کارمزد بیش از چهار درصد رباخواری است

آیت‌الله العظمی‌مکارم شیرازی با هشدار جدی نسبت به دریافت کارمزدهای کلان گفت: کارمزد بیش از چهار درصد رباخواری است، این اسم عوض کردن است وگرنه همان رباخواری است. به گزارش ایسنا، این مرجع تقلید در دیدار مسوولان شعب موسسه مالی و اعتباری مهر گفت: نظام اقتصادی و مساله بانک‌ها و مراکز مالی در دنیای امروز یک ضرورت است. وی اظهار کرد: امروز با گسترش اقتصاد و توسعه مبادلات و بالا رفتن حجم داد‌و‌ستدها آن نظام سابق امکان‌پذیر نیست، باید مراکز مالی وجود باشد که در واقع صندوق ذخیره مردم باشند و از این طریق مردم بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خود را ادامه دهند و خود آن مراکز هم بتوانند به وسیله اموال مردم فعالیت‌های اقتصادی مطلوبی داشته باشند.

این مرجع تقلید در ادامه به تفاوت نظام بانکداری اسلامی‌و غربی پرداخته و افزود: تفاوتی که ما با دنیای غرب داریم عمدتا در یک چیز است؛ زیرا آنها ادعا می‌کنند بانکداری هیچ نیازی به فعالیت‌های اقتصادی ندارد و براساس رباخواری و سود پول مردم اداره می‌شود؛ در حالی که ما می‌گوییم تمام بانک‌ها باید تبدیل به یک مرکز فعال اقتصادی شود، نه اینکه پول مردم را به دیگری بدهند و سود بگیرند، این مصداق واضح ربا و لاتاکلوا اموالکم بینکم بالباطل خواهد بود.

وی ادامه داد: میان مکتب اسلام و غرب بسیار تفاوت وجود دارد؛ زیرا در مکتب غرب عده‌ای بی‌دلیل ثروتمند می‌شوند و عده‌ای بی‌دلیل برخاک سیاه می‌نشینند؛ اما در مکتب اسلام همه باهم باید رشد اقتصادی داشته و مراکز مالی تبدیل به مراکز فعال سرمایه‌گذاری و اقتصادی ‌شوند.

مکارم شیرازی افزود: عده‌ای غرب زده می‌گویند «نمی‌توان بانک‌ها را به شکل اسلامی‌اداره کرد و باید اسم بانکداری اسلامی‌بر بانک‌ها گذاشت؛ ولی باید همچون برنامه و سیاست بانکداری غربی عمل کرد و مردم فاکتورهای قلابی بیاورند و بانک راضی شود و به آنها سود بدهد، تنها صورت کار را عوض کنیم و ماهیت همان راهکار غربی باشد؛ زیرا راه چاره‌ای غیر از اینها نیست»؛ در حالی که ما این‌گونه تفکرات را بی اساس می‌دانیم. ما یقین داریم اگر طبق عقود اسلامی‌فعالیت مالی و بانکداری داشته باشیم، پیشرفت اقتصادی بسیار خوبی خواهیم داشت و هرگز فاصله طبقاتی در کشورهای اسلامی‌پیدا نخواهد شد. ما با مسوولان بانکی و مالی اعتباری دربارة فاکتورهای قلابی صحبت کرده‌ایم و آنها وعده‌ داده‌اند جلوگیری کنند؛ ولی تاکنون شکایت مردم باقی است.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگری گفت: گاهی دیده می‌شود بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری نام کارمزد بر روی سودهای کلان خود می‌گذارند و می‌گویند ما ۲۶ درصد کارمزد می‌گیریم.

وی با هشدار جدی نسبت به دریافت کارمزدهای کلان گفت: کارمزد بیش از چهار درصد رباخواری است، این اسم عوض کردن است وگرنه همان رباخواری است؛ و اگر کارمزد از چهار درصد بیشتر شود باید تحت عقود اسلامی‌همچون مضاربه و اجاره به قصد تملیک و امثال آن صورت گیرد و این مساله باید با جدیت پیگیری شود. اداره پرسنل صندوق‌ها با چهاردرصد کاملا ممکن است.

مکارم شیرازی تصریح کرد: مسوولان بانک‌ها و موسسات اعتباری به کارمندان خود آموزش‌های لازم را درباره بانکداری اسلامی‌ارائه دهند که فاکتورها صوری را دنبال نکنند نباید بانکداری اسلامی‌در کشور به این شکل اداره شود؛ و از همه بدتر اینکه برخی موسسات مالی و اعتباری نام اسلامی ‌و ائمه را هم بر آن می‌گذارند و این گونه داد و ستدها در آنها وجود دارد که به نام ائمه لطمه می‌زند.

این مرجع تقلید خواستار رعایت عدالت در بانک‌ها شد و تاکید کرد: باید حق عدالت و انصاف را در بانک‌ها رعایت کرد، نه اینکه سرمایه‌های کلان بیندوزند و ساختمان‌های سر به فلک کشیده تهیه کنند.

وی به موضوع جریمه دیرکرد بانک‌ها اشاره و اظهار کرد: جریمه‌های دیرکرد از نظر شرعی صورت صحیحی ندارد، جریمه دیرکرد ربا است، کسانی که توانایی پرداخت وام را دارند و نمی‌پردازند باید تعزیر و جریمه شوند؛ ولی حاکم شرعی می‌تواند جریمه کند و این جریمه باید به بیت‌المال تعلق گیرد.