ناخواسته شش سال از تئاتر دور بودم

رضا کیانیان که این روزها در نمایش‌ «پروفسور بوبوس» بازی می‌کند، اظهار امیدواری کرد که سال آینده در نمایش «گالیله» حمید سمندریان به صحنه برود. کیانیان گفت: مدت‌ها است که آقای سمندریان به اجرای نمایش «گالیله» علاقه‌مند است و دراین سال‌ها هر زمان که بحث اجرای این نمایش مطرح شده با من صحبت کرده است و با قولی که شهرداری و آقای قالیباف داده این نمایش سال آینده اجرا خواهد شد.

او که آخرین بار سال ۸۳ در نمایش «حرفه‌ای‌ها» به کارگردانی بابک محمدی بازی کرده بود، درباره دوری ۶ ساله‌اش از صحنه توضیح داد: هشت سال قبل از نمایش «حرفه‌ای» هم در نمایش «بازی استریندبرگ» بازی کرده بودم. اصولا همواره با فاصله‌های زیاد کار کرده‌ام. بعد از نمایش «حرفه‌ای‌ها» چندین پروژه را به مرکز هنرهای نمایشی پیشنهاد کردم که هیچ یک از این پروژه‌ها عملی نشد و این‌گونه بود که ناخواسته ۶ سال از تئاتر دور بودم.

کیانیان در تشریح این پروژه‌های ناتمام خاطرنشان کرد: قرار بود آخرین نمایشنامه «یون‌فوسه» را با یکی از استادان سوئدی اجرا کنیم؛ به این صورت که «فوسه» متنی دو نفره بنویسد که من و آن استاد سوئدی هریک دیالوگ‌های‌مان را به زبان خود بگوییم و همزمان با اجرای این نمایش، کارگاهی آموزشی هم توسط آنان در ایران برگزار شود و همه اینها به‌صورت رایگان بود، اما این پروژه به نتیجه نرسید و اگر مرکز هنرهای نمایشی می‌خواست، می‌توانست شرایط اجرای آن را فراهم کند، اما با عدم حمایت ایران از اجرای این پروژه آبروی من پیش سوئدی‌ها رفت به‌ویژه این‌که «یون فوسه» نمایشنامه‌نویسی است که به هرجایی سفر نمی‌کند، اما قرار بود به ایران بیاید که این فرصت از دست رفت.

او درباره دیگر پروژه‌های ناکام تئاتری‌اش اضافه کرد: قرار بود پروژه دیگری با ژاپن داشته باشیم که آن هم به نتیجه نرسید. از سوی دیگر آقای فرمان‌آرا دو نمایشنامه «مردی برای تمام فصول» و «ظلمت در نیمروز» را پیشنهاد کرد و با این‌که این نمایشنامه‌ها مجوز دارند، اما هیچ‌کدام به نتیجه نرسیدند.

رضا کیانیان که سال ۸۳ به‌دنبال پشت سرگذاشتن یکسری مشکلات با نمایش «حرفه‌ای‌ها» روی صحنه رفت، یاد‌آور شد: برای «حرفه‌ای‌ها» با خوشحالی روی صحنه نرفتم. چون آن زمان مرکز هنرهای نمایشی با ما خیلی بد‌رفتاری کرد، اما زمانی که روی صحنه روبه‌روی تماشاگر می‌ایستادم، خوشحال می‌شدم. به هرحال مانند کشورهای دیگر مرکز برای کسانی‌که امتحان‌هایشان را پس داده‌اند باید حساب جداگانه‌ای باز کند تا هنرمندان جدید بدانند باید تلاش کنند تا به آن موقعیت برسند.

کیانیان نبود برنامه‌ را از بزرگ‌ترین مشکلات تئاتر برشمرد و ادامه داد: بعد از ۶ سال دوست داشتم کار کنم، اما هنوز هم ته دلم خوشحال نیستم، چون باید هرسال یک تئاتر کار کنم و برنامه سال آینده‌ام را بدانم نه این‌که هر روز فقط برنامه‌ همان روزم را بدانم. در هرحال تا وقتی زنده‌ام کار می‌کنم، اما همچنان خوشحال نخواهم بود.

این بازیگر درباره جذابیت نمایشنامه «پروفسور بوبوس» هم گفت: حضور آتیلا پسیانی به عنوان کارگردان و همین‌طور علاقه من به متن «پروفسور بوبوس» از جمله دلایلی بود که تصمیم گرفتم در این نمایش بازی کنم. پیش از این با کارگردان‌هایی مانند علی رفیعی و حمید سمندریان کارکرده‌ام و در میان کارگردان‌های دیگر هم آتیلا پسیانی از همه به من نزدیک‌تر است، چون او هم فکر می‌کند نمایش، نمایش است یعنی ما نمایش اجرا می‌کنیم تا مردم را سرگرم کنیم. ما نسلی هستیم که فکر می‌کنیم نمایش، زندگی نیست، بلکه به کشف مرزهای جدید علاقه‌مندیم که لزوما خوب هم نیست و در بسیاری از موارد احتمال شکست آن وجود دارد، اما تجربه‌کردن مهم است.

کیانیان افزود: تجربه‌کردن به معنای آن نیست که تازه‌کارها می‌توانند تجربه کنند، بلکه تازه‌کارها نخست باید بیاموزند تا بعد بتوانند تجربه کنند و این کهنه‌کارها هستند که می‌توانند تجربه کنند. فکر می‌کنم ما هم می‌توانیم تجربه کنیم.

بازیگر نمایش‌هایی همچون «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» و «بازی استریندبرگ» که همواره تئاتر‌های روی صحنه را پیگیری می‌کند، تاکید کرد: در اندیشه جریان‌سازی یا ارائه الگو برای دیگران نیستم، چون خودم هم الگویی نداشتم و به‌دنبال جریان خاصی نبوده‌ام، بلکه همواره هنر روز همچون نمایش، فیلم، شعر، رمان، موسیقی، مجسمه روز و ... را پیگیری کرده‌ام، چون یک بازیگر باید همواره در جریان نوآوری‌های روز باشد و اگر چنین نباشد، نخستین کسی که این موضوع را می‌فهمد، تماشاگر است و این خیلی بد است که فردی فکر کند دیگران نمی‌فهمند. من همیشه فکر می‌کنم دیگران بیش از من می‌فهمند و باید بدوم تا به آنان برسم؛ چرا که بسیاری از آثار هنری وجود دارد که ما آنها را ندیده و نخوانده‌ایم که این موضوع نشان می‌دهد دیگران از ما جلوترند.

رضا کیانیان در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که در آینده در نمایش‌های «مردی برای تمام فصول»، «مکبث»، «مرغ دریایی»، «ریچارد سوم»، «آمادئوس» و «گالیله» بازی کند.

به گزارش ایسنا، نمایش «پروفسور بوبوس» با طراحی و کارگردانی آتیلا پسیانی ساعت ۲۰ هر شب در تالار اصلی تئاتر‌شهر به صحنه می‌رود.

فاطمه نقوی، لیلی رشیدی، بابک حمیدیان، ستاره پسیانی، مهدی صدر، ناز شادمان، مهدی بجستانی، خسرو پسیانی و هانیه توسلی بازیگرانی هستند که در کنار کیانیان و پسیانی در این نمایش بازی می‌کنند.