احدی نباید از اجرای عدالت مستثنی باشد

عکس: خبرگزاری فارس

در مجازات اسلامی موارد نادری است که مجرم باید تحقیر و بی‌حیثیت شود و آن مربوط به کسانی است که به بیت‌المال دست‌اندازی کردند رییس‌جمهور گفت: در داخل کشور باید عدالت را به صورت قاطعانه اجرا کنیم و احدی نباید از اجرای عدالت مستثنی باشد؛ چراکه به محض اینکه ظلم آمد، پایه‌ها سست می‌شود و این سنت الهی است. اگر در گوشه‌ای از کشور ظلم باشد و عده‌ای از اجرای عدالت مستثنی باشند و در مورد آنها عدالت اجرا نشود، پایه‌ها سست می‌شود و اگر تا امروز ایستاده‌ایم، به خاطر پافشاری بر عدالت است.

به گزارش «ایسنا» محمود احمدی‌نژاد در پانزدهمین همایش فرماندهان، روسا و مدیران ناجا در ادامه به اهمیت احترام به شخصیت و کرامت انسان‌ها اشاره کرد و گفت: محال است که بتوان با تحقیر انسان‌ها ارزشی را به انسان منتقل کرد. امروز چرا تیغ آمریکا در دنیا نمی‌برد و سیاست‌هایش جلو نمی‌رود؟ برای آن است که آنها ملت‌ها را تحقیر و کرامت انسان‌ها را له می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه «احترام به کرامت انسان‌ها لازمه انتقال پیام عشق و محبت و اخلاق اسلامی است» گفت: با تحقیر انسان‌ها چیزی جز کینه‌ورزی ، فاصله ، مقاومت و لجبازی حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: ‌دستور اسلام این است؛ حتی کسی که خطایی انجام داده و مجازاتش در حد اعدام است، ما حق نداریم نسبت به این فرد توهینی انجام دهیم. البته در مجازات اسلامی موارد نادری است که مجرم باید تحقیر و بی‌حیثیت شود و اتفاقا بحث مهمی از این نوادر مربوط به کسانی است که به بیت‌المال دست‌اندازی و حق را تضییع می‌کنند.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه «رعایت اخلاق، احترام به کرامت انسانی جزو مهم‌ترین لوازم انتقال فرهنگ و اخلاق انسانی است» گفت: ارکان نظام اسلامی باید نماد بالاترین اخلاق‌گرایی، رعایت کرامت انسانی و احترام به انسان‌ها باشد و نیروی انتظامی نیز باید تجلی اعلای این امر باشد.

سرنخ قاچاق موادمخدر دست مراکز جهانی ثروت است

رییس‌جمهور گفت: نیروی انتظامی، خط مقدم تماس جمهوری اسلامی با مردم است، در لحظه لحظه زندگی اجتماعی مردم وجود دارد و حتی در مواقعی در زندگی خصوصی مردم نیز حضور پیدا می‌کند، مثلا در مواقعی که دعوا و درگیری باشد. وی بحث مبارزه با مواد مخدر را یک جنگ جدی عنوان کرد و گفت: برخی خیال می‌کنند که این‌جا بحث مبارزه با چند قاچاقچی بی‌سواد مطرح است. سرنخ قاچاق مواد مخدر، دست سرمایه‌داری بین‌المللی و مراکز جهانی ثروت است و شما در حال مبارزه با یک شبکه عظیم استعماری و سرمایه‌داری هستید.

وی با بیان اینکه «ما باید در بحث مبارزه با مواد مخدر به جایی برسیم که سرنخ‌های قاچاق مواد مخدر مایوس شوند» یادآور شد: یکی از برنامه‌هایی که آمریکایی‌ها در هنگام حمله به افغانستان مطرح می‌کردند، بحث مبارزه با مواد مخدر بود. در حال حاضر می‌بینیم که

کشت مواد مخدر در این کشور چند برابر شده است.

رییس‌جمهور ادامه داد: یکی از کارهای خوب نیروی انتظامی کنترل بزهکاری، زورگویی و تجاوز به عنف بود و در این ارتباط نیز اقدامات خوبی انجام شده است. ‌نیروی انتظامی باید همیشه ده قدم جلوتر از بزهکاران اجتماعی باشد، در برخورد با این بزهکاری‌ها آموزش دیده و در این ارتباط آگاهی داشته باشد.

