پاسخ مصباحی‌مقدم به احمدی‌نژاد

عکس: مهر

اینجانب هیچ گونه خصومتی با رییس‌جمهور ندارم؛ اما متاسفانه ایشان بدون دلیل دلسوزان نظام و علاقه‌مند دولت و خدمتگزاران مردم را از خود می‌رنجاند غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده تهران و رییس کمیسیون ویژه طرح تحول مجلس در قالب نطقی در جلسه علنی دیروز مجلس به مصاحبه تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور در آخرین روزهای سال ۸۸ پاسخ داد. متن این نطق که از تریبون مجلس قرائت و همزمان از شبکه رادیو فرهنگ هم پخش شد و نسخه‌هایی از متن نطق در اختیار خبرنگاران پارلمانی قرار گرفت، به این شرح است:

‌نمایندگان محترم!

ملت شریف و بزرگوار ایران!

سلام خدا بر شما باد، بسیاری از شما شب پایان سال گذشته دیدید و شنیدید که آقای رییس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی به مناسبت گفت‌وگو درباره سفرهای نوروزی وارد بحث هدفمند‌سازی یارانه‌ها شد و با تعریض به مجلس شورای اسلامی و صاحب‌نظران اقتصادی مجلس سوالاتی را مطرح کرد که اینان کجا اقتصاد خوانده‌اند؟ و کجا مدرک گرفته‌اند؟ اینجانب در پاسخ به سوالات رییس‌جمهور لازم دیدم که از جایگاه نمایندگی مردم و با تمسک به سیره مولایمان حضرت علی (ع)، به تعرض ایشان به حیثیت علمی خود پاسخ دهم.

۱ - این جانب بیش از ۳۵ سال است که در زمینه اقتصاد به ویژه اقتصاد اسلامی، پول و بانک، توسعه اقتصادی، تحصیل، پژوهش، تدریس، تالیف، سخنرانی، راهنمایی پایان‌نامه‌های اقتصادی، دانشگاهی و مشاوره و داوری کار کرده‌ام و هم‌اکنون عضو هیات‌تحریریه تعدادی از مجلات معتبر علمی و پژوهشی اقتصادی و عضو دو انجمن علمی اقتصادی کشور هستم.

۲ - بیش از ۱۰ سال است که در درس خارج فقه اصول، در محضر استاد ارجمندم آیت‌الله وحید ‌خراسانی تحصیل کرده‌ام که منجر به تایید مکرر اجتهاد این جانب از سوی شورای نگهبان و شورای عالی حوزه علمیه قم شده است. مدرک تحصیلی این جانب مورد تایید رسمی و صدور حکم از سوی وزارت علوم شده است و به استناد آن استادیار رسمی و باسابقه دانشگاه امام صادق (ع) هستم.

۳ - با توجه به سوابق علمی و کارشناسی و ضرورت خدمت به ملت شریف ایران و تشویق برخی از بزرگان خود را در معرض آرای مردم شریف در دو دوره هفتم و هشتم مجلس به نمایندگی از مردم عزیز تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات افتخار یافتم که از حکم اعتماد عملکرد به این خدمتگزار سپاسگزارم.

۴ - همچنان که اکنون ۱۶ سال است مفتخر به حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان نماینده ایشان در دانشگاه‌ها شده‌ام، سابقه مدیریت گروه‌های اقتصادی مراکز متعدد دانشگاهی از جمله ۱۳ سال در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم، ۱۰ سال در سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاه‌ها، ۱۳ سال در شورای بررسی متون انسانی دانشگاه‌ها را در پرونده علمی خود دارم.

حاصل این سوابق علمی در زمینه اقتصاد و اقتصاد اسلامی انتشار ۸ عنوان کتاب و بیش از ۳۰ مقاله علمی، راهنمایی و مشاوره بیش از ۶۵ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا و تدریس ۲۷ ساله در دانشگاه‌های تهران، تربیت‌مدرس، علامه طباطبایی، امام صادق (ع) و موسسه عالی آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) قم و طراحی و اجرای دو دوره دکترای اقتصادی و فقه‌الاقتصاد بوده است. علاوه بر این افتخار دانش‌آموختگان عزیزی را دارم که اکنون هر یک ستاره‌ای درخشان در جایگاه معتبر دانشگاهی، مدیریتی، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و تعدادی از آنان در دولت نهم و دهم به‌عنوان وزیر، معاون و مشاور رییس‌جمهور و مدیران ارشد دستگاه‌های اقتصادی از جمله بانک، بورس مشغول خدمت‌گزاری هستند.

