سینما

مدیرعامل بیناد سینمایی فارابی با اعلام این خبر که «چتر سینمای ایران» امسال هم در بازار فیلم جشنواره کن برگزار می‌شود، حضور عباس کیارستمی را در کن افتخاری برای سینمای ایران دانست. جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد بودجه سینما هنوز ابلاغ نشده است. درپایان جلسه دیروز معاون سینمایی با سینماگران، آیین‌نامه سیاست‌گذاری سینمایی سال ۸۹ به سینماگران داده شد و آنها ۱۰ روز فرصت دارند تا نظر و پیشنهادهایشان درباره این سیاست‌گذاری‌ها را به معاونت سینمایی انتقال دهند.

بیش از ۳۰۰ فیلم به منظور شرکت در نخستین مسابقه ملی فیلم‌های یک دقیقه‌ای با موضوع اصلاح الگوی مصرف به دبیرخانه این مسابقه ملی ارسال شده است.

عبدالرضا کاهانی گفت: فیلم «هیچ» و «بیست» فیلم‌های گرانی بودند و آرزوی من این است که روزی فیلمی بسازم که تمام آن دریک فضای بسته بگذرد، هرچند که ایده‌آل سختی است.

«آل پاچینو» و «سوزان ساراندون» در نسخه تلویزیونی فیلم «دکتر مرگ» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

«دده آلن»، تدوین‌گر سرشناس سینمای آمریکا و نامزد سه دوره جایزه اسکار در سن ۸۶ سالگی درگذشت. «دده آلن» از بزرگترین تدوینگران هالیوود بود که عملکرد فوق‌العاده او در آثاری چون «بانی و کلاید» سبک جدیدی از تدوین را در هالیوود به ارمغان آورد.

استودیوهای مطرح هالیوودی درصددند در چند سال آینده ، بیش از ‌٣٠ فیلم پرمخاطب و معرف دهه ‌٨٠ میلادی را بازسازی کنند. این فرآیند با بازسازی آثاری چون «نبرد تاتیان‌ها» از سال گذشته آغاز شده است، اما امسال و سال‌های آینده با سرعت و ریتم بسیار تندتری ادامه خواهد یافت.

قسمت دوم فیلم معروف «جاده مالهلند» به کارگردانی «دیوید لینچ» ساخته خواهد شد.

«برخورد تایتان‌ها» باردیگر در صدر فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای جهان ایستاد. فیلم «برخورد تایتان‌ها» محصول کمپانی «برادران وارنر» با فروش ۶/۵۳ میلیون دلار برای سومین هفته رتبه‌ اول پرفروش‌ترین‌های سینمای جهان را کسب کرد.

موسیقی

سمفونی فردوسی آخرین ساخته شاهین فرهت خرداد ماه امسال توسط ارکستر سمفونیک اوکراین اجرا و ضبط خواهد شد.

تئاتر

نیما دهقان نمایش «کنه» نوشته مهرداد رایانی مخصوص را نیمه دوم امسال به صحنه می‌برد. این کارگردان تئاتر گفت: این نمایش که متن آن در چند ماه گذشته نوشته شده است، درباره بیماری آنفلوآنزای خوکی است که تمام اتفاقات آن به‌صورت فانتزی در اتاق یک پزشک می‌گذرد.

یکشنبه شب گذشته ۲۹ فروردین‌ماه رضا بابک و سیروس ابراهیم‌زاده به تماشای نمایش «۱۱:۱۱» کار مشترک رکسانا بهرام و حسن برز‌گر نشستند و گروه اجرایی اجرای آن شب را به این دو هنرمند تقدیم کردند.

تجسمی

نمایشگاه عکاسی «عکس‌های آهنگین» در موزه عکاس‌خانه شهر تمدید شد. در این نمایشگاه ۳۵ قطعه عکس سیاه و سفید در اندازه‌های ۲۵ در ۳۰ سانتیمتر با موضوع اساتید موسیقی سنتی ایران به نمایش در آمده است.

برنامه‌های چهارمین دوره جایزه معماری میرمیران در آستانه روز معمار در حالی اعلام شد که از امسال آثار برگزیده این مسابقه در سطح دانشگاه‌های نمایش داده می‌شود.

نمایشگاهی از آثار عکس و نقاشی‌های پرویز نبوی در نگارخانه هفت‌ثمر برگزار می‌شود. این نمایشگاه از سوم اردیبهشت به مدت یک هفته در نگارخانه هفت‌ثمر به نشانی خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوی پنجم، پلاک هشت برگزار می‌شود.

فعالیت گالری فرهنگسرای نیاوران در سال ۸۹ عصر پنجشنبه دوم اردیبهشت با نمایشگاهی با نمایش ۶۰ اثراز سه هنرمند نقاش بهراد امین سلماسی، سالومه گل نراقی و رامتین علوی آغاز می شود.

همزمان با نمایشگاه نقاشی قهوه‌خانه با عنوان «خیالی‌نگاران»، برنامه‌های نقالی و پرده‌خوانی در محل نمایشگاه برگزار می‌شود. در این نمایشگاه که به مرور شاهکارهای نقاشی قهوه‌خانه و نقاشی پشت‌شیشه می‌پردازد، برنامه‌های جنبی از قبیل کارگاه علمی،‌ همایش علمی و نشست تخصصی و برنامه پرده‌خوانی برگزار می‌شود.

رسانه

تهیه‌کننده سریال «تاوان» با اعلام این که تا دو ماه دیگر ۱۰ قسمت از این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی آماده می‌شود، این تعداد قسمت را برای آغاز پخش «تاوان» مناسب دانست.

مدیر طرح و برنامه اداره پویانمایی سیما (مرکزصبا) از صدور مجوز نگارش،تهیه و تولید ۲۲ طرح از میان ۲۷ طرح رسیده به این اداره‌ طی هفته گذشته خبر داد.

محمدعلی نوروش از پخش نمایش رادیویی «حضرت یوسف (ع)» در ۵۰ قسمت از شبکه رادیویی برون مرزی ترکی استانبولی صداوسیما خبر داد.

محققان در یک پژوهش بهداشتی جدید هشدار دادند که تماشای تلویزیون‌های سه بعدی می‌تواند سبب بروز حالت تهوع شود.

ادبیات

مهدی غبرایی نمایشگاه کتاب را محلی برای برخورد و تبادل آرای اهل کتاب دانست؛ نه فروش کتاب.این مترجم نمایشگاه کتاب را جایی برای ارائه کتاب و نشست و برخاست نویسندگان و خوانندگان آثار آن‌ها توصیف کرد و افزود: نمایشگاه کتاب کتاب‌فروشی نیست. ما بسیاری از چیزها را از غرب می‌گیریم، بدون این‌که به محتوای آن توجه کنیم.