سینما

اصغر هاشمی، عضو سابق شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: رسانه‌ای شدن مشکلات اخیر کانون سوال‌برانگیز است. چهارمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، دهم خرداد ماه و در ایام ولادت حضرت زهرا (س) در تهران برگزار می‌شود.

«طلا و مس» ساخته همایون اسعدیان ۱۲ اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای ارسباران به نمایش در می‌آید.

عباس رافعی کارگردان «در جست‌وجوی کرایست» آغاز تولید این فیلم سینمایی را منوط به حمایت‌های حداقلی بنیاد فارابی و معاونت سینمایی دانست.

بهرام رادان طی یک مراسم رسمی در مقر سازمان ملل متحد درتهران حکم خود را به عنوان سفیر سازمان ملل در مبارزه علیه گرسنگی گرفت.

مراسم نکوداشت نیکی کریمی بازیگر سینمای ایران در مجتمع فنی تهران برگزار خواهد شد.

پروژه سینمایی «نبرد تاتیان‌ها» در چهارمین هفته اکران خود با پیشی‌گرفتن از رقبای سرسخت خود چون «مرد آهنی ‌٢» توانست هم‌چنان در صدر فروش سینماهای جهان قرار گیرد.

یک فیلم مستند ۷۸ دقیقه‌ای به نمایش در نیامده از دادگاه تاریخی نورنبرگ این روزها در آمریکا و کانادا به نمایش درآمده است.

تئاتر

نیما دهقان کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه تئاتر کشور در تعلیق به سر می‌برد، گفت: عدم شناخت مدیران از مسائل و مشکلات هنری به پایه‌های تئاتر آسیب می‌رساند.

ایوب آقاخانی سرپرست گروه تئاتر «پوشه» از نگارش نمایشنامه «زنانی که به بزها خیره‌ شدند» جهت ارائه برای اجرای عمومی خبر داد.

تلویزیون

تصویربرداری سریال «در مسیر زاینده رود» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه چهارشنبه (پانزدهم اردیبهشت ماه) آغاز می‌شود.

تهیه‌کننده برنامه «به خانه برمی‌گردیم» از اضافه شدن آیتم‌های جدید همچون تصاویر سه بعدی به این برنامه خبر داد.

فرهنگ

سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: بر اساس مصوبه هیات‌مدیره، ماموریت‌های ۲ موسسه از موسسه‌های سازمان، به موسسه توسعه تصویر شهر واگذار شده و در این دوره هیچ موسسه جدیدی در سازمان تاسیس نشده است.

ادبیات

آلن سیلیتو، نویسنده معترض و خالق رمان «تنهایی یک دونده مارتن» در سن ۸۲ سالگی در گذشت.

کتاب «شاملو شناسی» با عنوان فرعی «تقریبا همه چیز درباره احمد شاملو» به کوشش محمد علی رونق از سوی انتشارات مازیار منتشر شد.

محمدرضا عبدالملکیان، پیشنهاددهنده برگزاری همایش شاعران ایران و جهان، ضمن بیان چگونگی شکل‌گیری این همایش، گفت که دولت صرفا باید سیاست‌گذار و حامی باشد و اجرای این همایش را به بخش خصوصی بسپارد.

موسیقی

مراسم سومین روز درگذشت عطا جنگوک، نوازنده تار و سه‌تار در مسجد امیرالمومنین امیرآباد برگزار شد.

احمدرضا جعفر‌پور سرپرست گروه موسیقی «مندیر» شهرستان بروجن بیان کرد: وضعیت موسیقی شهرستان‌ها اسفناک است. موسیقی باید خروجی و تولید داشته باشد؛ اما متاسفانه در شهرستان‌ها به موسیقی بها داده نمی‌شود و گروه‌ها هیچ مساعدت مالی دریافت نمی‌کنند.

حسین بهروزی‌نیا، نوازنده بربط گروه موسیقی دستان در نشستی با هنرجویان این ساز دیدار خواهد کرد.

هفتمین شماره «مجله موسیقی ایرانیان» به صورت رایگان و اینترنتی منتشر شد. محسن شاهرودی با اشاره به اینکه آلبوم موسیقی چکاوک براساس ارکستر گل‌ها شکل گرفته که بنده نیز آواز آن را به همین شیوه ساخته‌ام، گفت: این آلبوم با نگاه نو به موسیقی و ارتباط با نسل جوان ساخته شد.

تجسمی

نسرین خسروی، تصویرگر کتاب کودک و نوجوان که برای دیدن فرزندانش به کانادا سفر کرده بود، در سن ۶۰ سالگی در این کشور درگذشت.

قباد شیوا معتقد است که مخاطب نمایشگاه‌های گرافیک ایران باید شامل مدیران دولتی و صاحبان کارخانه‌هایی باشد که نیاز به سفارش آثار گرافیکی دارند.

دومین نقاشی دیواری لاله اسکندری در ضلع دیگری از اتوبان همت - زیرگذر پل ستاری - با ترکیبی از کاشی‌کاری، موزائیک و نقاشی روز پنج‌شنبه - نهم اردیبهشت ماه - رونمایی می‌شود.

نمایشگاه

محمدعلی سپانلو گفت: مسوولان برگزاری نمایشگاه کتاب باید بکوشند که وضع فراگیرتر و جهانی‌تری به نمایشگاه بدهند.

اصغر نوری پس از انتشار «برهوت عشق»، رمان دیگری را از ادبیات فرانسه ترجمه می‌کند.

کتاب‌های «بیست‌، بیست»، «خانه روبه‌رویی» و «زیر آفتاب هیچ چیز تازه‌ای نیست» عنوان سه ترجمه تازه از اسدالله امرایی است که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهند شد.

مجموعه شعر «چقدر مانده به رسیدن» نوشته محمدعلی سجادی، کارگردان سینما و تلویزیون در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

رضا فیاضی با نمایشنامه و شعر و بهاره رهنما با داستان در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهند داشت.