سینما

جواد شمقدری معاون سینمایی در نامه‌ای به علیرضا سجاد پور گفت: بنابر مصوبه هیات دولت مبنی بر استفاده از واژگان فارسی و ممنوعیت استفاده از واژگان خارجی در اعلان‌ها و آگهی‌ها و... از این تاریخ در هیچ فیلم ایرانی نباید از واژگان خارجی برای نام فیلم استفاده شود.

مهدی کریمی تهیه‌کننده سینما افزایش بهای بلیت در سال‌های اخیر را عامل ریزش صدها نفر از مخاطبان فیلم‌های ایرانی دانست.

تهیه‌کننده «تسویه حساب» عنوان داشت: چون تابع شرایط هستیم جلوگیری از نمایش فیلم در دو شهر را پیگیری نمی‌کنیم. در شهرهای مشهد و اردبیل اکران این فیلم با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد و ما نیز نمی‌توانیم پیگیری کنیم، چون تابع شرایط هستیم.

یک دادگاه استیناف در کالیفرنیا روز پنج‌شنبه درخواست تجدیدنظر رومن پولانسکی، فیلمساز زندانی را درمورد محکومیت غیابی وی رد کرد.

«مل بروکس» سینماگر کهنه‌کار سینمای هالیوود در قدمگاه مشاهیر هالیوود، صاحب ستاره شد. این ستاره به‌خاطر یک عمر فعالیت مستمر و پرثمر به «مل بروکس» اهدا و در هالیوود حک و به ‌٢٤٠٦ ستاره نقش شده در قدمگاه مشاهیر هالیوود اضافه شد.

«روبان سفید» اثر« میشائیل هانکه» جوایز اصلی جشنواره فیلم «لولا» (اسکار آلمان) را به خود اختصاص داد. در این مراسم که جمعه گذشته برگزار شد، ۱۰ جایزه اصلی شامل جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر (بورگارت کالاسنربه) به روبان سفید رسید.

هلن میرن بازیگر کهنه کار انگلیسی برای ایفای نقش در فیلم «آرتور» برگزیده شد. میرن در فیلم «آرتور» جایگزین مریل استریپ می‌شود که قرار بود در این پروژه بازسازی نقشی را بازی کند که در نسخه اصلی لایزا مینه لی آن را بر عهده داشت.

نسخه لوح فشرده و «بلو-ری»‌های فیلم «آواتار» به کارگردانی جیمز کامرون سه‌شنبه در فروشگاه‌های آمریکای شمالی توزیع شد و در روز نخست با فروش ‌٥/١ میلیون نسخه «بلو-ری» در روز اول رکورد قبلی سینما را که در اختیار«شوالیه تاریکی» بود نیز شکست. تخمین زده شده است که بیش از ‌٤٨ میلیون نسخه از این فیلم فروخته شود و در این زمینه نیز عنوان پرفروش‌ترین فیلم را به خود اختصاص دهد.

با مشخص شدن بازیگران اصلی، پروژه «پرتقال خونی» به کارگردانی سیروس الوند به احتمال زیاد از اواخر اردیبهشت کلید می‌خورد. نیوشا ضیغمی به عنوان بازیگر اصلی زن و فریبرز عرب‌نیا و حامد بهداد به عنوان بازیگران اصلی مرد با این پروژه قرارداد بسته‌اند و به زودی با تکمیل سایر عوامل و بستن قرارداد آنها کار تولید فیلم آغاز خواهد شد و به احتمال زیاد در روزهای پایانی اردیبهشت فیلمبرداری آن شروع می‌شود.

تئاتر

بهروز غریب‌پور گفت: در صورتی که شرایط و امکانات فراهم شود، اپرای عروسکی «حافظ» همزمان با روز بزرگداشت این شاعر ـ ۲۰ مهرماه ـ اجرا می‌شود.

اجرای نمایش «خواب‌های خاموشی» به کارگردانی مشترک ساناز بیان و کاظم سیاحی تا هشتم اردیبهشت‌ماه تمدید شد. این نمایش که این روزها در تالار اصلی مولوی اجرا می‌شود تا روز هشتم اردیبهشت‌ماه به اجرای خود ادامه خواهد داد.

حمید جبلی که سال‌ها در حوزه تئاتر عروسکی فعال بوده است، در ارزیابی شرایط کلی این رشته هنری گفت: شرایط کلی تئاتر عروسکی نامناسب است به ویژه اجراهای عمومی آثار و به طور ویژه‌تر کارهای دانشجویی شرایط سخت‌تری دارند.

یاسر خاسب هنرمند جوان تئاتر ایران از اختصاص فضایی در فرهنگسرای مترو واقع در ایستگاه متروی شهید بهشتی تهران به تمرین و اجرای تئاتر خبر داد. این برای اولین بار است که فضایی غیر تئاتری، به مکانی برای اجرای نمایش تبدیل می‌شود.

تجسمی

اعضای انجمن طراحان گرافیک ایران این‌بار طی مراسمی یک روزه در ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت ماه)، روز جهانی گرافیک را با معرفی برگزیدگان «نشان اریبهشت» پاس می‌دارند.

مراسم نخستین جایزه دوسالانه معماری و شهرسازی اردیبهشت سال ‌۱۳۹۰ همزمان با هفته معماری برگزار می‌شود. این جایزه‌ به‌نام دکتر «منوچهر مزینی» پدر شهرسازی نوین ایران نام‌گذاری شده است و فراخوان آن به‌زودی منتشر خواهد شد.

فرهنگ

به ‌منظور جلوگیری از سرقت آثار ادبی و هنری؛ همایشی با عنوان حقوق مالکیت ادبی و هنری، ششم و هفتم‌ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

معاون اجرایی خانه سینما گفت: چنانچه منابع مالی تامین شود تا قبل از خرداد‌ماه سومین دوره‌ جشن کتاب سینما را برگزار خواهیم کرد.

نمایشگاه کتاب

محمود حکیمی کتاب‌های تازه خود را با عنوان «تاریخ معاصر ایران در دوره قاجار»، «در قربانگاه استعمار و خودکامگی» و «عدالت جاوید» در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌کند.

مجموعه هشت‌جلدی «کتاب و کتاب‌خوانی در جهان» همزمان با بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.

«حاصل روزهای ما» از آخرین آثار ایزابل آلنده - نویسنده و روزنامه‌نگار شیلیایی - به فارسی ترجمه شده و قرار است در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شود.

منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تشریح برنامه‌های این نهاد برای سال ۸۹ و همچنین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت:‌ سرانه مطالعه ما در سال ۸۷ بالاتر از کانادا است.