اختلاف مقامات آمریکایی با یکدیگر درباره ‌ایران

گزارش گیتس به اوباما: آمریکا در قبال‌ایران بی‌برنامه است

دنیای اقتصاد- برخی روزنامه‌های آمریکایی دیروز خبر دادند‌: رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا درباره چگونگی برخورد با‌ایران به باراک اوباما نامه‌ای نوشته است که نشانگر اختلاف نظر وی با رییس جمهور‌این کشور در ‌این زمینه است. به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر دفاع آمریکا در گزارش جدیدی به کاخ سفید اذعان کرد که‌ ایالات‌متحده فاقد یک استراتژی برای بازداشتن‌ایران از ادامه فعالیت هسته‌ای است.

روزنامه نیویورک تایمز با مخابره‌این خبر نوشت: گیتس در گزارش جدیدی که آن را به کاخ سفید ارائه کرده از نبود استراتژی مناسب برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای‌ ایران شکایت کرده است.

بر اساس ‌این گزارش، گزارش جدید گیتس به کاخ سفید محرمانه بوده و در ماه ژانویه ( دی- بهمن ۱۳۸۸) تحویل ژنرال جیمز جونز،مشاور امنیت ملی آمریکا شده و سپس در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی، پنتاگون و سایر بخش‌ها قرار گرفته تا آنها برنامه‌های خود در‌این ارتباط را به کاخ سفید ارائه کنند. براساس ‌این گزارش، توصیه‌هایی که تا کنون به کاخ سفید ارائه شده تفاوت زیادی با برنامه‌های بی‌نتیجه دولت بوش در قبال ‌ایران ندارد، زیرا به اوباما توصیه شده که در صورت شکست تحریم و دیپلماسی در برابر ‌ایران از گزینه نظامی ‌استفاده کند. نیویورک تایمز به نقل از یکی از مقامات آشنا با ‌این گزارش می‌نویسد‌:‌ ایران می‌تواند همچنان به عنوان یکی از امضا کنندگان ان.پی.تی باشد که به ادعای کارشناسان در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای است. وزارت دفاع آمریکا تا کنون از ارائه جزئیات درباره‌ این گزارش خودداری کرده، اما ژئوف مورل، سخنگوی پنتاگون صبح امروز «یکشنبه» در ‌این باره گفت‌: وزارتخانه معتقد است که رییس جمهور و مشاوران وی زمان کافی را برای مطالعه گزارش و یافتن راهکارهای مناسب برای موضوعات مطرح شده در آن را اختصاص می‌دهند. به گزارش بی‌بی‌سی، آن طور که نیویورک تایمز نوشته است، گیتس به ویژه نگران ‌این است که ‌ایران مسیر اتمی‌کره شمالی را دنبال کند، یعنی ابتدا به توانایی تولید سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و سپس با اخراج بازرسان بین‌المللی اقدام به تولید سریع چنین بمبی کند.با ‌این وجود، نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ناشناس‌ ایالات متحده نوشته است که جلوگیری از دستیابی ‌ایران به «توانایی» تولید بمب اتمی ‌خط قرمز آمریکا در برابر‌ ایران است. بر اساس گزارش‌، بی بی سی، مقام‌های آمریکا می‌گویند ‌ایران حداقل یک سال نیاز دارد تا به مقدار کافی اورانیوم غنی شده با خلوص بالا برای تولید بمب اتمی‌دست پیدا کند. آن طور که نیویورک تایمز نوشته است، ارتش آمریکا در حال بازنگری در برنامه‌های خود در برابر‌ایران است تا در صورت صدور دستور باراک اوباما، آمادگی هدف قرار دادن ‌این کشور را داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی عصر‌ایران، بنیامن رودز، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا شنبه شب به خبرگزاری آسوشیتد پرس درباره گزارش محرمانه گیتس به کاخ سفید گفت که گزارش مزبور هیچ تاثیری در تغییر رویکرد دولت اوباما در قبال برنامه اتمی ‌ایران نداشته است.

