دیدار احمدی‌نژاد با موگابه

عکس: AFP

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در تداوم اولویت به کشور‌های آفریقایی در سیاست خارجی کشورمان پنج‌شنبه با هدف انجام یک سفر سه روزه وارد هراره پایتخت زیمبابوه شد. به گزارش ایسنا در آیین استقبال رسمی از رییس‌جمهور ابتدا ۲۱ گلوله توپ به افتخار حضور دکتر محمود ‌احمدی‌نژاد شلیک و سپس سرود ملی دو کشور نواخته شد و هر دو رییس‌جمهور از یگان‌های ویژه سان دیدند. در مراسم استقبال از رییس‌جمهور تعدادی از مردم نیز حضور داشتند.

احمدی‌نژاد در جریان این سفر ضمن دیدار خصوصی با رییس‌جمهور زیمبابوه از خط مونتاژ کارخانه تراکتورسازی و کارخانه نساجی در این کشور بازدید کرد و همچنین ۱۱ سند همکاری با این کشور در زمینه‌های مختلف در مسائل اقتصادی، فرهنگی و آموزشی را به امضا رساند.

به گزارش مهر، در مذاکرات خصوصی احمدی‌نژاد و رابرت گابریل موگابه راه‌های ارتقای هرچه بیشتر روابط و مناسبات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رییسان‌جمهور ایران و زیمبابوه همچنین با اظهار رضایت از سطح مناسبات سیاسی و همکاری‌های دو کشور در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، ارتقای روابط اقتصادی متناسب با سطح روابط سیاسی را خواستار شدند. احمدی‌نژاد و موگابه همچنین افزایش همکاری‌های فرهنگی دو کشور را مورد تاکید قرار دادند. بر اساس این گزارش، در جریان سفر محمود احمدی‌نژاد به زیمبابوه ۱۱ سند همکاری شامل ۱۰ یادداشت تفاهم و یک برنامه اجرایی در حضور روسای‌جمهور دو کشور به امضای مقامات عالی‌رتبه ایران و زیمبابوه رسید.

یادداشت تفاهم همکاری‌های گردشگری، آموزشی، لغو روادید خدمت و سیاسی، یاداشت تفاهم همکاری در امور جوانان، یادداشت تفاهم اجرایی ششمین کمیسیون مشترک، همکاری‌های دیپلماتیک دو کشور، تفاهم همکاری‌های علوم و تکنولوژی، یادداشت تفاهم صندوق ضمانت صادرات ایران با وزارت مالیه زیمبابوه، یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل و نقل و هوانوردی، تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری مشترک و برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی، علمی و فنی اسنادی بود که در حضور احمدی‌نژاد و رابرت موگابه به امضا رسید. خط مونتاژ کارخانه تراکتورسازی زیمبابوه نیز روز پنج‌شنبه به وقت محلی با حضور روسای جمهور ایران و زیمبابوه افتتاح شد.

احمدی‌نژاد در نخستین روز از سفر به زیمبابوه به همراه رابرت موگابه رییس‌جمهور این کشور از بخش‌های مختلف این کارخانه بازدید کرد.

وی همچنین سوئیچ یک دستگاه تراکتور را به همتای خود اهدا کرد و در این مراسم نخستین محموله تراکتورهای ایرانی وارد زیمبابوه شد.

این کارخانه با عنوان «موتیرا» و مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری خارجی وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی و شرکت تراکتور سازی ایران و شرکت آی دی سی زیمبابوه به منظور مونتاژ تراکتورهای ساخت ایران در زیمبابوه احداث می‌شود.

احمدی‌نژاد همچنین روز پنج‌شنبه به وقت محلی از کارخانه نساجی مونتزون در هراره پایتخت این کشور بازدید کرد.

وی که از سوی رییس‌جمهور زیمبابوه همراهی می‌شد، از بخش‌های مختلف این کارخانه که ۸۳ درصد سهام آن متعلق به صندوق بازنشستگی وزارت جهاد کشاورزی ایران است، بازدید کرد.

احمدی‌نژاد وارد اوگاندا شد

احمدی‌نژاد پس از سفر به زیمبابوه این کشور را ترک کرد و بعدازظهر دیروز وارد کامپالا پایتخت اوگاندا شد و مورد استقبال رسمی قرار گرفت. در این سفر نیز قراردادهایی بین ایران و اوگاندا به امضا خواهد رسید.