دادگاه لاهه، انگلیس را به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به ایران به دلیل خلف وعده لندن در عمل به تعهداتش در قبال تهران محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی با اعلام این خبر نوشت: در سال ۱۹۷۰ میلادی دولت ایران مبلغی را برای خرید هزاران تانک چیفتن به دولت انگلیس پرداخت کرد، اما پس از سقوط شاه دولت بریتانیا این تانک‌ها را به دولت عراق فروخت و تهران هم اکنون بدهی خود را از بریتانیا می‌خواهد. بر اساس این گزارش، بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ میلادی محمدرضا پهلوی قراردادی به ارزش ۶۵۰ میلیون پوند را برای خرید هزار و ۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودرو زرهی با یک شرکت اسلحه‌سازی انگلیس منعقد کرد.

به نوشته ایندیپندنت، در سال ۱۹۷۹ حدود ۱۸۵ تانک چیفتن به دولت ایران تحویل داده شد، اما پس از انقلاب شکوهمند اسلامی‌و سقوط شاه، دولت انگلیس از ارسال دیگر تجهیزات به ایران امتناع ورزید و این تانک‌ها را به دولت عراق فروخت و پس از آنکه ایران بدهی خود را از دولت انگلیس خواست، بریتانیا حاضر به پرداخت بدهی به این کشور نشد.

این روزنامه انگلیسی توضیح داده است: پس از شکایت‌های بسیار دولت ایران به دادگاه لاهه، سرانجام این دادگاه لندن را به پرداخت نزدیک به ۴۰۰ میلیون پوند به ایران محکوم کرد. اما با وجود محدودیت‌های اقتصادی که از سوی اتحادیه اروپا بر بانک‌های ایران اعمال شده است، تهران از دسترسی به حساب‌های بانکی خود در کشورهای این اتحادیه محروم شده است.