افزایش حقوق تا ۵۰ درصد و پرداخت انواع وام بدون سپرده‌گذاری و یا ماندن در نوبت

با ابلاغ «آیین‌نامه اعطای تسهیلات به کارکنان دستگاه‌های اجرایی متقاضی انتقال از شهر تهران» و لازم‌الاجرا بودن آن از اول امسال، شرایط برای انتقال کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی از تهران به شهرهای کوچک و برخورداری آنان از تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته، مهیا شد. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیات وزیران در جلسه مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۸۸ بنا به پیشنهاد مشترک معاونت‌های توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اعطای تسهیلات به کارکنان دستگاه‌های اجرایی متقاضی انتقال از شهر تهران را به تصویب رساند.

برداشتن سقف اضافه کار

بر اساس مصوبه دولت، دستگاه‌های اجرایی مکلفند در مورد افراد مشمول این آیین‌نامه ترتیبی اتخاذ نمایند که مشمول معافیت از محدودیت ۵۰ درصد اضافه‌کار موضوع ذیل بند ۹ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری شوند. طبق بند ۹ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، مجموع مبالغ قابل پرداخت تحت عنوان اضافه کار به هر یک از کارمندان نباید از حداکثر ۵۰ درصد حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های وی تجاوز نماید، اما در هر دستگاه اجرایی حداکثر تا ۲۰ درصد کارمندان آن دستگاه که به اقتضای شغلی، اضافه کار بیشتری دارند از محدودیت سقف ۵۰مستثنی می‌باشند که بر اساس مصوبه دولت، برای کارمندان متقاضی انتقال از تهران سقف اضافه کار وجود نخواهد داشت.

دریافت وام با شرایط آسان

بر اساس بخش دیگری از مصوبه دولت به منظور تسهیل انتقال کارمندان از تهران، شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی موظف شد با رعایت قوانین و مقررات در سقف امتیاز حق شاغل، تسهیلات لازم را برای مشمولان این آیین‌نامه فراهم نماید. همین‌طور بانک‌های دولتی مکلفند طبق ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اعطای تسهیلات وام بابت ودیعه مسکن، خرید مسکن، تعمیرات مسکن، خرید خودرو و کالای خانگی در حداکثر سقف مقرر در مقررات بدون سپرده‌گذاری و نوبت‌گذاری اقدام نمایند.

هدیه ازدواج

به‌علاوه، مقرر شد از محل اعتبارات خدمات رفاهی دستگاه مربوط حسب مورد (دستگاه مبدا یا مقصد) هدیه ازدواج به میزان یک ماه حقوق و مزایای متعلقه به کارمند منتقل شده پرداخت شود. ضمنا پرداخت هدیه یادشده مانع از پرداخت سایر امتیازات قانونی که توسط دستگاه پرداخت می‌شود، نخواهد بود.

امکانات ورزشی و بهداشتی رایگان

همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شده است ترتیبی اتخاذ نماید که کارمندانی که در اجرای این آیین‌نامه انتقال می‌یابند و همچنین همسر و فرزندان تحت تکلف آنان، هر دو سال یک بار به صورت رایگان تحت معاینات پزشکی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی یا مراکز خدمات بهداشتی و درمانی تحت پوشش وزارت یاد شده قرار گیرند. سازمان تربیت بدنی نیز مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط تسهیلات لازم را برای برخورداری کارمندان انتقالی و همسر و فرزندان آنان از امکانات ورزشی تحت پوشش سازمان تربیت بدنی در محل انتقال، به طور رایگان فراهم نماید.

سقف امتیازات برای خدمت در مناطق محروم

بر اساس مصوبه دولت، کارمندانی که به مناطق کمتر توسعه یافته و بد آب و هوا انتقال می‌یابند با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در شرایط مساوی از حداکثر سقف امتیاز مقرر (حسب مدرک تحصیلی) در بند (۱) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برخوردار خواهند شد. طبق بند ۱ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، فوق‌العاده مناطق کمتر توسعه یافته و بدی آب و هوا برای مشاغل تخصصی که شاغلین آنها دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر می‌باشند تا به میزان ۲۵ درصد امتیاز حقوق ثابت و برای سایر مشاغل تا ۲۰ درصد حقوق ثابت هر کدام از کارمندان واجد شرایط پرداخت خواهد شد.

الزام به پذیرش درخواست متقاضیان

بر اساس مصوبه دولت، تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلفند بر اساس درخواست کارمند با رعایت ضوابط و مقررات مربوط نسبت به پذیرش درخواست آنان مبنی بر انتقال اقدام نمایند.

