احتمال افزایش نرخ بنزین تا 600 تومان

موید حسینی صدر، عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد‌: کسب درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومان از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ازای افزایش قیمت حامل‌های انرژی، برای دولت، نرخ بنزین را تا ۶۰۰ تومان و نرخ گاز را تا ۶۰ تومان افزایش خواهد داد. وی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه تاکنون دولت ارقام در نظر گرفته شده برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به مجلس ارائه نداده است، اظهار کرد: تا بیش از ارائه رسمی این ارقام از سوی دولت، کمیسیون انرژی نمی‌تواند در مورد آن اظهارنظر کند.

وی در پاسخ به سوالی که برآورد شخص وی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را جویا می‌شد، گفت: به نظر من دولت با یک سناریوی کم‌آسیب که فشار فراگیری را به مردم وارد نکند و افزایش قیمت‌ها هم برای مردم قابل تحمل باشد، روبه‌رو است. براساس این سناریو دولت باید ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را از افزایش قیمت حامل‌های انرژی پرمصرف یعنی گازوئیل، گاز، بنزین و برق به دست آورد. به گفته وی، از آنجا که در حال حاضر ۴۴ میلیون لیتر بنزین به شکل روزانه در کشور تولید می‌شود و استفاده از این کالا بیشتر در حوزه خصوصی است و کمتر متوجه بخش صنعت و تولید است و اقشار کم‌درآمد کمتر از افزایش آن آسیب می‌بینند، قیمت بنزین دولتی (بنزین تولید داخل) لیتری ۴۰۰ تومان و بنزین وارداتی با نرخ تمام شده یعنی حدود ۶۰۰ تومان در نظر گرفته خواهد شد. حسینی صدر با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور مصرف می‌شود، اظهار داشت: از آنجا که قیمت گاز در حال حاضر برای هر مترمکعب ۱۵ تومان است، برای تحقق درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل هدفمند کردن یارانه‌ها، تا ۶۰ تومان افزایش خواهد یافت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس این افزایش قیمت را بسیار زیاد ارزیابی کرد و افزود: به همین دلیل، دولت باید قیمت گازوئیل و برق را کمتر افزایش دهد. چنین برآورد می‌شود که قیمت گازوئیل حداقل تا ۱۰۰ تومان افزایش یابد که امیدواریم این افزایش قیمت شامل حال گازوئیل مصرفی کارخانجات و بخش کشاورزی نشود. وی افزود: از آنجا که در حال حاضر ۴۰ هزار مگاوات برق در طول روز مصرف می‌شود، به نظر می‌رسد که نرخ برق نیز از ۱۶ به ۳۵ تومان افزایش یابد. نماینده خوی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دولت نرخ نفت سفید را که مورد استفاده مردم ساکن در مناطق محروم است چندان افزایش ندهد، ادامه داد: از آنجا که روزانه ۱۰ میلیون لیتر مصرف نفت سفید در کشور داریم، این احتمال می‌رود که قیمت آن از لیتری ۱۶ تومان به ۵۰ تومان افزایش یابد.