نحوه پرداخت یارانه نقدی
محمدرضا فرزین، معاون وزیر اقتصاد و سخنگوی طرح تحول - عکس: دنیای اقتصاد، نگار متین‌نیا
همه مردم به استثنای مشمولان سازمان‌های حمایتی یارانه یکسان می‌‌گیرند
حساب‌ یارانه‌ نقدی خردادماه افتتاح و قبل از اجرای طرح شارژ می‌شود

فرزین در کنفرانس مطبوعاتی ارائه داد
گزارش اجرای قانون یارانه‌ها
دنیای اقتصاد- زهرا واعظ: سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی دیروز در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد که پرداخت یارانه‌ نقدی در ابتدای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به همه مردم یکسان خواهد بود و در طول اجرای طرح، افراد غنی از دریافت یارانه حذف خواهند شد.
محمدرضا فرزین در این جلسه با تاکید بر اجرای قطعی این طرح در سال جاری، زمان اجرای آن را پس از تهیه کارتخوان برای متقاضیان، افتتاح حساب بانکی برای سرپرست خانوار و نیز بررسی سناریوهای جدید قیمتی براساس تفسیر جدید مجلس عنوان کرد و گفت: اعلام قیمت حامل‌های انرژی از لحاظ آثار روانی درست نیست و در آستانه اجرای طرح اعلام عمومی خواهد شد. وی در پاسخ به
دنیای اقتصاد درباره زمان آستانه اجرا تصریح کرد که قیمت‌ها ممکن است یکی دو شب قبل از اجرا اعلام شود.
پرداخت یارانه یکسان به همه مردم در ابتدای طرح
وی درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها به مردم تاکید کرد: در ابتدای اجرای این طرح، میزان پرداختی به کلیه افراد متقاضی که فرم‌ها را پر کرده باشند، یکسان است، اما درصدی از مردم شامل افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد، مناطق محروم، زنان سرپرست خانوار، کارگران فصلی بیشتر دریافت می‌کنند.
فرزین افزود: همچنین توسعه روش‌های حمایتی و توانمندسازی مانند کمک‌ هزینه ازدواج نیز در این آیین‌نامه دیده شده است.
حذف افراد غنی در طول طرح
سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی در ادامه با اشاره به شناسایی افراد غنی در طول اجرای طرح خاطرنشان کرد: در طول اجرای طرح با شناسایی افراد غنی میزان یارانه‌ پرداختی به آنها را کاهش می‌دهیم و از روش «حذفی» استفاده خواهیم کرد. بدین معنا که هرچه شناسایی خانوارهای غنی در طول طرح بیشتر شود، حذف آنها بیشتر خواهد شد. وی افزود: در شروع طرح از روش‌ خوشه‌بندی استفاده نخواهیم نکرد، اما تکمیل اطلاعات اقتصادی برای ما ضروری است و شناسایی خانوارهایی که درآمد بالاتری نسبت به سایرین دارند، از اهمیت ویژه‌ای برای دولت برخوردار است. فرزین تاکید کرد: متقاضیان دریافت یارانه باید حتما فرم‌های اطلاعات خانوار را پرکرده باشند یا در فرصت آینده پرکنند.
زمان مشخصی برای اجرای قانون پیش‌بینی نشده است
سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی درباره توافق دولت با مجلس بر سر یارانه‌ها گفت: در نامه مجلس به دولت آمده که مبلغ 20 هزار میلیارد تومان برای دولت خالص و بدون عوارض و مالیات است و عینا پس از وصول به صندوق واریز خواهد شد.
وی افزود: در این نامه الزاما محاسبه
درآمد - هزینه به صورت متوسط ماهانه در کلیه سال دیده شده و این رقم می‌تواند برای ماه‌های باقیمانده سال جهت مصرف موضوع مواد 7 و 8 و 11 قانون، وصول و هزینه شود. بنابراین در اینجا هیچ زمان مشخصی در امسال دیده نشده است.
وی افزود: در تفسیری که از سوی مجلس بیان شده دولت می‌تواند از اقشار خاص حمایت بیشتری کند و مجلس نیز در طول اجرای طرح از هیچ‌گونه کمکی برای ادامه طرح دریغ نخواهد کرد.