اگر کسی به اطلاعات بیشتر در این باره علاقه‌مند است، به سوابق این جانب در سایت دانشگاه امام صادق (ع) مراجعه کند.

۵ - این جانب در انتخابات دوره نهم و دهم ریاست‌جمهوری به‌رغم همه انتقاداتی که با نظر کارشناسی به پاره‌ای از مواضع و عملکردهای آقای احمدی‌نژاد داشتم، به ایشان رای دادم و دیگران را نیز به آن تشویق کردم. دلیل عمده من نه تایید عملکرد رفتارهای ایشان بلکه جهت‌گیری‌های اصولی وی در احیای آرمان‌های انقلاب اسلامی امام راحل و هماهنگی با دیدگاه‌های رهبر فرزانه انقلاب و دفاع صریح از نظام مقدس جمهوری اسلامی در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم بوده است.

۶ - ملت بزرگوار ایران از طریق رسانه‌ها شاهد همراهی و حمایت جدی نمایندگان مجلس از جمله اینجانب در طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و سعی در تامین حداکثری نظر دولت تا آنجا که مخالف قانون اساسی و مصالح ملت نباشد و نظارت دیوان محاسبات مجلس را نیز ممکن سازد و از سوی مردم قابل تحمل باشد، بودند. در این راستا بارها شجاعت رییس‌جمهور را برای اجرای این طرح ستوده‌‌ام. البته احتیاط عقلایی حکم می‌کند که این کار مهم و تغییر‌دهنده ساختارهای اقتصادی با شیب ملایم‌تر افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی انجام شود تا مردم وفادارمان به تدریج آماده تغییر قیمت‌ها و آثار ناشی از آن بشوند و کمترین آسیب را از این راه تحمل کنند.

۷ - مجلس محترم از جمله بنده هیچ گونه غرض و کارشکنی در خدمت‌گزاری دولت نداریم، بلکه از متوقف شدن این طرح در وسط کار و عواقب ناشی از آن و عجله و شتاب در آن هراسانیم.

رییس‌جمهور در مصاحبه‌های خود با هیچ‌گونه توضیح کافی قانون مصوب مجلس را دارای ابهام، پیچیدگی و غیرقابل اجرا اعلام کردند؛ در حالی که شایسته نبود در برابر قانون بایستند. البته ایشان حق دارند در ضمن اجرای قانون که بسیار انعطاف‌پذیر است، هر کجا با مشکل روبه‌رو شدند لوایح اصلاحی خود را به مجلس ارائه کنند و مطمئن باشند که مجلس همکاری می‌کند.

۸ - رییس‌جمهور مظهر و نماد ملت با فضیلت ایران اسلامی است، باید الگو و مروج فضایل اخلاقی باشد. از این رو سزاوار است که شب پایان سال که مجلس و مطبوعات تعطیل بودند، در برابر بینندگان با لحن نامناسب مجلس شورای اسلامی و قانون مصوب آن را زیر سوال ببرد و بدون تحقیق ‌با حیثیت علمی صاحبنظران اقتصادی مجلس از جمله اینجانب که سی و پنج سال سابقه کار علمی در زمینه اقتصاد پول و بانک و توسعه و اقتصادی اسلامی دارم، بازی کند؟

شاید آقای رییس‌جمهور خبر ندارد که آدام اسمیت پدر علم اقتصاد، فیلسوف اخلاق بوده، پروفسور کنه، رییس نحله اقتصاددانان فیزیوکرات پزشک بوده و آیت‌الله شهید سیدمحمد باقر صدر صاحب کتاب ارزشمند اقتصادنا فقیه بوده است.

به هر حال اینجانب دلسوزانه مصالح کشور و ملت را دنبال خواهم کرد و هیچ گونه خصومتی با رییس‌جمهور ندارم و از همکاری با دولت و خیرخواهی خودداری نخواهم کرد؛ اما متاسفانه ایشان بدون دلیل دلسوزان نظام و علاقه‌مند دولت و خدمتگزاران مردم را از خود می‌رنجاند. امیدوارم ایشان همواره ادب و اخلاق را در اظهارات و رفتار خود رعایت و از تعرض به حیثیت صاحبنظرانی که مخالف دیدگاه ایشان هستند، خودداری کند.