وی در ‌این باره گفت‌:‌ این موضوع که یک نامه غیررسمی‌سیاست‌های دولت را در قبال ‌ایران تغییر داده است کاملا اشتباه است‌. دولت اوباما سیاست‌های خود در قبال ‌ایران را از ماه‌ها قبل طرح‌ریزی کرده است‌. به گزارش عصر ‌ایران، جف مورل‌، سخنگوی پنتاگون نیز روز شنبه و در کنفرانس خبری خود بدون تایید ارسال‌این یادداشت از سوی گیتس برای تغییر در استراتژی واشنگتن در قبال برنامه‌های اتمی‌ایران گفت که کاخ سفید در طرح ریزی‌های خود طیف گسترده‌ای از گزینه‌های ممکن برای برخورد با ‌ایران را مورد بررسی قرار داده است‌. با ‌این حال وی افزود‌: وزیر دفاع بر‌ این باور است که رییس‌جمهور ‌ایالات متحده و تیم امنیتی‌اش بیشترین وقت و زمان ممکن را برای دست یابی به توافقی با‌ ایران بر سر برنامه اتمی‌مصرف کرده‌اند‌.

نیویورک تایمز در گزارش خود به نقل از یک مقام مطلع آمریکایی نوشت که یادداشت گیتس به کاخ سفید در واقع یک «پیام هشدار» بوده است‌.

ژنرال جیمز جونز‌،مشاور امنیت ملی دولت اوباما نیز به روزنامه نیویورک تایمز در‌این باره گفت که در استراتژی دولت اوباما در قبال برنامه هسته‌ای ‌ایران همه گونه گزینه‌ها برای تماس و برخورد با‌ ایران مورد توجه قرار گرفته است‌. در گزارش نیویورک تایمز ادعا شده است که یادداشت سه صفحه‌ای رابرت گیتس حاوی نکاتی درباره کمبودهای استراتژی آمریکا در قبال برنامه اتمی ‌ایران بوده و مراجع دریافت‌کننده نامه پس از دریافت آن تحرکات خود را برای بازنگری در استراتژی آمریکا افزایش داده‌اند به نحوی که موضوع حمله به ‌ایران به عنوان گزینه‌ای جدی‌تر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است‌.

واکنش کاخ سفید به نامه احمدی‌نژاد

کاخ سفید تایید کرد که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور‌ ایران به باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا نامه‌ای فرستاده است. سایت بی بی سی گزارش داده است که مایک‌هامر، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مستقر در کاخ سفید، شنبه ‌این خبر را اعلام کرد، اما در عین حال از اظهارنظر درباره محتوای ‌این نامه خودداری کرد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از ‌این مقام آمریکایی نیز نوشته است که کاخ سفید قصد پاسخ دادن به نامه احمدی‌نژاد را ندارد. رییس‌جمهوری ‌ایران ۲۴ فروردین در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون ‌این کشور اعلام کرد که نامه جدیدی به اوباما نوشته است و جزئیات آن به زودی منتشر خواهد شد. به فاصله ‌اندکی پس از‌این گفت‌وگوی تلویزیونی، اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی نژاد در حاشیه نشست هیات دولت به خبرنگاران گفت که احمدی‌نژاد‌ این نامه را «در راستای دیپلماسی عمومی ‌ایران و تاثیرگذاری بر افکار بین‌المللی» نوشته است. به گزارش‌ایرنا به نقل از رحیم مشایی‌، در ‌این نامه عملکرد دولت آمریکا، حادثه حمله به برج‌های دوقلو، حمله آمریکا به منطقه به بهانه مقابله با تروریسم و نتیجه عملکرد آنان در منطقه که موجب توسعه ناامنی و بی‌‌ثباتی شده، به چالش کشیده شده است. به گفته او، ‌این دومین نامه محمود احمدی‌نژاد به رییس‌جمهوری آمریکا است.