سرشماری‌های انجام شده نشان می‌دهد جمعیت ایران طی سال‌های ۱۳۶۵ تاکنون، از ۴۹ میلیون نفر به بیش از ۷۴ میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که آمار غیر‌رسمی و نه چندان دقیق، حاکی از آن است که هنگام وقوع انقلاب اسلامی، فقط حدود ۳۳ میلیون نفر در کشور زندگی می‌کرده‌اند. به گزارش ایسنا، نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۶۵ نشان می‌دهد که جمعیت کشور در این سال ۵/۴۹ میلیون نفر بوده است. همچنین آمارگیری جاری جمعیت سال ۱۳۷۰ نشان می‌دهد که جمعیت کشور در این سال به ۸/۵۵ میلیون نفر رسیده و سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۷۵ نشان دهنده جمعیت ۶۰ میلیون نفری برای کل کشور است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت کشور در این سال ۴/۷۰ میلیون نفر بوده است که از این تعداد ۸/۳۵ میلیون نفر مرد و ۶/۳۴ میلیون نفر زن بوده‌اند. براساس اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۶۵ و آمارگیری جاری جمعیت سال ۱۳۷۰، متوسط رشد سالانه جمعیت کشور طی این دوره ۵/۲ درصد بوده است.

همچنین مقایسه اطلاعات آمارگیری جاری جمعیت سال ۱۳۷۰ و سرشماری سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۸۵ نشان دهنده متوسط رشد سالانه ۵/۱ درصدی جمعیت کشور طی دوره‌ پنج‌ساله بین طرح آمارگیری جاری جمعیت سال ۱۳۷۰ و سرشماری سال ۱۳۷۵ است و همچنین متوسط رشد سالانه جمعیت کشور طی دوره‌ ۱۰ ساله بین سرشماری سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۸۵، معادل ۶/۱ درصد بوده است.