خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات خبر داد که ایران از تلاش برای کسب کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو انصراف داده است. به گزارش ایسنا، باندولاحایاسکارا، معاون سفیر سریلانکا نزد سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفت که ایران به گروه آسیایی در سازمان ملل اطلاع داده است که در رای گیری سالانه مجمع عمومی برای انتخاب اعضای جدید این شورای ۴۷ عضوی شرکت نخواهد کرد.

کرسی‌های شورا که برای سه سال در اختیار اعضا قرار می‌گیرد به صورت منطقه‌‌ای تقسیم‌بندی می‌شود. چهار کرسی در اختیار گروه آسیایی قرار می‌گیرد که ایران یکی از پنج رقیب به همراه مالزی، مالدیو، قطر و تایلند خواهان دریافت آن بود.

در همین رابطه، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایلنا برخی اخبار مربوط به انصراف ایران برای عضویت در شورای جهانی حقوق بشررا تایید کرد و گفت: این خبر صحت دارد؛ اما منطق ما برای انجام این تصمیم بنا بر سیاستی است که در نشست اخیر کشورهای آسیایی اتخاذ شد.

وی افزود: براساس تصمیم‌گیری‌های جدید قرار است تمامی کشورهای آسیایی عضویت خود را در مجامع جهانی با اجماع کشورهای دیگر این قاره اتخاذ کنند و تقسیم کاری نیز صورت گیرد.

مهمان پرست تاکید کرد: ایران از عضویت در شورای جهانی حقوق بشر انصراف داده است تا یکی دیگر از کشورهای قاره آسیا که با نظر مساعد کشورهای دیگر این قاره انتخاب شده است جایگزین ما شوند و به نظر می‌رسد که این کشور تایلند باشد.