عدم توفیق برنامه چهارم در برنامه پنجم توسعه جبران شود

رییس مجلس شورای اسلامی‌با انتقاد از عقب بودن از برنامه چهارم توسعه خاطر نشان کرد: نرخ رشدی که در سند چشم انداز برای کشور

لحاظ شده است، ۹/۸ درصد است که هنوز ما به‌ این پایه نرسیده‌ایم و در برنامه چهارم توفیق نداشته‌ایم که باید‌این جهش را در برنامه پنجم جبران کنیم. به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی روز یکشنبه در سفر یک روزه به شهرستان طبس و در بازدید از معادن زغال سنگ پروده در جمع مهندسان و کارگران‌این معدن، طی سخنانی اظهار داشت: طبس پایگاهی برای نشان دادن روحیه استقامت و بزرگی ملت‌ایران در مقابل حرکت حساب شده آمریکا شد و توانست‌ این دولت را به زانو در آورد.

وی مصاف اقتصادی با دشمن را بسیار مهم خواند و گفت: اگر کشوری بخواهد در عرصه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی پایدار باشد باید از عقبه اقتصادی خوبی برخوردار باشد.

رییس مجلس گفت: در ۳۰ سال گذشته نقطه کلیدی که دشمن همواره روی آن مانور می‌دهد، موضوع تحریم است برای ‌اینکه شرایط‌ ایران را تحت‌الشعاع اخم خود قرار دهد. آنان حتی قبل از واقعه طبس نیز به دنبال فشار اقتصادی به‌ ایران بوده اند.

نقطه اول که ذهن آنان را درگیر می‌کند، فشار اقتصادی به‌ایران است در مساله هسته‌ای نیز فورا به سراغ مسائل اقتصادی می‌روند و ‌این نشان می‌دهد تیغ آنها در باقی امور کند است.

لاریجانی تصریح کرد: آنچه مهم است‌این است که ما خود را در حوزه اقتصادی بارور کنیم و از ظرفیت خود در‌این عرصه به نیکی استفاده کنیم تا تئوری آنها را به خوبی خنثی کنیم.

نماینده قم در خانه ملت افزود: سند چشم انداز بیست ساله که یک نقطه کانونی دارد ما را از نظر فن‌آوری‌های پیشرفته در مقام اول قرار می‌دهد و اگر از‌این مرحله عبور کنیم، امنیت ‌ایرانیان را برای سال‌های طولانی تامین کرده‌ایم و دیگر زندگیمان در تهدید نخواهد بود، فرزندان ‌ایران زندگی خوبی خواهند داشت و راه رسیدن به آن رشد صنعتی کشور است.

رییس قوه‌مقننه ادامه داد: با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی در کشور باید زمینه‌های فعال شدن‌این استعدادها را در کشور فراهم کنیم. لاریجانی گفت: اقتصاد باید شکل رقابت مردمی ‌پیدا کند و نیروهای فارغ‌التحصیل ظرفیتی برای وارد شدن در تولید و اقتصاد را پیدا کنند.

بوش مشکل مغزی داشت

رییس مجلس شورای اسلامی ‌همچنین در مراسم سالروز واقعه طبس که در محل‌این حادثه برگزار شد، گفت: واقعه طبس شخصیت آمریکا را مچاله کرد، هر چند آنها همچنان‌ایران را نمی‌شناسند.

وی حادثه طبس را اقدام پیچیده نظامی‌از سوی آمریکا خواند و گفت: علت وارد شدن آمریکایی‌ها به‌این مرحله آن بود که راه‌های مختلف را طی کردند و مختصر عقلی داشتند که به سادگی وارد ‌این مرحله نشوند، اما موفق نشده بودند و چاره‌ای جز اقدام نظامی‌نداشتند علت هم آن بود که پس از انقلاب اسلامی ‌یک شوک جدی به نظام آمریکا وارد شد و به گفته برژینسکی آنها دچار فقر استراتژیک در منطقه شدند.