افزایش بودجه نیروی انتظامی

احمدی‌نژاد همچنین با توجه به سخنان فرمانده نیروی انتظامی در مورد اضافه‌کاری‌های عوامل نیروی انتظامی و اینکه اعضای نیروی انتظامی ۷۰ الی ۸۰ ساعت اضافه کار دارند ولی به طور میانگین ده ساعت آن پرداخت می‌شود و این درخواست که در این ارتباط بودجه بیشتری به نیروی انتظامی داده شود تا این اضافه‌کار پرداخت شود، گفت: ان‌شاءالله این موضوع را پیگیری می‌کنیم، البته شما نیز عدالت را رعایت کنید و حقوق کسانی که در رده پایین‌تر از شما هستند

را نیز افزایش دهید، دولت از هیچ کمکی به نیروی انتظامی دریغ نمی‌کند. ان‌شاءالله ما بودجه نیروی انتظامی را شتاب می‌دهیم و شما نیز باید نیروی انتظامی را به نیروی یگانه اخلاق و کارآمدی تبدیل کنید.

جمهوری اسلامی درست نشده است

که ما به هر قیمتی بمانیم

وی در بخش دیگر سخنانش ادامه داد: جمهوری اسلامی درست نشده است که ما به هر قیمتی بمانیم، اگر این‌طور بود، حضرت علی(ع) امام حسین(ع) و امام حسن(ع) اولی بودند، به فضل الهی شرایط تاریخی و سنت‌های الهی به گونه‌ای است که پافشاری بر این ماموریت رمز ماندگاری ماست.

وی با بیان اینکه «ملت ایران، اسلام را از سرچشمه گرفته است و در واقع اسلام ناب را دریافت کرده است» خاطرنشان کرد: چون ملت ایران حقیقت را گرفته است، در پای دفاع از اسلام ایستاده و شهید داده است. اینکه تصور شود با چهار تا ماهواره و نشان دادن فیلم و شایعه درست کردن، ملت ایران آن‌وری می‌شود، اشتباه است؛ چراکه ملت ایران اسلام ناب را از مجرای درست گرفته و این اسلام ناب با فطرت و قلب ملت ایران پیوند خورده است. پیروان اسلام ناب محمدی در طول تاریخ قطعه قطعه شده‌اند، ولی پای اسلام ایستاده‌اند و اسلام را حفظ کرده‌اند. وقتی که دل انسان با اصل حقیقت پیوند بخورد، محال است که انسان این حقیقت را کنار بگذارد. کسی که طعم شیرین امامت و حقیقت و قله را چشیده باشد، محال است که دیگر به پایین قله رضایت دهد.

چیزی که با سپاه نظامی بیاید با سپاه نظامی نیز می‌رود

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور با طرح این پرسش که «چرا ملت ایران پای اسلام ایستاده و خواهد ایستاد؟» به این سوال پاسخ داد: علت این است که ملت ایران اسلام ناب را در بستری از عشق و محبت دریافت کردند، این‌که عده‌ای می‌گویند مردم ایران به زور شمشیر اسلام آوردند و در واقع اسلام با شمشیر در ایران گسترش پیدا کرد یک دروغ بزرگ تاریخی است. ملت ایران اسلام را از سرچشمه زلال آن و از اهل بیت(ع) گرفتند وگرنه چیزی که با سپاه نظامی بیاید با سپاه نظامی نیز می‌رود.

در نیروی انتظامی، احترام به انسان‌ها باید تجلی بیشتری داشته باشد

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش، حفظ کرامت انسان‌ها را از جمله لوازم ماموریت نظام اسلامی دانست و گفت: این مهم باید در نیروی انتظامی تجلی بیشتری داشته باشد.

احمدی‌نژاد، احترام به شخصیت و کرامت انسان‌ها را از لوازم انتقال فرهنگ و اخلاق به عنوان ماموریتی الهی در جامعه دانست و افزود‌: اگر می‌خواهیم کسی را اصلاح کنیم، باید با رعایت احترام به شخصیت و کرامت او باشد.

وی ، نیروی انتظامی را در خط مقدم اجرای این ماموریت الهی و حفظ کرامت انسان‌ها دانست و افزود: همه نهادهای نظام باید نماد این امر باشند، اما در نیروی انتظامی، احترام به انسان‌ها باید تجلی بیشتری داشته باشد.