برگزاری انتخابات شوراها را در دستور کار دارم

وزیر کشور درباره برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی در سال جاری گفت: وظیفه وزارت کشور اجرای قانون است و ما در زمان حاضر اجرای قانون برگزاری انتخابات شوراها را در دستور کار خود داریم. به گزارش مهر، مصطفی محمد نجار، وزیر کشور دیروز (دوشنبه) در حاشیه جلسه شورای اجتماعی وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت که تجمیع انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها تطابق موضوعی ندارد؛ چرا که انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاباتی ملی است و مردم در داخل و خارج از کشور در آن شرکت می‌کنند؛ در حالی که انتخابات شوراها یک انتخابات محلی است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تجمیع انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: به نظر می‌رسد که تجمیع انتخابات خبرگان رهبری مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها با یکدیگر موضوعیت بیشتری داشته باشند، اما انتخابات ریاست‌جمهوری موضوعی است که باید به صورت جداگانه به آن پرداخته شود. وی در بیان برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی در سال جاری نیز گفت: وظیفه وزارت کشور اجرای قانون است و ما در زمان حاضر اجرای قانون برگزاری انتخابات شوراها را در دستور کار خود داریم.

نجار ادامه داد: درباره مصوبه سیاست‌های کلی انتخابات نیز پس از تایید رهبری این مصوبه اجرا می‌شود و در زمان حاضر در انتظار تایید رهبری برای تجمیع انتخابات هستیم. وزیر کشور با اشاره به اینکه نظرات کارشناسی زیادی درباره تجمیع انتخابات وجود دارد و ما نیز قبول داریم که تجمیع می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده و محاسنی نیز در بر دارد تاکید کرد:، اما این تجمیع باید کارشناسانه و پخته باشد. وی مهم‌ترین مشکل در تجمیع انتخابات را تجمیع انتخابات ریاست‌جمهوری با شوراهای اسلامی شهرها و روستاها عنوان کرد و افزود: رییس‌جمهور یک فرد است و ممکن است در زمان انتخابات مشکلی برای او پیش آید. بر این اساس نمی‌توان زمان برگزاری انتخابات را در موقعیت تعیین شده انجام داد و بر اساس قانون اساسی انتخابات باید حتما برگزار شود و کمتر از ۴ سال هم نمی‌تواند باشد، لذا اینجا همزمانی انتخابات ریاست‌جمهوری به هم می‌خورد و این یکی از مشکلاتی است که در پی تجمیع انتخابات ریاست‌جمهوری با شوراها به‌وجود خواهد آمد.