منابع نزدیک به یک تحقیق در کنگره آمریکا عنوان کردند که واشنگتن نمی‌تواند از پس سخت‌تر کردن کنترل‌ها بر تامین‌کنندگان خارجی سوخت ایران برآید، زیرا این کار به شکلی جدی به اقتصاد آمریکا صدمه خواهد زد. به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز با اعلام این خبرنوشت: در تحقیقی که نتایج آن روز پنج‌شنبه منتشر شد، اداره حسابرسی دولتی آمریکا بیش از ۴۱ شرکت خارجی را شناسایی کرد که به ایران در توسعه بخش نفت و گاز این کشور در پنج سال گذشته کمک کردند. بنا بر گزارش پرس. تی‌. وی و بنا به گفته مسوولان انجام این تحقیق و بررسی، این شرکت‌ها با ارائه تخصص، تجهیزات و تامین مالی و نیز کمک به ساخت لوله‌های نفت و گاز در داخل ایران را قادر به افزایش تولید انرژی کرده‌اند.

روزنامه یومیوری روز شنبه نوشت‌: در هر حال منابع یاد شده که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که اعمال تحریم ۴۱ شرکت به احتمال زیاد به اقتصاد آمریکا ضربه خواهد زد، زیرا برخی از آنها شرکت‌های جهانی بزرگی هستند. آنها افزودند که اداره حسابرسی دولتی آمریکا قصد دارد شرکت‌ها را تحت فشار قرار دهد تا به طور داوطلبانه از معاملات مالی با ایران کنار بکشند.

یک شرکت نفتی ژاپن (INPEX) و یک شرکت مهندسی ژاپنی دیگر (JGC) نیز از جمله شرکت‌هایی هستند که به دلیل سرمایه‌گذاری در ایران با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو هستند.

در این گزارش به نام شرکت‌های «OMW» اتریش، پتروبراس برزیل و شرکت ملی نفت چین و نیز شرکت پتروشیمی و شیمی چین اشاره شده است. این گزارش در حالی ارائه شده است که واشنگتن خود را برای اعمال تحریم علیه شرکت‌های تامین‌کننده بنزین ایران یا شرکت‌هایی که به این کشور در گسترش پالایشگاه‌هایش کمک می‌کنند، آماده می‌کند.