سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: با توجه به‌اینکه پایان شهریور امسال آخرین زمان برای ابلاغ‌این قانون به دولت برای تنظیم بودجه سال ۹۰ است، بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه باید از اواسط خرداد شروع شود. «محمد مهدی مفتح» روز پنج شنبه در گفت و گوی اختصاصی با‌ایرنا افزود: رسیدگی به‌این لایحه بر اساس دیگر لوایح بر مبنای آیین‌نامه داخلی مجلس صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: بررسی‌این برنامه از زمان انتشار آن توسط هیات رییسه مجلس در بین نمایندگان آغاز شده و فرآیند پنج مرحله‌ای بررسی‌این برنامه به زودی آغاز می‌شود.

وی با ذکر‌ اینکه ابتدا نمایندگان مجلس‌این لایحه را مورد بررسی قرار می‌دهند گفت: نمایندگان با مطالعه لایحه برنامه پنجم توسعه نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه می‌دهند.

نماینده رزن در مجلس شورای اسلامی ‌اضافه کرد: در مرحله دوم کمیسیون تخصصی فرصت دارد که پیشنهادها و لوایح را بررسی کرده و نظر خود را مطرح کند. مفتح افزود: اعضای کمیسیون تلفیق در مرحله سوم نتایج پیشنهادهای نمایندگان و کمیسیون را بررسی کرده و گزارش نهایی را برای صحن مجلس آماده می‌کند. وی ادامه داد: با طرح‌این لایحه در صحن علنی مجلس و صحبت موافقان و مخالفان در نهایت بعد از تصویب طرح برای بررسی بیشتر به شورای نگهبان ارسال می‌شود. وی اظهار داشت: در صورت رفع‌ایرادات احتمالی توسط شورای نگهبان، بعد از تایید شورای نگهبان قانون برنامه پنجم به دولت برای اجرا ابلاغ می‌شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: دولت در صورت ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه می‌تواند بودجه سال ۹۰ را بر‌این اساس تنظیم کند. سخنگوی کمیسیون تلفیق در ادامه از برگزاری همایش بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه در اوایل خرداد ماه خبر داد. دبیر علمی‌همایش ملی بررسی برنامه پنجم توسعه افزود: طبق نظر هیات رییسه مجلس کمیسیون برنامه و بودجه موظف به مدیریت و برگزاری‌این همایش شد. مفتح ادامه داد: دانشمندان، صاحب نظران، اساتید دانشگاه و کسانی که در حوزه های مختلف در خصوص ‌این لایحه‌ایده و نظری دارند، نظرات خود را در‌این همایش دو روزه بیان می‌کنند. وی اضافه کرد: مجلس در یک نظر سنجی عمومی‌و با توجه به نظرات صاحب نظران و اساتید دانشگاه ‌این برنامه را مطالعه و بررسی کرده و سپس تصویب می‌کند. وی ادامه داد: نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق از نتایج‌ این همایش در بررسی لایحه برنامه بهره می‌گیرند.