مرگ دو قلاده پلنگ لرستانی در یک ماه

خبرگزاری مهر نوشت: طی ماه جاری دو قلاده پلنگ در لرستان که نسل آن در خطر انقراض قرار دارد، کشته شد.

به گزارش این خبرگزاری روز پنج‌شنبه خبر پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ روی ریل قطار که پیش‌بینی می‌شد با قطار برخورد کرده باشد انتشار یافت که مسوولان محیط زیست لرستان ارائه اطلاعات تکمیلی را منوط به بررسی‌های کارشناسی دانستند. سرپرست گارد حفاظت محیط زیست استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر در خرم‌آباد گفت: روز پنج‌شنبه لاشه پلنگ یاد شده به اداره کل محیط زیست لرستان انتقال یافت که پس از هماهنگی با دامپزشکی استان از لاشه این پلنگ نمونه‌برداری‌های لازم صورت گرفت. محمد حسین سپهوند تصریح کرد: ولی در معاینه اولیه، علت قطعی مرگ این پلنگ تشخیص داده نشد تا نمونه گرفته شده برای بررسی به آزمایشگاه ارائه شود.وی به خونریزی شدید در بدن این پلنگ، ضربه به سر و خون مردگی اشاره کرد و گفت: ظواهر امر نشان از برخورد پلنگ با قطار دارد، اما هنوز این امر به قطعیت نرسیده است.

سرپرست گارد حفاظت محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه لاشه این پلنگ توسط ماموران راه آهن تحویل داده شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه پلنگ یک گونه بسیار چالاک است برخورد با قطار به اعتقاد من عجیب به نظر می‌رسد.

سرپرست گارد حفاظت محیط زیست استان لرستان همچنین از شکار یک قلاده پلنگ دیگر طی یک ماه اخیر خبر داد و گفت: در منطقه شول‌آباد لرستان این پلنگ با یک قبضه اسلحه کلاشینکف توسط یکی از شکارچیان منطقه به قتل رسیده است.

سپهوند با اشاره به اینکه شکارچی یاد شده از روند شکار این پلنگ اقدام به تهیه فیلم نیز کرده است، عنوان کرد: پس از اینکه فیلم مورد نظر توسط همیاران محیط‌زیست مشاهده شد پیگیری‌های قضایی توسط محیط‌زیست استان آغاز شد که با گرفتن نیابت قضایی و بازرسی از منزل شکارچی یک قبضه سلاح مورد نظر کشف شد.

وی تصریح کرد: همچنین دستور دستگیری شکارچی مورد نظر نیز از سوی محاکم قضایی صادر شده است.