نقش جمعیت شهرهای مقصد در بهره‌مندی از امتیازات

امتیازات موضوع این آیین‌نامه با توجه به شاخص جمعیت شهرها، به این شرح است که کارمندانی که شهرهای با جمعیت تا ۱۰۰ هزار نفر منتقل می‌شوند، از ۱۰۰ درصد امتیازات مصوب فوق بهره‌مند خواهند شد. این رقم برای کارمندانی که به شهرهای ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر منتقل شوند ۷۵ درصد، ۲۰۰ هزار نفر تا ۴۰۰ هزار نفر ۶۵ درصد، ۴۰۰ هزار نفر تا ۶۰۰ هزار نفر ۵۵ درصد، ۶۰۰ هزار نفر تا ۹۰۰ هزار نفر ۴۵ درصد و برای کارمندانی که به شهرهای با جمعیت بالای ۹۰۰ هزار نفر منتقل شوند ۳۰ درصد تعیین شده است.

نحوه شمولیت بر کارکنان دستگاه‌های غیردولتی

بر اساس مصوبه دولت، آن دسته از کارمندان دستگاه‌های اجرایی که مشمول مستثنیات ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشند، دستگاه‌هایی همچون نهادها، موسسات و تشکیلات و سازمان‌های زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری، وزارت اطلاعات، نهادهای عمومی غیر دولتی، اعضای هیات علمی و قضات هیات‌های مستشاری دیوان محاسبات، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبری و نیروهای نظامی و انتظامی، منوط به اینکه به یکی از واحد‌های تابع یا وابسته به دستگاه متبوع در شهرستان‌ها (به جز کلان‌شهرها) منتقل شوند، حسب مورد طبق ضوابط مورد عمل و از محل اعتبارات دستگاه متبوع از مزایای این آیین‌نامه برخوردار خواهند شد.

امکان افزایش تسهیلات تشویقی

بر اساس این آیین‌نامه، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند علاوه بر تسهیلات مقرر در این آیین‌نامه و به منظور جلب رضایت کارمندان خود برای انتقال از شهر تهران به سایر شهرهای کشور (به استثنای شهرهای استان تهران و کلان‌شهرها) تسهیلاتی را با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود و در چارچوب قوانین و مقررات مورد عمل و با تایید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور پیش‌بینی نمایند. استانداران، مسوول اجرای این آیین‌نامه و ساماندهی نیروهای انتقالی می‌باشند و موظفند با توجه به درخواست داوطلب و نیاز دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌ها و بخش‌ها، اقدامات لازم را به عمل آورند. همچنین اعطای تسهیلات مربوط به مصوبه مورخ ۱۲/۶/۱۳۸۶ دولت، در مواردی که در این آیین‌نامه پیش‌بینی نشده باشد، به مشمولان متقاضی انتقال از تهران بلامانع است.

امکان استفاده کارکنان قراردادی

بر اساس مصوبه دولت، کارکنان قراردادی و عناوین مشابه که با دستگاه‌های اجرایی قرارداد مستقیم منعقد کرده باشند، می‌توانند همانند کارکنان رسمی و پیمانی مشابه از تسهیلات این آیین‌نامه برخوردار شوند. معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور موظف است بار مالی ناشی از اجرای این آیین‌نامه را در بودجه سالانه دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی نماید. معاونت‌های توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور موظفند گزارش شش ماهه عملکرد دستگاه‌های اجرایی ملی و استانداران را به رییس‌جمهور ارائه کنند. این آیین‌نامه از تاریخ ۱/۱/۱۳۸۹ لازم‌الاجرا است و از سوی محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شده است.

طرح خروج ۲۰۰ هزار کارمند از تهران

جزئیات تسهیلات دولت برای خروج از تهران در شرایطی اعلام شد که روز شنبه معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری گفته بود که خروج ۲۰۰ هزار کارمند همراه با خانواده‌هایشان از تهران در دستور کار دولت قرار دارد. به گزارش ایسنا، بزرگیان در حاشیه همایش سالانه مدیران استانی سازمان ثبت احوال در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۲۳ وظیفه و خدمت که بیشترین تقاضا و مراجعه‌کننده مردمی را دارد شناسایی شده است، افزود: با کمک دانشگاه‌ها و مراکز علمی این خدمات مورد بررسی قرار گرفتند تا بیشترین شرایط را برای الکترونیکی شدن آنها فراهم کنیم و به این ترتیب تعداد مراجعات مردمی کاهش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: برنامه دولت خروج ۲۰۰ هزار کارمند به همراه خانواده از تهران است و تلاش می‌کنیم حوزه مرکزی سازمان‌ها و استان‌ها لزوما در تهران نباشد و به این ترتیب دیگر لازم نیست دفاتر و مهمانسراهای برخی ادارات نیز در تهران باقی بماند. بزرگیان با اذعان به موفق نبودن دولت در خارج کردن بسیاری از دفاتر و نمایندگی‌های سازمان‌ها و ادارات دولتی در سال‌های گذشته اظهار کرد: متاسفانه مقاومت زیادی از سوی ادارات صورت می‌گیرد.