دنیای‌اقتصاد- چند روز پس از آنکه برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی واکنش وزارت خارجه به زیاده‌گویی‌های وزیر خارجه امارات را در حد گزافه‌گویی‌های او ندانستند، سخنگوی وزارت خارجه طی اظهار نظر دیگری به امارات هشدار داد واکنش مردم ایران به چنین اظهاراتی بسیار قاطع خواهد بود.مهمانپرست باردیگر ابراز امیدواری کرد که اظهارات نقل شده صحت نداشته باشند. وی تاکید کرد در صورت صحت داشتن این اظهارات، کنترل کردن احساسات مردم نسبت به این اظهارات نسنجیده سخت خواهد بود. سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد

اخطار ایران به امارات

مهمانپرست خطاب به اماراتی‌ها: کنترل کردن احساسات مردم نسبت به اظهارات نسنجیده درباره جزایر سه‌گانه سخت خواهد بود

دنیای‌اقتصاد- چند روز پس از آنکه برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی واکنش وزارت خارجه به زیاده گویی‌های وزیر خارجه امارات را در حد گزافه‌گویی‌های او ندانستند، سخنگوی وزارت خارجه طی اظهار نظر دیگری به امارات هشدار داد: واکنش مردم ایران به چنین اظهاراتی بسیار قاطع خواهد بود. شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات هفته گذشته طی اظهار نظری گستاخانه در مجلس مشورتی این کشور گفته بود: از نظر ما ایران اشغال‌کننده جزایر سه گانه است و از نظر اشغال سرزمین‌های عربی، با اسرائیل فرقی ندارد. بر پایه این گزارش، پس از اظهار نظر وزیر خارجه امارات، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با ابراز تعجب از اظهارات وزیر خارجه امارات در مجلس مشورتی این کشور در خصوص جزایر ایرانی آن را نسنجیده و غیرواقعی خواند و رد کرد.

مهمانپرست همچنین تاکید کرد: «سه جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی همواره متعلق به ایران بوده و خواهد بود و این‌گونه اظهارات هیچ کمکی به حل سوء‌تفاهم احتمالی پیرامون ترتیبات اجرایی در ابوموسی نخواهد کرد.... رفع سوء تفاهم پیرامون ترتیبات اجرایی در ابوموسی فقط از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و به دور از جار و جنجال‌های تبلیغاتی قابل حل است و جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خویش را جهت مذاکره دوجانبه پیرامون این امر اعلام داشته است.» اما این موضع‌گیری با انتقاد برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی کشور مواجه شد و درخواست کردند وزارت خارجه قاطعانه‌تر موضع‌گیری کند. در پی این درخواست‌ها سخنگوی وزارت خارجه هم طی گفت و گویی با خبرگزاری مهر در اصالت منابعی که اظهاراتی منتسب به وزیرخارجه امارات نقل کرده‌اند، ابراز تردید کرد و به شیخ نشین امارات نسبت به واکنش مردم ایران به این نوع اظهارات در صورت تکرار آن هشدار صریح داد.

رامین مهمانپرست در خصوص موضع‌گیری نقل شده از وزیر خارجه امارات که در آن به صورت وقیحانه و گستاخانه جمهوری اسلامی ایران با رژیم اشغالگر قدس مورد قیاس قرار گرفته است، تصریح کرد: امیدواریم این مطالب صحت نداشته باشد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد منابعی که این اظهارات را نقل کرده‌اند، اشتباه کرده و در نقل این سخنان دچار بی‌دقتی شده باشند. مهمانپرست با اشاره به سخنان نسبت داده شده به مقام اماراتی یادآور شد: در رابطه با اظهاراتی که درباره جزایر ایرانی صورت گرفته به مقامات کشور امارات و دیگر کشورهای همسایه و دوست و برادر توصیه می‌کنیم در به کارگیری کلمات و واژه‌ها دقت کافی را داشته باشند!

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: چیزی که درباره جزایر ایرانی نقل شده و مقایسه‌ای که بین جمهوری اسلامی ایران و رژیم اشغالگر قدس انجام شده، مردم ما را به شدت حساس کرده است.

مهمانپرست باردیگر ابراز امیدواری کرد که منابعی که اظهارات را نقل کرده اند، صحت نداشته باشند یا در نقل دچار اشتباه شده باشند. وی تاکید کرد: در صورت صحت داشتن این اظهارات ما احساس می‌کنیم کنترل کردن احساسات مردم نسبت به این اظهارات نسنجیده سخت خواهد بود!

مهمانپرست با اعلام هشدار نسبت به تکرار این نوع اظهارات گفت: تکرار این حرف‌ها واکنش شدید مردم ایران را به دنبال دارد و اگر اظهارات از حد متعارفش خارج شود، عکس‌العمل مناسب ایران را به دنبال خواهد داشت.

تحرک اعراب

در این میان دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در گفت‌وگو با شبکه خبری روسیا الیوم با اشاره به اهمیت ادامه‌ هماهنگی‌ها با مسکو بر سر مسائل منطقه‌ای بیان کرد که ‌طی سفر به روسیه مسوولان این کشور را به بازکردن پرونده جزایر سه گانه و اجبار ایران به همکاری با درخواست امارات برای شروع مذاکرات مستقیم یا ارجاع مساله به دادگاه لاهه تشویق کرده است. به گزارش ایسنا، عبدالرحمن بن حمد العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس افزود که‌ مذاکراتش با سرگئی لاوروف و الکساندرسلطانف، وزیر خارجه روسیه و معاون وی در مسکو بر مسائل متعددی متمرکز بوده است که از جمله آن مساله فلسطین، جزایر سه‌گانه و پرونده هسته‌ای ایران بوده است. العطیه گفت:‌ به طرف روسی تاکید کرده‌ایم که مایلیم مسکو تهران را به همکاری با امارات و شورای همکاری خلیج (فارس) برای حل مساله جزایر (سه‌گانه) تشویق کند. او ادامه داد: اصول کار شورا در این‌باره دعوت ایران به انجام مذاکرات مستقیم با امارات یا ارجاع پرونده به دادگاه لاهه است؛ چرا که پرداختن به این مساله به عنوان دو دیدگاه یا اختلاف بر سر مواضع امری اشتباه است و این مساله، مساله اشغال اراضی به شمار می‌رود که بهتر است با یک راه‌حل حل و فصل شود.

عکس: فارس