دنیای اقتصاد - چند روز پس از آنکه مجلس با تفسیر جدیدی از قانون یارانه‌ها برخی اختیارات را برای تامین نظر دولت لحاظ کرد، احمدی‌نژاد هم واکنش نشان داد و ضمن قدردانی از تصمیم یارانه‌ای مجلس گفت: این تفسیر گونه تا حدودی راه را برای اجرای این قانون با فراغ بال و تبعات کمتر فراهم می‌کند؛ ساعاتی پس از این اظهارنظر، محمد رضا باهنر نایب‌رییس مجلس هم در کنفرانس مطبوعاتی پیش‌بینی کرد که قانون یارانه‌ها طی فرآیندی سه ماهه -احتمالا از سه ماهه تابستان ۸۹ - از سوی دولت اجرایی خواهد شد. باهنر در عین حال اعلام کرد که مجلس اختیارات زیادی را به دولت برای اجرایی کردن قانون یارانه‌ها واگذار کرده است که راه را بر اجرایی شدن قانون یارانه‌ها می‌گشاید. گفتنی است، طی روزهای اخیر زمان اجرایی شدن قانون یارانه‌ها به موضوع جدیدی در روابط دولت و مجلس تبدیل شده است که به نظر می‌رسد با اظهارات احمدی‌نژاد و باهنر در آن گشایشی حاصل شده است. احمدی‌نژاد به تفسیر مجلس از قانون یارانه‌ها واکنش نشان داد:

رضایت دولت از قانون یارانه‌ها

باهنر: فکر می‌کنم در تابستان امسال یعنی در سه ماهه دوم سال ۸۹ قانون یارانه‌ها به صورت کامل اجرایی شود

دنیای اقتصاد - تشکر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور از نمایندگان مجلس به همراه پیش‌بینی محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس از اجرایی شدن قانون یارانه‌ها طی فرآیندی سه ماهه دو تحولی بود که در آخرین روز از هفته گذشته در حوزه قانون یارانه‌ها به وقوع پیوست تا ابهام درباره زمان اجرایی شدن قانون یارانه‌ها برطرف شود. در نخستین واکنش محمود احمدی‌نژاد روز پنجشنبه و پیش از سفر به کشور آفریقایی زیمبابوه در پاسخ به سوالی درباره اجرایی شدن قانون یارانه‌ها و اینکه آیا تفسیر مجلس از قانون یارانه‌ها رضایت دولت را جلب کرده است، گفت: جناب آقای لاریجانی رییس‌ محترم مجلس و نمایندگان مجلس تلاش‌هایی انجام دادند و یک تفسیرگونه‌ای از مصوبه مجلس ارائه شد که تا حدودی راه را باز می‌کند که با فراغ بال و بدون تبعات با همراهی مردم کار را اجرایی کنیم که از همراهی‌شان تشکر می‌کنم.

به گزارش فارس وی افزود: از همکاران عزیزمان در مجلس می‌خواستیم که حداقل شرایط را فراهم کنند که این بحث اجرایی شود. رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله با همراهی مردم و بدون هیچ مشکلی در زندگی مردم بحث هدفمند کردن یارانه‌ها را جلو خواهیم برد.

البته احمدی‌نژاد به زمان اجرایی شدن قانون یارانه‌ها اشاره نکرد، اما در سوی دیگر باهنر نایب رییس مجلس پیش‌بینی کرد که این قانون طی سه ماهه تابستان ۸۹ به طور کامل اجرایی شود. باهنر که روز پنجشنبه در کسوت دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود را برگزار کرد، در پاسخ به این پرسش که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از چه زمانی اجرا می‌شود؟ گفت:‌ ما به دولت تکلیف کردیم در سال ۸۹ این قانون را اجرا کند، ولی اختیار اینکه چه کالایی و در چه زمانی با چه قیمتی افزایش پیدا کند یا اصلاح قیمت شود را به عهده دولت گذاشتیم.

به گزارش ایسنا وی گفت: یک چارچوب و فضای کلی را در قانون پیش‌بینی کرده‌ایم که مشخص می‌کند مجموعه افزایش قیمت‌ها چگونه باید باشد؛ مثلا اگر قرار باشد قیمت برق در آن فضای کلی در سال ۸۹ دو برابر شود، به این معنا نیست که دولت باید از اول اردیبهشت ماه قیمت برق را دوبرابر کند، ممکن است در سه ماه اول سال، ۲۰ درصد قیمت را افزایش دهد و در سه ماهه دوم ۸۰ درصد؛ یعنی معدل این افزایش قیمت عددی باشد که آن را در قانون مشخص کرده‌ایم، اما فکر می‌کنم در تابستان امسال یعنی در سه ماهه دوم سال ۸۹ قانون به صورت کامل اجرایی شود.

مناقشه پایان می‌پذیرد؟

با موضع‌گیری احمدی‌نژاد و سخنان باهنر این سوال پیش آمده که آیا واقعا مناقشات درباره قانون یارانه‌ها پایان پذیرفته و دولت به اجرای این قانون رضایت داده است؟ به خصوص اینکه بعد از تصویب قانون یارانه‌ها در مجلس که فقط نیمی از خواسته‌های دولت را در بر می‌گرفت، محمود احمدی‌نژاد طی چند اظهار نظر قانون مصوب مجلس را که در آن پیش‌بینی شده بود دولت در سال ۸۹ از محل هدفمندی یارانه‌ها فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان کسب کند، قابل اجرا ندانست و همین مساله منجر به تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس برای تفسیر جدیدی از قانون یارانه‌ها شد تا رضایت نسبی دولت حاصل شود. نتیجه آن بود که مجلس در یک جلسه غیر رسمی برخی اختیارات جدید را به دولت تفویض کرد که از جمله کوتاه‌سازی زمان اجرای قانون یارانه‌ها بود. به این معنا که قانون یارانه‌ها با همان درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی ظرف مدت ۹ ماه اجرا شود و درآمد یارانه‌ای دولت هم از مالیات و عوارض معاف شود. البته دولت از تفسیر جدید مجلس از قانون یارانه‌ها استقبال کرده است، اما هنوز حاضر به اعلام زمان اجرای قانون یارانه‌ها نشده است و فقط برخی از نمایندگان مجلس خبر داده اند که تابستان ۸۹ قانون یارانه‌ها اجرا خواهد شد. به این ترتیب با سخنان رییس‌جمهور اگر چه رضایت نسبی دولت از قانون یارانه‌ها استنباط می‌شود، اما هنوز زمان دقیق اجرای این قانون معلوم نشده است و شاید زمان اجرای این قانون هم به صورت ناگهانی اعلام شود.

عکس: حمید جانی‌پور