برنامه پنجم می‌تواند تور ایمنی هدفمندسازی یارانه‌ها باشد

یک کارشناس اقتصادی گفت: برنامه‌های توسعه در پی ایجاد وضعیتی مطلوب هستند و هیچ پیش نیازی جز برنامه‌ریزی درست ندارند. بایزید مردوخی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برنامه پنجم توسعه اظهار کرد: برنامه همیشه برای اصلاح مطرح می‌شود و می‌خواهد یک وضعیت مطلوبی را ایجاد کند و هیچ پیش نیازی جز فرآیند برنامه‌ریزی درست نخواهد داشت.

وی افزود: باید یک سازمان برنامه‌ریزی و نظارت وجود داشته باشد و هر مرجعی نمی‌تواند درصدد تهیه برنامه باشد و از متخصصان آشنا با برنامه‌ریزی تا مردم اعم از مصرف کننده، تولید کننده و سرمایه‌گذار باید در جریان تهیه برنامه حضور داشته باشند.

او با بیان اینکه برنامه نیازمند تعهد است، عنوان کرد: این تعهد باید از طریق قانون در دستگاه‌های ذی‌ربط به وجود آید و اگر برنامه متضمن تعهد برای اجرا نباشد هیچ خاصیتی ندارد، هر چند دقیق‌ترین برنامه‌ریزی در خصوص آن صورت گرفته باشد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص مهم‌ترین گام برای رسیدن به اهداف برنامه پنجم توسعه ابراز کرد: بعد از وضعیتی که برای برنامه چهارم پیش آمد و بعد از تعطیلی سازمان برنامه‌ریزی کشور و بعد از نتایجی که مطابق برنامه نبود، امیدواریم که در نهایی کردن برنامه پنجم توسعه، تمام درس‌هایی که از برنامه چهارم آموختیم به واقعیت‌هایی در قانون برنامه تبدیل شود.

مردوخی تصریح کرد: برنامه باید بر پایه اطلاعات و آمار تنظیم شود و نمی‌تواند نسخه‌ای خیلی ایده‌آل باشد و باید کمیت داشته باشد که قابل اندازه‌گیری شو د و تضمینی هم در پی‌ آن برای اجرا باشد. وی ادامه داد: اگر اجرائیات در قانون هدفمندسازی ناقص است یا تورهای ایمنی پیش‌بینی شده در آن قانون ناکافی است، برنامه پنجم می‌تواند به تکمیل آنها کمک کند.

او درباره خصوصی‌سازی گفت: خصوصی سازی این نیست که مالکیت را به بخش غیر دولتی دهیم و معنی وسیع‌تری از این دارد که باید فضای کسب و کاری به وجود آید که در آن فضا چه شرکت دولتی باشد و چه خصوصی، به نفع آن جامعه کار می‌کند و این موضوع معنی خصوصی‌سازی در دنیا است و صرفا نباید روی کمیت خصوصی‌سازی تکیه کرد.

مردوخی با بیان این که با شرایط حال حاضر، اجرای قانون هدفمندسازی باعث بروز مشکلات اقتصادی می‌شود، یادآور شد: این موضوع نظر تمامی کارشناسان است و خود مجلس و دولت هم بر آثار آن واقفند و آثار تورم اضافی اجرای این قانون از ۱۰ تا ۵۰ درصد متغیر است و میزان دقیق آن به شرایط اجرا برمی‌گردد، اما باید دانست که همت دولت‌های دنیا در پی این است که تورم افزایش پیدا نکند، اما ما با خیال راحت از تورم صحبت می‌کنیم.