رییس مرکز امور زنان و خانواده از برنامه‌ریزی‌ برای حضور وزرای زن کشورهای OIC (کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی) در ایران خبر داد و اضافه کرد: مرکز امور زنان در سال‌جاری اخبار خوبی در حوزه تعاملات بین‌المللی خواهد داشت. به گزارش ایسنا، مریم مجتهدزاده با اشاره به این که زنان خانه‌دار حدود ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: این قشر از زنان در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران حوزه زنان بودند، اما مرکز امور زنان در دولت دهم توجه ویژه‌ای به آنان داشت و معتقد است ارزش کار خانگی باید در محاسبه سرانه ملی مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی‌هایی در جهت حمایت و بهره‌مندی از توان زنان شاغل در دستگاه‌های دولتی خبر داد و اضافه کرد: حل تضاد میان نقش اجتماعی و خانوادگی در برنامه‌های مرکز قرار دارد و امیدواریم با ارائه لوایح قانونی گام موثری در این زمینه برداریم.

وی بیان کرد: مرکز پس از انجام این پژوهش و پایش نتایج آن نظر تخصصی خود را در این زمینه اعلام خواهد کرد. به گزارش ایسنا، مجتهدزاده در بخش دیگر سخنانش توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از طریق اشتغال را به عنوان اولویت برنامه‌ای خود در این زمینه یاد کرد و توضیح داد: طی توافقاتی که با جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز سازمان فنی حرفه‌ای انجام شده است، آموزش و اشتغال این زنان با عنایت بیشتر به مشاغل خانگی در برنامه‌ریزی‌های مرکز پیش‌بینی شده است.

مجتهد زاده در بخش دیگر سخنانش در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا کاهش ساعت کاری زنان در راستای خانه‌نشین کردن آنان است، تصریح کرد: کاهش ساعت کار زنان به منظور رفاه بیشتر آنان با توجه به نقش آنان در خانواده‌ که توام با نقش اجتماعی آنان است، مطرح شده است. وی با بیان اینکه مرکز طی لایحه‌ای از دولت درخواست کرد ساعت کار زنان به ۳۶ ساعت تقلیل یابد و در عین حال زنان شاغل از همه مزایایی که مردان بهره‌مند می‌شوند،‌ بهره ببرند، خاطرنشان کرد: این طرح با مشکلاتی مواجه بود که مساله ساعت حرکت سرویس‌ها و نیز استفاده نکردن از زنان در پست‌های مدیریتی از آن جمله است. وی ادامه داد: بنابراین به رفع نواقص این طرح اقدام کردیم و مقرر شد طرح کاهش ساعت کاری برای زنان سرپرست خانوار و زنانی که کودک زیر هفت سال یا فرزند معلول دارند، اجرا شود. رییس مرکز امور زنان و خانواده‌ در پایان اضافه کرد: این طرح برای زنان شاغل و کارگر پیش‌بینی شده است و مرکز امور زنان درصدد رفع نقایص احتمالی آن است.