نمایش توان دریایی ایران در خلیج فارس

عکس: خبرگزاری مهر، یونس خانی با برپایی مانوری سه روزه صورت گرفت

نمایش توان دریایی ایران در خلیج فارس

دنیای‌اقتصاد- رزمایش دریایی پیامبر اعظم ۵ روز پنجشنبه با حضور۳۱۳ فروند از انواع شناورهای تندرو موشک‌انداز، اژدرافکن، راکت انداز، شناورهای عملیات ویژه و شناورهای حامل تکاوران و غواصان نیروی دریایی سپاه پاسداران در پهنه آب‌های خلیج‌فارس آغاز شد.

در این رزمایش که به مدت سه روز در منطقه یادشده ادامه می‌یابد، تازه‌ترین تجهیزات نیروی دریایی سپاه به کار گرفته می‌شود.

خبرگزاری فارس در این خصوص گزارش داد: رزمایش سه روزه دریایی پیامبر اعظم ۵ با مشارکت یگان‌های مختلف نیروهای دریایی، زمینی، هوافضا و بسیج سپاه پاسداران در ۴ مرحله و به منظور نمایش اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران در حفظ امنیت منطقه استراتژیک تنگه هرمز برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، شناورهای ویژه رادار گریز نیروی دریایی سپاه پاسداران با نام «یا مهدی» در ادامه مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم (س) در خلیج فارس عملیاتی شد. این شناورهای راکت‌انداز با نام «یا مهدی» دارای ظرفیت بالای رهگیری و انهدام اهداف سطحی است.

شناور ویژه «یا مهدی» به واسطه حجم کوچک، سرعت بالا و قدرت مانور زیاد، قابلیت پنهان ماندن از دید انواع رادارها را دارد.

این شناور که مجهز به انواع تسلیحات پیشرفته ساخت کشور است، قدرت تخریب بالایی در اهداف سطحی مانند ناوها را داراست.

شناور رادار گریز «یا مهدی» کاملا بومی بوده و توسط متخصصان نیروی دریایی سپاه و صنایع دفاعی کشور ساخته شده و هم‌اکنون توسط این نیرو به تولید انبوه رسیده و در یگان‌های رزمی دریایی سپاه به کار گرفته می‌شود.

این شنارو که برای اولین بار در رزمایش دریایی «پیامبر اعظم ۵» در آب‌های خلیج‌فارس عملیاتی شده است، توان دفاعی نیروی دریایی سپاه را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

این گزارش همچنین حاکی است: در پایان مرحله اول این رزمایش یک ناو جنگی واقعی توسط شناورهای نیروی دریایی سپاه به طور کامل منهدم شد.

در این مرحله از رزمایش، شناورهای تندرو در قالب کلاس‌های مختلف در دسته‌های متعدد به انجام عملیات شناسایی رهگیری، محاصره و اجرای عملیات تیراندازی به سمت نیروهای دشمن فرضی کردند. شناورهای موشک‌انداز و راکت‌ انداز تندروی نیروی دریایی سپاه به محاصره، تصرف و انهدام کامل یک ناو جنگی واقعی اقدام کردند . این ناو از لحاظ اندازه و کلاس مشابه بسیاری از ناو‌های حاضر در منطقه بود. ۵۰ فروند از انواع قایق‌های تندرو راکت انداز در ۵ مرحله با حجم و آتش بالا به سمت این ناو شلیک و آن را منهدم کردند. با انهدام این ناو متعلق به دشمن فرضی که به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران وارد شده بود، مرحله اول رزمایش پیامبراعظم۵ به پایان رسید.

این برای اولین بار است که یک ناو واقعی در رزمایش دریایی به طور کامل منهدم می‌شود. گزارش‌های دریافتی از منطقه عملیات حاکی است که بسیاری از مقامات عالی‌رتبه کشوری و لشگری با حضور در منطقه یاد شده این مرحله را از نزدیک مشاهد کردند.

