در ایران هر 20دقیقه یک نفر در تصادف کشته می‌شود!

به گفته یک کارشناس حمل‌ونقل، برای خروج از بحران دائمی تصادفات و تلفات بالای رانندگی، وجود نهاد واحد برای نظارت بر عملکرد ارگان‌های ذی‌ربط و ایجاد هماهنگی بین آنها و همچنین آموزش و فرهنگ‌سازی نیروی انسانی بسیار ضروری است. افشین شریعت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان مطلب بالا اظهار کرد: تصادفات در کشور ما بحران دائمی است، چراکه در هر ۲۰ دقیقه یک نفر در شبکه راه‌های درون‌شهری و برون‌شهری کشته می‌شوند و سالانه حدود ۲۴ هزار نفر در تصادفات رانندگی تلف می‌شوند. وی با اشاره به بیش از هفت برابر بودن تلفات تصادفات ایران نسبت به ترکیه، اظهارکرد: وزیر راه و ترابری هنگام گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی در سال گذشته بر کاهش تلفات حمل‌ونقل برون شهری تاکید کرد و هرچند که طی مدت اخیر روند رشد روز افزون تلفات جاده‌ای متوقف شده و رشد منفی گرفته، اما هنوز با میزان متناسب جمعیت کشور و همچنین در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالا است و هنوز با روند مناسب و مطلوب فاصله زیادی داریم.

او با ابراز تاسف از اینکه آموزش و ارتقای سطح فرهنگ رانندگی و ترافیکی امری فراموش شده در کشور است، گفت: با توجه به اینکه رفتار رانندگان بسیار پرخطر است و عامل انسانی بیشترین نقش را در تصادف‌ها دارد، آموزش و فرهنگ‌سازی جدی و برنامه‌ریزی شده، ضروری است، اما تاکنون عملکردها در این زمینه بسیار ضعیف بوده است.

این کارشناس حمل‌ونقل با بیان اینکه نواقص جدی در زمینه قوانین و مقررات وجود دارد، افزود:‌ از سوی دیگر، جاده‌ها با بهبود وضعیت و اصلاح نواقص برای افزایش سرعت آماده می‌شوند، همچنین تکنولوژی ساخت ماشین‌ها پیشرفت می‌کند، اما همگام با آن فرهنگ‌سازی برای رانندگان و آموزش لازم صورت نمی‌گیرد.