قابل دریافت خواهد بود.

ابوالقاسم طالبی کارگردان سریال «به کجا چنین شتابان» در گفت‌وگویی که در سایت جهان نیوزآمده عنوان کرده است: فقط دستمزد فتحعلی اویسی برای بازی در سریال «دارا و ندار» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی ۹۰ میلیون تومان بوده است.

مدیرکل اخبار خارجی صداوسیما گفت: حمید معصومی‌نژاد خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در رم در کنار آزادی مشروط، مجوز فعالیت حرفه‌ای در کلوپ خبرنگاران خارجی را دارد.

برنامه «سینما اقتباس» این هفته فیلم «گلس درهم‌شکسته» به کارگردانی بیلی ری را پخش می‌کند. فیلم بیلی ری یکشنبه - ۱۲ اردیبهشت‌ماه - ساعت ۲۰ و۳۰ دقیقه به همراه بخش‌های نقد و بررسی از «سینما اقتباس» پخش می‌شود.

ادبیات

رمانی از جومپا لاهیری با ترجمه فرانک باجلان در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. این رمان با نام «زمین ناآشنا» از سوی انتشارات مروارید ارائه خواهد شد.

مجموعه داستان «اگر ابرها بگذرند» نوشته سعید طباطبایی نقد می‌شود. مشیت علایی، اسدالله امرایی و امیرحسین یزدان‌بد به نقد و بررسی این کتاب خواهند پرداخت. این جلسه امروز یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۷ در دفتر انتشارات مروارید برگزار خواهد شد.

دادگاه تجدید نظر درباره ممنوعیت چاپ ادامه رمان معروف جروم دیوید سلینجر «ناطور دشت» که از سوی یک نویسنده سوئدی نوشته شده بود به زودی در دادگاه فدرال برگزار می‌شود، هر چند متولیان آثار سلینجر معتقدند که این دعوای حقوقی را خواهند برد.

موسیقی

کنسرت موسیقی کلا‌سیک ایرانی امروز با یاد فرامرز پایور توسط گروه موسیقی باربد در دانشگاه تورنتو برپا شد. این کنسرت به سرپرستی «مهدی رضانیا» و با همکاری انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه تورنتو روز گذشته- اول مه

(۱۱ اردیبهشت) برگزار شد.

مستر کلاس رضا عالمی موسیقیدان و نوازنده درباره اصول پیشرفته و تکنیکی موسیقی، در بوکان برگزار می‌شود. رضا عالمی کنسرمایستر و سرگروه ارکستر موسیقی ملی ایران و مایستر ویولن دوم‌های ارکستر سمفونیک تهران روز گذشته شنبه در شهرستان بوکان درباره اصول پیشرفته و تکنیکی موسیقی در مبانی و ساز، مستر کلاس برگزار کرد.

هوشنگ کامکار از اجرای گروه کامکارها با ارکستر سمفونیک بغداد در شهر سلیمانیه و هولر خبر داد.

سعید ذهنی گفت: موسیقی مجلسی و کنسرت با موسیقی تئاتر کاملا متفاوت است و موسیقی در تئاتر زمینه مناسبی را برای القای متن فراهم می‌کند.

ارکستر مجلسی جوانان به سرپرستی بهروز وحیدی آذر ۲۰ خرداد در تالار رودکی به روی صحنه می‌رود.

تجسمی

گالری شمرون با برگزاری نمایشگاه نقاشی «پیکرنگاری درباری» به طور رسمی آغاز به کار کرد.

آثار پنج نقاش جوان در نمایشگاه نقاشی‌ «۵،۴،۳،۲،۱»، در کافه گالری تماشاخانه ایرانشهر به روی دیوار رفت.

سلسله نشست‌های تخصصی و پژوهشی هنر در گالری «برگ» سال جدید با نکوداشت «چنگیز شهوق» ـ هنرمند مجسمه‌ساز ـ آغاز می‌شود.

کورش ادیم، محمدرضا طهماسب‌پور وافسانه کامران قصد دارند حاصل پژوهش‌های خود را در زمینه «میراث تصویری ایرانیان» به نمایش بگذارند.