اعلام قیمت‌ها، آثار روانی دارد
فرزین در خصوص قیمت حامل‌های انرژی و سناریوهای مختلفی که برای این طرح در نظر گرفته شده، تصریح کرد: قیمت حامل‌ها از ماه‌های گذشته بررسی شده است، اما براساس نامه جدید مجلس به دولت که ۲۹ فروردین به دولت ابلاغ شد، مطالعات جدید در این زمینه آغاز شده که نتایج این مطالعات طی همین هفته به مجلس ارائه خواهد شد. وی افزود: اعلام قیمت‌ها در حال حاضر به دلیل آثار روانی آن درست نیست و در یک فرآیند کارشناسی طی خواهد شد. ضمن آنکه عدم اعلام قیمت‌ها تنها عمومی است و در جمع‌های کارشناسی تخصصی مطرح خواهد شد.
هزینه خانوارها تابع قیمت حامل‌ها است
فرزین درباره میزان هزینه‌های وارده به خانوارها در صورت اجرای طرح تصریح کرد: هزینه‌های تحمیلی به خانوارها، براساس سناریوهای قیمتی است و پس از آن مشخص خواهد شد که هر فرد چه میزان از این حامل‌ها را مصرف می‌کند، اما قطعا میزان بازپرداخت به گونه‌ای خواهد بود که هزینه‌ها را جبران کند و برای طبقات پایین درآمدی این رقم بیشتر است.
قیمت‌ها در آستانه اجرای طرح اعلام می‌شود
سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی زمان اعلام قیمت حامل‌های انرژی را آستانه اجرای طرح اعلام کرد و گفت: ماه‌ها است که کار کارشناسی بر روی قیمت‌ها صورت گرفته و اینک اطلاع عمومی در چارچوب میزان پرداختی هم براساس درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومان خالص و هم براساس ماه‌های باقیمانده سال تعیین خواهد شد که با توجه به نامه جدید مجلس به دولت، سناریوها جدید و متفاوت با قبل می‌شوند.
کنترل تورم نیازمند مدیریت پولی است
فرزین در خصوص میزان تورم حاصل از اجرای طرح تاکید کرد: معتقدیم که این طرح نیاز به مدیریت پولی و روش‌هایی دارد که براساس آن قیمت‌های تمام‌شده افزایش پیدا نکند. تلاش ما برای کنترل قیمت تمام‌شده یک کار دستوری نیست، بلکه از مکانیسم بازار استفاده خواهیم کرد و با ارائه تسهیلات شرایطی را به وجود می‌آوریم که اصلاح قیمت انرژی را به بهینه‌سازی الگوی مصرف تبدیل کند.
اعلام قیمت‌ها چه مشکلی از مردم حل می‌کند؟
سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی در پاسخ به دنیای اقتصاد درباره زمان اجرای قانون یارانه‌ها اعلام کرد: فرض کنید همین الان قیمت‌ها را اعلام کردم، چه مشکلی از مردم حل می‌شود؟ اگر شما مسوول طرح بودید، ‌اجازه می‌دادید این مسائل در آستانه اجرا مطرح شود؟ وی اضافه کرد: زود است که قیمت‌ها اعلام شود، هر زمان که از افتتاح حساب از سوی مردم مطمئن شدیم، قیمت‌ها را هم در آستانه اجرای طرح اعلام می‌کنیم.
وی در توضیح بیشتر این مطلب افزود: در نامه مجلس به دولت اجازه داده شد تا قانون در ماه‌های باقیمانده سال اجرا شود و دولت براساس دو مبنای ملاحظات فنی از نظر زمان مناسب و دیگری از نظر مسائل آمادگی خود دولت قیمت‌ها را اعلام خواهد کرد.
وی افزود: دولت می‌خواهد توزیع بنزین و گازوئیل را در یک کارت واحد انجام دهد و تا زمانی که بستر آن فراهم نشده باشد، اجرای طرح آغاز نمی‌شود. فرزین تاکید کرد که این طرح قطعا امسال اجرا خواهد شد و عزم دولت برای این کار جزم شده است.
باز توزیع سهم تولید توسط 3 مرجع
سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی درباره آیین‌نامه ماده ۸ که در کارگروه تخصصی بررسی شده، گفت: سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها، ‌دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها مسوول بازتوزیع ۳۰ درصد سهم تولید هستند که سهم هر بخش براساس ارزش تولید و صادرات، ‌بهره‌‌وری انرژی و میزان حمایت ناشی از قیمت‌های تبعیضی و ... تعیین خواهد شد. بین بانک و متقاضی قراردادی بسته شده و در آن تعهدات بانک و متقاضی مشخص خواهد شد.
