بدرقه مانور دریایی با شلیک 4 موشک

عکس مربوط به شلیک توپخانه‌ای سپاه در ساحل دریاست- خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد- امروز با شلیک چهار موشک ساحل به دریا آخرین مرحله از رزمایش پیامبر اعظم‌(ص) ۵ پایان می‌یابد. در این رزمایش که از صبح روز پنج‌شنبه در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز آغاز شد، برای اولین بار یک ناو واقعی توسط نیروهای واکنش سریع دریایی سپاه منهدم شد. حضور یگان‌های جنگ الکترونیک، عملیات غواصان زبده سپاه، مین‌ریزی در دریا و گشت‌های شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین از دیگر اقداماتی بود که در روز دوم این رزمایش به اجرا گذاشته شد. این عملیات‌ها مقارن با حضور یک گروه نظامی از کشور قطر در منطقه رزمایش بود. همچنین از عصر روز جمعه مرحله اصلی عملیات آبی - خاکی یگان‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران که دو روز به طول می‌انجامد، آغاز شد که تست تاکتیک‌های نوین و جدید رزم، آزمایش سلاح‌ها و تجهیزات اضافه شده به سازمان رزم نیروی زمینی و بررسی میزان موفقیت شیوه‌های آموزش داده شده به یگان‌ها در دستور کار قرار دارد. در ادامه رزمایش پیامبر اعظم‌(ص) سپاه پاسداران که از صبح دیروز با رمز «یا فاطمه الزهرا» آغاز شد، انجام تمرینات پرحجم، متراکم، متنوع و ترکیبی در نظر گرفته شده است. در این مرحله، یگان‌های نیروی زمینی و هوافضای سپاه نیز حضوری پررنگ داشتند. در این مرحله، ابتدا مهاجمان دشمن فرضی نسبت به اشغال خاک کشورمان اقدام کرده و سپس نیروهای واکنش سریع نیروی زمینی سپاه با تک غافلگیرانه، آنها را مجبور به عقب نشینی کردند. سپس توپخانه نیروی زمینی سپاه، آتش سنگینی را روی مهاجمان سرازیر کرد.

عملیات مین‌ریزی

براساس این گزارش،۳۰ شناور و ده‌ها غواص در عملیات مین‌ریزی نیروی دریایی سپاه در رزمایش پیامبر اعظم‌(ص) شرکت کردند.به گزارش خبرگزاری فارس، با شروع عملیات مین‌ریزی در منطقه رزمایش غواصان ورزیده‌ نیروی دریایی سپاه با تجهیزات نوین رزمی در عمق آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز حضور یافته و تبحر خود را در مین‌ریزی گسترده و عملیاتی به نمایش گذاشتند.

این عملیات مهم عصر روز جمعه با مین‌های غواصی حملی انجام شد که از قدرت تخریبی بالا و تکنولوژی مدرنی برخوردار است.

در کنار این نیروهای ورزیده سپاه، نیروهای محلی بسیجی نیز به علت آشنا بودن با منطقه در این عملیات شرکت داشتند. آنها توسط یگان‌های نیروی دریایی آموزش‌های سخت و حساس غواصی، مین‌ریزی و جمع آوری و خنثی‌سازی انواع مین‌ها را دیده‌اند و همراه با غواصان سپاه به اجرای این عملیات مهم پرداختند.

اجرای عملیات چسباندن مین به انواع شناورهای سطحی و نیم سطحی دشمن فرضی، تصویربرداری از واحدهای زیرسطحی دشمن فرضی و رهگیری و شناسایی آنها، این عملیات غواصان را تکمیل کرد. از دیروز صبح نیز رزم ترکیبی نیروهای دریایی با زمینی و هوافضای سپاه در منطقه عملیاتی رزمایش پیامبر اعظم(ص) سپاه آغاز شد.

سردار سرلشگر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار سرلشگر غلامعلی رشید جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشگر باقری معاون عملیات ستادکل نیروهای مسلح و سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه و تعدادی از فرماندهان نظامی صبح دیروز با حضور در منطقه رزمایش پیامبر اعظم‌(ص) ۵ از نزدیک شاهد برگزاری سومین مرحله از این رزمایش بودند. بر اساس این گزارش، در ادامه این رزمایش ، پس از تک موفق یگان‌های واکنش سریع نیروی زمینی سپاه پاسداران و عقب‌نشینی مهاجمان دشمن فرضی، واحدهای توپخانه وارد عمل شدند. این واحدها با استقرار در مناطق امن، آتش سنگینی را روی شناورهای دشمن ایجاد و تلاش کردند با تجهیزات نوین و گلوله‌های ویژه، یگان‌های شناور دشمن فرضی را منهدم کنند.

