معاون شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با توجه به ابلاغ اصلاحات اساسنامه دانشگاه آزاد، مدت زمانی که هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی باید تشکیل جلسه داده و رییس جدید این دانشگاه را به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند، اعلام کرد. بابک نگاهداری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره مهلت زمان دانشگاه آزاد برای معرفی ریاست جدید این دانشگاه به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزود: از زمانی که اساسنامه ابلاغ و به دست مسوولان دانشگاه آزاد می‌رسد، هیات امنای این دانشگاه فرصت دارند تشکیل جلسه بدهند و پس از یک ماه از تشکیل جلسه رسمی هیات امنا باید رییس جدید را به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کنند.

وی همچنین درباره حذف یکی از افراد هیات موسس دانشگاه آزاد در لیست اساسنامه ابلاغی این دانشگاه با تاکید بر اینکه کسی حذف نشده است، گفت: هنوز یکی از افراد انتخاب نشده و نفر نهم قرار است انتخاب و در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای نهایی شدن این فرد رای‌گیری شود.

معاون شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: البته تا این لحظه نفر نهم مشخص نشده و کسی نیز مطرح نیست. وی افزود: در هر حال مشخص نشدن نفر نهم مشکلی را برای تشکیل جلسه هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی به وجود نمی‌آورد. نگاهداری اظهار داشت: هیات نظارت و بازرسی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مسوول نظارت بر اجرای مصوبات شورا خواهد بود.

بر اساس اساسنامه ابلاغ شده از سوی رییس‌جمهور، هیات موسس دانشگاه آزاد مرکب از ۹ نفر شامل آقایان: اکبر‌هاشمی رفسنجانی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، عبدالله جاسبی، علی‌اکبر ولایتی، حسن حبیبی، سیدحسن خمینی، محسن قمی و حمید میرزاده است و چنانچه اعضای هیات موسس به علل مختلف مانند فوت، استعفا، بیماری، برکناری، ناتوانی یا هر علت دیگر به ۶ نفر کاهش یابد، هیات موسس می‌باید افراد جایگزین به تعداد مورد نیاز را ظرف مدت سه ماه برای عضویت در هیات موسس به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کند.

اساسنامه ابلاغی دانشگاه آزاد تاکید کرده که ۹ نفر عضو هیات موسس هستند. اساسنامه جدید دانشگاه آزاد به تصویب رسیده و برای اجرا از سوی رییس‌جمهور ابلاغ شده است که در آن تکلیف سه مورد اموال دانشگاه، ریاست دانشگاه و هیات موسس و هیات امنا مشخص شده است.

در مورد اموال دانشگاه آزاد ماده ۵ اساسنامه اشعار می‌دارد: «همچنین دانشگاه، موسسه‌ای است عمومی و غیردولتی و اموال آن به عنوان اموال عمومی محسوب می‌شود. هیچ یک از اعضای هیات موسس، هیات امنا، مدیران و دیگر ارکان و مسوولان دانشگاه هیچ گونه حق مالکیت و حق انتفاع شخصی از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصرا با رعایت مفاد این اساسنامه و مقررات حاکم و با رعایت مصلحت دانشگاه، صرف هزینه‌ها و پیشرفت و توسعه فعالیت‌های دانشگاه خواهد شد.»

در مورد ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نیز که یکی از بحث‌برانگیزترین مباحث مطرح بود و هیچ زمان مشخصی برای شروع و پایان ریاست دکتر عبدالله جاسبی مشخص نبود نیز اساسنامه جدید در ماده ۱۳ تاکید کرده است: «اداره امور دانشگاه با رییس دانشگاه است که به پیشنهاد هیات امنا و تایید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و حکم رییس هیات امنا برای مدت ۴ سال منصوب می‌شود. بنابر تبصره یک این ماده پذیرش استعفا یا عزل رییس دانشگاه پس از تصویب هیات امنا با حکم رییس هیات امنا خواهد بود.