خردادماه افتتاح حساب صورت می‌گیرد
وی درباره اینکه چه زمانی منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها به حساب مردم واریز خواهد شد، ‌خاطرنشان کرد: ابتدا باید متقاضیان یکی از حساب‌های بانکی خود را به وزارت رفاه اعلام کنند و چنانچه حسابی ندارند نسبت به افتتاح حساب اقدام کنند. وی افزود: ۱۹ میلیون سرپرست خانوار وجود دارد که تنها به حساب آنها [پول] واریز خواهد شد. ضمن آنکه با فرآیند افتتاح حساب جدید که خردادماه آغاز خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود ۴ میلیون نفر به متقاضیان یارانه‌ها اضافه خواهد شد. همچنین در آستانه اجرای طرح به تمام حساب‌ها پول واریز خواهد شد؛ چراکه دولت اجازه دارد از حساب تنخواه به حساب مردم پول واریز کند.
کارتخوان تا شهریور نهایی می‌شود
فرزین در ادامه از تشکیل کارت‌هایی به نام کارت‌خوان خبر داد که عملکرد آن به گونه‌ای است که به محض استفاده در سیستم هم قابلیت استفاده از سوخت بنزین و گازوئیل را داشته باشد و هم بتواند پول آن را پرداخت کند که این کارت‌ها تا پایان شهریور نهایی خواهد شد.
آشوب‌های اجتماعی نداریم
سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی درباره برنامه دولت در صورت آشوب‌های اجتماعی حاصل از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، خاطرنشان کرد: برآوردهای کارگروه تحولات اقتصادی نشان می‌دهد که آشوب‌های اجتماعی پس از اجرای طرح نخواهیم داشت؛ چراکه در این طرح ابتدا پول به حساب مردم واریز شده و سپس آزادسازی قیمت‌ها صورت می‌گیرد. ضمن آن که درباره عواقب اجتماعی طرح باید با وزیر کشور گفت‌و‌گو کرد.
فرزین در پایان درباره ادامه طرح سهمیه‌بندی بنزین پس از اجرای قانون یارانه‌ها گفت که الان نمی‌شود درباره این موضوع صحبت کرد و نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

اختصاص دو ماه یارانه نقدی قبل از اجرا

معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: در آغاز اجرای قانون هدفمند‌ کردن یارانه‌ها ابتدا در کارت‌های افراد به میزان دو ماه یارانه نقدی پرداخت می‌شود و بعد از آن این قانون به صورت اجرایی در خواهد آمد. به گزارش فارس، محمدرضا میرتاج‌الدینی در نشست خبری خود در نمایشگاه صنعت و نفت اعلام کرد: مجموع افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صورت یک بسته است و هیچ کدام از این صحبت‌ها که تاکنون در خصوص افزایش قیمت این حامل‌ها شده است درست نیست، زیرا حامل‌های انرژی ظرفیت جایگزینی دارند. وی ادامه داد: کارگروه طرح تحول اقتصادی بسته‌هایی را برای تعیین قیمت این حامل‌ها تدوین کرده است که تدوین این بسته‌ها مراحل نهایی خود را سپری می‌کنند. میرتاج‌الدینی افزود: اکنون نمی‌توان در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی صحبتی کرد و افزایش قیمت این حامل‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد و سیاست دولت این است که قیمت این حامل‌ها را تا روز نهایی اجرای آنها اعلام نکنند. میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه دولت هیچ تردیدی در اجرای قانون هدفمند‌ کردن یارانه‌ها ندارد، خاطرنشان کرد: دولت تنها در حال مدیریت این قانون است و قصد دارد افزایش قیمت و زمان اجرای این قانون را به موقع اعلام کند؛ بنابراین مقدمات اجرای این قانون باید آماده شود و آیین‌نامه نیز تدوین شوند. وی با اشاره به بازکردن حساب بانکی برای تمام متقاضیان کشور خاطرنشان کرد: ابتدا باید دو ماه یارانه نقدی در کارت‌های حساب متقاضیان ریخته شود و سپس هدفمند‌ کردن یارانه‌ها مورد اجرا قرار گیرد. قانون، زمان، نحوه و قیمت یارانه‌های حامل‌های انرژی را در اختیار دولت قرار داده است، زیرا اجرای این قانون به ثبات، آرامش و پشتیبانی در جامعه نیازمند است. میرتاج‌الدینی در ادامه این نشست گفت: دولت در گام آغازین اجرای قانون هدفمند‌ کردن یارانه‌ها سعی دارد تا ثبات را در صنعت ایجاد کند؛ بنابراین در سال اول حداکثر ۶ هزار میلیارد تومان و در سال بعد حداکثر ۱۲ هزار میلیارد تومان به صنعت کشور کمک خواهد کرد.
عکس: خبرگزاری فارس