علیرضا رییسیان: توطئه است
نگاه سوم- شورای مرکزی کانون کارگردانان در نمابری از برکناری علیرضا رییسیان از ریاست این شورا خبر داد.

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران، روز یکشنبه 29 فروردین‌ماه 1389، طی یک جلسه فوق‌العاده، علیرضا رییسیان را از ریاست این شورا برکنار کرد.
در نمابری که از سوی امضاکنندگان کانون کارگردانان منتشر شده، آمده است: بدیهی است تا برگزاری مجمع عمومی و تشکیل شورای مرکزی جدید مسوولیت اداره شورا با همایون اسعدیان نایب رییس این شورا خواهد بود.
محمدمهدی عسگرپور، رضا میرکریمی، مازیار میری، محمدعلی سجادی، کامران قدکچیان، همایون اسعدیان، عبدالحسن برزیده و احمد امینی از شورای مرکزی کانون کارگردانان این نمابر را امضا کرده‌اند.
از سوی دیگر علیرضا رییسیان در پی انتشار نمابر برکناری خود از ریاست شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران گفت: من در جلسه‌ای که نامه برکناری‌ام توسط گروهی از کارگردان‌ها امضا شده، حضور نداشتم و این جلسه در غیاب بنده برگزار شد و به نظرم جلسه مشکوکی بود.
وی گفت: یک هفته قبل از مجمع عمومی کانون کارگردانان چهره‌ها رو شدند و مشخص شد که چه کسانی می‌خواهند همان اتفاقی که برای تهیه‌کنندگان افتاد، برای کانون کارگردانان سینما نیز رخ دهد.
وی اظهار داشت: نمی‌دانم قرار است چه اتفاق عجیبی بیفتد که در برکناری من نیاز به چنین شتابی حس شد و کسی را جایگزین من کردند که ارتباطاتش با جریان پشت پرده سینما مشخص است.
وی درباره پیگیری این ماجرا، گفت: این مساله را در مجمع عمومی با تمامی مستنداتی که دارم، مطرح می‌کنم و همه جریان‌ها و آدم‌های دخیل در این ماجرا را افشا خواهم کرد.
از سوی دیگر همایون اسعدیان نایب‌رییس کانون کارگردانان سینمای ایران اظهار کرد: جلسه امروز (یکشنبه، ۲۹ فروردین) به درخواست ۸ نفر از ۹ عضو شورای مرکزی کانون کارگردانان که از بازرس این کانون تقاضا کرده بودند، برگزار شد و از علیرضا رییسیان هم برای حضور دعوت شده بود که ایشان نیامدند.
او در ادامه درباره غیرقانونی خواندن این جلسه از سوی علیرضا رییسیان، که پیرو آن از ریاست کانون برکنار شده است، افزود: این جلسه و تصمیمات آن کاملا قانونی بوده و هیچ خطایی صورت نگرفته و دلایل این تصمیم‌گیری در مجمع عمومی به اطلاع خواهد رسید.
رییسیان در حالی به دلیل آنچه شورای مرکزی آن را اقدامات فردی و عدم هماهنگی با اعضای شورا خوانده از سمت خود برکنار شده که وعده داده در جلسه مجمع عمومی جریانات پشت پرده برکناری خود را افشا خواهد کرد. وی همچنین اقدام شورای مرکزی را توطئه‌ای علیه خود خواند و سرنخ‌های آن را بیرون از کانون دانست.
رییسیان همچنین به ایسنا گفت: اتفاقی که افتاده در واقع دو مساله در دل خود دارد، یکی آنکه هرگاه چنین رویداد‌هایی رخ می‌دهد بنده به شخصه یاد نمایشنامه «ژولیوس سزار» شکسپیر که از درخشان‌ترین متون ادبی است می‌افتم که دراین متن هم به مساله توطئه و خیانت توجهی ویژه شده است.
وی با اشاره به بخشی از بیانیه شورای مرکزی درباره خودمحوری‌اش در کارها، ادامه داد: نوشته‌اند که من کارها را به شکل خودمحور انجام می‌دادم، اما اشاره‌ای نشده که به عنوان مثال کدام یک از امور را به این شیوه انجام داده‌ام و این اتفاقات چه ضربه‌ای به کانون کارگردانان زده است. من نمی‌دانم که واقعا چه نیازی بود که درجلسه‌ای غیرقانونی آن هم یک هفته مانده به مجمع عمومی چنین تصمیمی گرفته شود، آیا این مساله از ترس من یا دوستانی که در مجمع عمومی شرکت خواهند کرد، نبوده است؟!
رییسیان در عین حال سرنخ‌های این مساله را برگرفته از خارج از شورای مرکزی کارگردانان دانست و گفت: من در مجمع هفته آینده با مدرک درباره این موضوع صحبت خواهم کرد.