نتایج به دست آمده از این شیوه تاکتیکی نوین، مورد استقبال فرماندهان عالی‌رتبه حاضر در آخرین مرحله رزمایش پیامبر اعظم‌(ص) قرار گرفت.

آزمایش گلوله‌های جدید توپخانه

بر اساس این گزارش، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه رزمایش پیامبر اعظم(ص) خبر داد که عملیات آتش توپخانه دوربرد با گلوله‌های جدید سنگین در سومین مرحله از رزمایش، به صورت دقیق انجام شد. فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه این گلوله‌ها در نیروی زمینی به تولید انبوه رسیده است، تصریح کرد: این گلوله‌های جدید، قابلیت نقطه‌زنی و مورد اصابت قرار دادن اهداف در فاصله‌های دور را به طور دقیق دارد که در مرحله‌ سوم رزمایش مورد آزمایش قرار گرفت. پاکپور خاطرنشان کرد: دفاع مستحکم از سواحل و جزایر خلیج فارس به صورت هماهنگ با انجام عملیات یگان‌های رزم سطحی دریا، مقابله با هلی‌بر‌های عملیاتی دشمن و آزمایش تاکتیک ‌های رزم ناهمطراز از دیگر محورها و اهداف عملیات ترکیبی سپاه در این مرحله از رزمایش است.

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی

همزمان با آغاز رزمایش پیامبر اعظم‌(ص) بیمارستان صحرایی سیار نیروی دریایی سپاه در بخش طبل شهرستان قشم، راه‌اندازی شد و به صورت رایگان به مردم منطقه خدمات پزشکی ارائه می‌دهد. این بیمارستان دارای بخش‌های آی سی یو، اورژانس، اتاق عمل، بخش‌های بستری، رادیولوژی، آزمایشگاه و خدمات درمانی رایگان در قالب طرح مردم یاری به اهالی منطقه است.

امکانات و تجهیزات تخصصی پزشکی و اکثر کارکنان این بیمارستان از پاسداران بیمارستان مسلمین شیراز تامین شده‌اند.

شلیک ۴ موشک دریایی امروز

سردار مرتضی صفاری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران با اشاره به برگزاری موفق ۳ مرحله از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم‌(ص) گفت: بررسی‌های اولیه تیم نظارت حکایت از موفقیت مراحل مختلف و رسیدن به نتایج مد نظر بوده است. وی با اعلام این که روز یکشنبه در آخرین مرحله رزمایش موشک‌های ساحل به دریا شلیک می شود، افزود: ۴ نوع موشک دریایی انتخاب شده‌اند و با موفقیت شلیک خواهند شد. فرمانده نیروی دریایی سپاه، یکی از این موشک‌ها را موشک نصر معرفی کرد. موشک نصر یک از نوع موشک‌های کروز بوده و قادر است شناورهای تا حجم ۳ هزار تن را منهدم کند. این موشک در کلاس موشک‌های کوتاه برد می‌باشد که در حال حاضر قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناورها را دارد و در آینده نزدیک امکان شلیک از بالگرد و زیردریایی نیز به قابلیت‌های تاکتیکی آن اضافه می‌شود. سردار صفاری یادآور شد: متخصصان دفاعی کشور ویژگی‌هایی چون برد و قدرت این موشک‌ ها را افزایش داده‌اند و ما در مرحله جدید رزمایش، قابلیت‌های این موشک‌ها را به طور عملیاتی مشاهده خواهیم کرد. در تحولی دیگر،سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حاشیه مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم‌(ص) در گفت‌ وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به حضور بمب ‌افکن‌های این نیرو در این مرحله از رزمایش، پشتیبانی رزمی یگان‌های زمینی و سطحی را از جمله وظایف نیروی هوافضا در رزمایش‌ها خواند و افزود: یگان‌های پهپاد (هواپیماهای بدون سرنشین) سپاه نیز حضوری موفق در مراحل گذشته رزمایش داشتند. وی استفاده از رادارها و سامانه‌های جدید در رهگیری و شناسایی موقعیت جغرافیایی دشمن را از دیگر ابتکارات نیروی هوافضای سپاه پاسداران اعلام کرد و خبرداد که در نیمه دوم امسال هواپیمای بدون سرنشین بمب افکن و رادارگریز سپاه عملیاتی می‌شود.