اجرای برنامه چهارم دچار انحراف شد

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه چهارم دچار انحرافی از آرمان‌های برنامه شده‌ایم، تاکید کرد: باید بخش نظارت مجلس جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد. به گزارش پایگاه خبری خانه ملت، «علی لاریجانی» روز دوشنبه در جمع نمایندگان ناظر مجلس در دستگاه‌های اجرایی با بیان اینکه نمایندگان ناظر باید از پشتیبانی دقیق و قوی برخوردار باشند، گفت: رویکرد نظارتی مجلس رویکرد مچ‌گیری نیست، بلکه ما براساس منافع کشور نظارت می‌نماییم تا کارها درست انجام شود.

رییس مجلس با اشاره به اینکه برخورداری از رویکرد نظارتی به فضای سالم در کشور کمک می‌کند، گفت: گاهی این تصور را در جامعه پمپاژ می‌کنند که البته غلط است مبنی‌بر اینکه مجلس تصمیم دارد اگر در کار مدیری اشکالی وجود داشته باشد، آن مدیر را برکنار نماید؛ در صورتی که کار مجلس هشتم این نیست و نگاه مجلس نگاه اصلاحی به امور است و داشتن نگاه اصلاحی کمک به فضای سالم در جامعه می‌کند. رییس مجلس تاکید کرد: نظارت مجلس باید در چارچوب قانون صورت گیرد، این چارچوب‌هایی که قانون معین کرده باید در کشور رعایت شود. لاریجانی افزود: در بخش نظارت مجلس با سلایق کار صورت نمی‌گیرد، بلکه با مر قانون کار نظارتی‌مان را انجام می‌دهیم. وی با تاکید بر کمک گرفتن از بخش پژوهش در بخش نظارتی مجلس گفت: اگر در بخش نظارت نیاز است که از بخش‌های پژوهشی کمک گرفته شود این کار صورت گیرد تا در پایان برنامه‌ها احساس نشود که واگرایی نسبت به سیاست‌ها داشته باشیم. وی در ادامه با اشاره به تاکید آیین‌نامه داخلی مجلس بر ارائه گزارش از سوی کمیسیون‌ها در خصوص مسائل مختلف گفت: این گزارش‌ها مشخص می‌کند که آیا خدمات‌رسانی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به موقع صورت گرفته یا تعلل داشته اند. لاریجانی با بیان اینکه ما نباید از مسائلی که به صورت روزمره در جامعه رخ می‌دهد فاصله بگیریم، به جلسه روز دوشنبه خود با دامداران اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش دامداری مشکلات زیادی بیان شد و مسائلی را از جمله ورود تب برفکی به داخل کشور مطرح کردند که ما نمی‌توانیم از این مسائل بگذریم و به همین دلیل کمیسیون‌ها باید گزارشی دقیق به مجلس ارائه نمایند.

وی تاکید کرد: کمیسیون‌ها باید از وضعیت رفتاری دستگاه‌ها گزارش بدهند که این امر کمتر اتفاق افتاده و به همین دلیل نمایندگان کمتر شاهد این‌گونه گزارش‌ها در صحن علنی هستند و باید نمایندگان در این موضوع مهم فعال باشند.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم که بخش نظارت را جدی‌تر بگیرید، ما در برنامه چهارم دچار انحرافی از آرمان‌های برنامه شده‌ایم و در بخش سلامت که گزارش آن در جلسه غیر علنی روز گذشته مطرح شد این زاویه را نشان می‌دهد؛ در صورتی که همه مقید هستند که این بخش از اولویت برخوردار است و با اینکه همه به دنبال اولویت سلامت هستند، اما در عمل انحرافاتی را در شاخص‌ها پیدا کرده‌ایم. وی افزود: اگر نظارتمان دقیق باشد، نباید به این مرحله برسیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه اگر ما نظارت درست و دقیق داشته باشیم نباید در انتهای برنامه انحرافاتی را ببینیم، گفت: معاونت نظارت مجلس باید بخش پشتیبانی داشته باشد و کمک‌هایی را هم در این قسمت ارائه نماید. وی با بیان اینکه باید از تجربیات گذشته استفاده نماییم، خاطرنشان کرد: با توجه به استفاده از تجربیات گذشته شاید در انتهای برنامه پنجم شاهد انحراف نباشیم و در طول مسیر اجرای برنامه آن را ترمیم کنیم.