همزمان با دومین روز رزمایش پیامبر اعظم ۵، رزمایش تخصصی نیروی زمینی سپاه در منطقه خلیج فارس آغاز شد.به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی نیروی زمینی سپاه همایش رزمایش پیامبر اعظم ۵، یگان‌های رزم سپاه جمعه در دومین روز آن ‌با بکارگیری آخرین دستاوردهای تسلیحاتی، قدرت رزم خود را به نمایش گذاشتند.

فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه با تشریح برنامه‌های رزمایش پیامبر اعظم ۵ در مرحله دوم گفت: در این مرحله علاوه بر بکارگیری غواصان ویژه سپاه عملیات رهگیری و پدافند هوایی نیز انجام خواهد شد.

سردار علیرضا تنگ‌سیری فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه گفت: در این مرحله غواصان ویژه سپاه در کنار غواصان مردمی در قالب نیروهای بسیج به انجام عملیات ویژه خواهند پرداخت که از جمله این عملیات‌ها حمله مین‌های نفر حمل یا غواص حمل به مناطق از پیش تعیین شده است. تنگسیری با بیان اینکه ورود به فاز تاکتیکی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در مرحله دوم است، گفت: این برنامه به مدت دو روز ادامه خواهد داشت که شامل رهگیری دشمن فرضی توسط شناورهای سبک موشک انداز اژدرافکن و راکت‌انداز در سطح آب‌های خلیج فارس خواهد بود که در این مرحله از تمام هموطنان سواحل نشین نیز در امر شناسایی کمک گرفته خواهد شد.

سخنگوی رزمایش دریایی پیامبر اعظم ۵ همچنین انجام رهگیری هوایی، شناسایی و مورد اصابت قرار دادن دشمن فرضی را از دیگر برنامه های مرحله دوم این رزمایش عنوان کرد و افزود: در این مرحله هواپیماهای دشمن توسط دیده‌بان‌های نیروی دریایی، رهگیری، شناسایی و اطلاعات آنها برای مقابله به نیروهای پدافند هوایی داده خواهد شد.

فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه پاسداران همچنین گفت: با به کارگیری انبوه شناورهای دریایی در مرحله اول از رزمایش، امروز تمامی سطح خلیج‌فارس تحت پوشش شناورهای تندروی سپاه پاسداران قرار دارد. تنگسیری با تاکید بر اینکه تمامی تجهیزات به کار گرفته در این رزمایش ساخت داخل است به عملیاتی شدن شناور هوشمند و رادارگریز سپاه به نام «یامهدی» در این رزمایش اشاره کرد و افزود: این امر توان دفاعی نیروی دریایی سپاه را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. وی به کارگیری و حضور نیروهای مردمی در قالب بسیج در این رزمایش را مورد تاکید قرار داد و افزود: هدف ما از برگزاری این رزمایش بازنگاه داشتن دائمی و حفظ امنیت کامل برای منطقه استراتژیک تنگه هرمز است.

وی تنگه هرمز را متعلق به تمامی ملت‌های منطقه دانست و گفت: نباید کشورهای بیگانه و فرامنطقه‌ای در این منطقه دخالت کنند.

تنگسیری همچنین برگزاری این رزمایش را پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه دانست و افزود: امیدواریم بزودی رزمایشی با مشارکت کشورهای دوست و همسایه در منطقه خلیج‌فارس برگزار کنیم. رهگیری تحرکات دشمن فرضی توسط هواپیماهای بدون سرنشین سپاه پاسداران نیز از جمله بخش‌های قابل توجه رزمایش پیامبر اعظم (ص) بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز جمعه هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) سپاه پاسداران با فناوری نوینی که در اختیار دارند، رهگیری هوایی و اشراف اطلاعاتی خود درباره تحرکات و موقعیت دشمن فرضی را در این رزمایش به اثبات رساندند.

با توجه به نصب سیستم‌های مدرن بر روی این پهپادها، اطلاعات گرفته شده از هواپیماهای بدون سرنشین سپاه به سرعت به مرکز فرماندهی و کنترل رزمایش منتقل و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

هماهنگی یگان‌های پهپاد با مرکز فرماندهی و نیروهای عملیاتی حاضر در رزمایش، از نکات حائز اهمیت در این رزمایش بود.

عکس: خبرگزاری فارس