سینما

گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی یکی از اعضای اصلی هیات داوران شصت‌و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم «لوکارنو» شد. «سر ریدلی اسکات» که قرار است به زودی کارگردانی ادامه فیلم «بیگانه» را در قالب سه بعدی کارگردانی کند، کار جدیدش را پاسخی به فیلم «آواتار» اثر اخیر «جیمز کامرون» و ادامه دهنده راه او اعلام کرد.

فیلم مستند «یک روز پس از دهمین روز» به کارگردانی «نرگس آبیار» در جشنواره فیلم آسیا‌پاسیفیک لس‌آنجلس به روی پرده می‌رود. «یک روز پس از دهمین روز» تاکنون در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی حضور داشته است و چهار جایزه کسب کرده است.

مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی توقیف «دموکراسی تو روز روشن» را شایعه دانست. سیدعلیرضا سجادپور گفت: این فیلم مشکلی نداشته و در موعد مقرر اکران خواهد شد و مطالب مطرح شده بی‌پایه و اساس و ناشی از کم‌خبری حوزه سینما است و باعث شده برخی به دنبال

خبرسازی باشند.

رسول صدرعاملی کارگردان سینما ترجیح دادن منافع جمعی بر منافع فردی در مدیران و اهالی سینما را یکی از راه‌های رسیدن به فضای تعامل در دوره جدید معاونت سینمایی دانست.

آمیتا باچان فوق ستاره سینمای هند فاش کرد به بیماری سیروز (التهاب شدید کبد) مبتلا است و باید مرتب تحت نظر باشد. باچان ۶۷ ساله در وبلاگ خود نوشت بر اثر این بیماری ۲۵ درصد کبد او از بین رفته است.

تئاتر

سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی با یادمان هنرمندان درگذشته تئاتر برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنیاد شمس تبریزی گفت: اولین جشنواره بین‌المللی تئاتر کشورهای عضو اکو با موضوع شمس تبریزی و مولانا در خوی برگزار می‌شود.

شهرام زرگر بازیگر و استاد دانشگاه معتقد است: اگر دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی مورد اقبال دانشجویان نباشد، دیگر رغبتی برای شرکت در جشنواره نخواهند داشت.

اجرای نمایش «شبی از شب‌های تهران مسافری» نوشته و کارگردانی علی شمس به دلیل برگزاری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی متوقف شده است.

تلویزیون

رحمان سیفی آزاد مدیر گروه فیلم و نمایش شبکه چهار سیما گفت: در سال جاری به مسائل و مشکلات طبقه متوسط تحصیل‌کرده در تله‌فیلم‌ها و حتی تله‌تئاترها بیشتر می‌پردازیم.

یک شبکه تلویزیونی تایلند که از مدت‌ها قبل با بحران سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند، با تماس مردی ناشناس تهدید به بمب‌گذاری شد.

تئاتر تلویزیونی «عیش و نیستی» به کارگردانی هنری هادی مرزبان از ۱۵ اردیبهشت‌ماه روزهای چهارشنبه از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.

بهمن زرین‌پور تصویربرداری مجموعه تلویزیونی با نام موقت «ستاره‌باران» را به تهیه‌کنندگی محمد مهدی طباطبایی‌نژاد آغاز کرد.

ادبیات

مراسم بزرگداشت هوشنگ گلشیری در آستانه دهمین سالروز درگذشت این داستان‌نویس برگزار می‌شود. این برنامه را جامعه فرهنگی دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در روز دوشنبه (‌١٣ اردیبهشت‌ماه) از ساعت ‌١٥ تا ‌١٨ در تالار باستانی پاریزی این دانشکده برگزار می‌کند.

جهانگیر هدایت از انتشار جامع‌ترین نسخه «بوف کور» صادق هدایت در اروپا خبر داد. به گفته برادرزاده این نویسنده، کتاب چاپ‌شده، جامع‌ترین نسخه‌ از «بوف کور» است که تا کنون منتشر شده است.

الهه دهنوی که بیشتر به عنوان مترجم آثار ادبیات انگلیسی شناخته شده است، قصد دارد مجموعه‌ای از ۱۰ داستان کوتاه خودش را در قالب کتابی با عنوان «کاغذهای سوخته» منتشر کند.

دست‌نوشته‌های اشعار ژاک پره‌ور، شاعر فرانسوی قرن بیستم حراج می‌شود.

موسیقی

تور موسیقایی شجریان با گروه شهناز از ۱۰ اردیبهشت در چهار شهر استرالیا آغاز می‌شود.

فروش بلیت‌های کنسرت محمدرضا لطفی و گروه‌های سه‌گانه شیدا از فردا چهارشنبه، هشتم اردیبهشت آغاز می‌شود.

ارکستر هنر موسیقی زمان به سرپرستی «شهره جلالی قاجار» به مناسبت بزرگداشت «حکیم عمر خیام» رباعیات این شاعر بزرگ را در تالار وحدت می‌نوزاد. این کنسرت در تاریخ‌های ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت ماه از ساعت ۲۱ در تالار وحدت اجرا می‌شود.

آلبوم «آفتاب خوبان» با آهنگسازی اسماعیل واثقی و خوانندگی بیژن بیژنی از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد.

تجسمی

آثار ویدئویی دو هنرمند ایرانی؛ سمیرا اسکندرفر و نازگل انصاری‌نیا از سوی موزه «تیت» انگلستان خریداری شد.

ناصر نصیری، اولین نمایشگاه انفرادی پوسترهایش را

یک و ماه نیم دیگر در طبقه هشتم سینما آزادی برگزار می‌کند.

با نمایش تازه‌ترین آثار هنرمند مجسمه‌ساز، رضا امیریاراحمدی، خودچهره‌های نازنین آیگانی و ده هنرمند مجسمه‌ساز جوان، سه‌نمایشگاه مستقل در خانه هنر برپا می‌شود.

هم‌زمان با افتتاح گالری شمرون، نمایشگاه نقاشی پیکرنگاری قاجاری (درباری) در این نمایشگاه افتتاح خواهد شد.

نمایشگاهی از طراحی‌های ۱۱ هنرمند جوان از ۱۰اردیبهشت ماه در نگارخانه ۶۶ برپا خواهد شد.