دیدار لاریجانی با دامداران

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در دیدار با اتحادیه دامداران کشور با بیان اینکه دامداران و کشاورزان نقطه ثقل مهم اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: باید از دامداران حمایت صورت گیرد، ضمن آنکه اکثر کشورهای دنیا حمایت‌های جدی نسبت به دامداران دارند ما نیز باید با کمک به آنها موجبات علاقه‌مندی و کارآیی بیشتر این دوستانمان را فراهم کنیم.

به گزارش ایسنا، در این دیدار که عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی و علی‌اصغر یوسف‌نژاد نیز حضور داشتند، علی لاریجانی پس از استماع مشکلات دامداران کشور مبنی بر شیوع تب برفکی از طریق ورود دام از کشور پاکستان، عدم تضمین خرید مواد خام تولید شده توسط دامداران و ورود بی‌رویه گوشت از برزیل و همچنین شیرخشک توضیحاتی را ارائه کرد.

لاریجانی با اشاره به سخنان یکی از دامداران مبنی بر مشخص نبودن وضعیت بازار گفت: این اشکال مهم است که ما نتوانیم پیش‌بینی از وضعیت بازار داشته باشیم؛ در حالی که باید چرخه‌ سالمی در تولید و عرضه وجود داشته باشد تا بتوانیم ضمن تولید گوشت و شیر، به صادرات آن نیز بپردازیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در هر قسمتی که رفتار غیرمعقول وجود داشته باشد می‌تواند این چرخه را از بین ببرد. لذا باید به این فکر بود که چرخه اقتصادی را درست تعریف کنیم و در این بخش ساماندهی مناسب صورت گیرد. لاریجانی همچنین به صدور پروانه کار و تصمیم‌گیری در مورد مسائل دامداران که مربوط به خودشان است و از سوی یکی از این دامداران مطرح شد، اشاره کرد و گفت: باید کاری کنیم که مسائلی از این دست توسط خود اتحادیه انجام شود و ما این اصل را قبول داریم. لذا اگر در قوانین خلاف آن است باید اصلاح شود. ضمن آنکه ما از روز اول کار مجلس هشتم تاکید کردیم که بخش خصوصی به مجلس بیاید و نظرات خود را به نمایندگان بدهد تا نمایندگان با چشم باز تصمیم‌گیری کنند.

وی با اشاره به حضور متخصصان در کشور در مسائل اقتصادی و همچنین مسائل دامداران، گفت: این متخصصان ظرفیت‌های خوبی هستند که باید از آنها استفاده کنیم و باید جایگاه‌شان را در بخش اجرا و قانون تعریف کنیم و به آنها مسوولیت بدهیم.

لاریجانی همچنین به بیماری تب برفکی که از طریق ورود دام از پاکستان به دام‌های داخل کشور انتقال یافته و موجب تلف شدن بسیاری از دام‌ها شده، اشاره کرد و گفت: تب برفکی چیز ساده‌ای نیست که از آن عبور کنیم و باید ابعاد مختلف آن از جمله اینکه چرا وارد شد و چرا در هنگام ورود دقت به عمل نیامد مورد بررسی قرار گیرد. ضمن آنکه برای آن باید تصمیم عاجل گرفته شود تا هرچه زودتر جلوی شیوع آن گرفته شود. لذا از آقای رجایی نیز می‌خواهیم که این موضوع را پیگیری دقیق کنند.