رییس مجلس ادامه داد: آمریکایی‌ها پیش از‌این اقدام نظامی ‌نیز با مذاکراتی که داشتند به موفقیت‌های خود امیدوار بودند و‌این ناآشنایی آنان با‌ایران تا به امروز نیز ادامه داشته است، به طوری که از زمانی که اوباما سرکار آمد او نیز مقداری الفاظش را تغییر داد و شاید گمان می‌کرد مشکل‌ایران توزیع مقداری شکلات است و باید الفاظ شیرین استفاده کند.

نماینده قم با اشاره به سخن یکی از دیپلمات‌های برجسته منطقه با وی مبنی بر‌اینکه قصد اوباما اتخاذ رویکرد مثبت نسبت به‌ایران است، گفت: اگر چنین است تهدید اتمی‌را که فضاحتی برای ساختار مثبت در دنیا است، چگونه توجیه می‌کنند؟ حتی بوش هم که مشکل مغزی داشت چنین حرفی نزد،‌این لکه ننگی برای آمریکا است و نشان می‌دهد آنها شرایط را نمی‌شناسند.

لاریجانی در ادامه سخنان خود یادآور شد: قطعا آمریکایی‌ها در پروژه ابرقدرت‌سازی خود ناموفق بودند و‌این موضوعی نیست که برای آن نیازمند کنکاش باشیم. اکثر سیاستمداران بزرگ دنیا‌این مطلب را می‌دانند و مقالات زیادی برای آن نوشته‌اند بنابراین ما از‌این شرایط عبور کرده‌ایم و وارد شرایط پس از آن شده‌ایم.

نیروهای انقلاب صمیمی ‌باشند

رییس مجلس شورای اسلامی‌همچنین، در خصوص وحدت درون کشور گفت: اگر بخواهیم شعار سال را محقق کنیم نیروهای انقلابی باید درون کشور نسبت به هم وفادار و صمیمی‌ باشند، روی اصول انقلاب ‌ایستادگی کنند، پیرو رهبری باشند و با ادب و متانت ظرفیت‌های اقتصادی کشور را بالفعل کنند.

وی گفت: رهبری‌های حضرت آیت الله خامنه‌ای و بصیرت و هوشمندی ملت و نیروهای انقلاب مسائل مختلف در کشور را مرتفع کرد و در حوادث ماه‌های اخیر‌این تیزبینی شرایط را تغییر داد و‌ایران هم اکنون آماده حرکات نوین در عرصه سیاست و اقتصاد است.

رییس مجلس در خصوص موقعیت‌ایران نیز گفت: رهبری‌های حضرت امام(ره) و حضرت‌آیت‌الله‌‌خامنه‌ای در ‏مسائل مهم و اساسی ما را از مرحله شرایط پر تهدید برای‌ ایران عبور داد. ما در دوران اول انقلاب ‏وضعیت مستقر از نظر دفاعی، اقتصادی و سیاسی نداشتیم. رییس‌جمهوری مثل بنی صدر داشتیم که به جای تلاش ‏در جهت تقویت بنیان‌های انقلاب با ‌ایجاد شرایطی یک شخصیت مثل محمد منتظر قائم را از ما گرفت. ‏

وی خطاب به حاضران در مراسم ادامه داد: ‏اینکه امروز ‌این همه جیغ می‌کشند به خاطر دستیابی شما به فن آوری هسته‌ای است، شما کشوری شدید که تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای دارید و فشار آنها به خاطر همین است. البته ما پنهان کاری هم نمی‌کنیم. اگر می‌گوییم سلاح هسته‌ای نداریم درست است از طرفی هم صنایع موشکی خود را نیز معرفی می‌کنیم. آمریکا امروز در مقابل قدرت نظامی ‌ایران حقیر است.

لاریجانی با تاکید بر‌اینکه همین راهی که ما را به‌این نقطه رسانده باید ادامه یابد، گفت: ما پیشرفت زیادی داشته‌ایم و قلدرمابی آمریکایی‌ها تا حدی تغییر کرده است. البته حرف‌های درشت می‌زنند، اما خودشان هم می‌دانند چه وضعیتی دارند.

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: بفهمید که نمی‌توانید گردن کلفتی کنید. باید حقوق‌ایران را محترم بشمارید. ما نمی‌خواهیم شرایط منطقه جنگ آلود باشد، اما با شکلات هم نمی‌توانید سرگرمی‌ ایجاد کنید.