نمایش جدیدترین تجهیزات دفاعی ارتش

عکس: AFP نمایش جدیدترین تجهیزات دفاعی در روز ارتش

احمدی‌نژاد: بیگانگان باید منطقه را ترک کنند، این یک خواهش نیست، دستور است

دنیای اقتصاد- دیروز مراسم رژه روز ارتش جمهوری اسلامی‌ایران‌، با به پرواز درآمدن جنگنده‌های ارتش و همچنین رژه یگان‌های نمونه‌ نیروی زمینی، هوایی و دریایی ارتش، دژبان ارتش و یگان‌‌های نمونه وزارت دفاع بعد از سخنرانی رییس‌جمهور آغاز شد.در‌این مراسم که جدیدترین تجهیزات دفاعی کشور به نمایش گذاشته شد، برای نخستین بار یک سامانه موشکی دوربرد شبیه سامانه موشکی اس-۳۰۰ ( ساخت روسیه) که در ارتش تولید شده است‌، نیز از مقابل جایگاه عبور کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در‌این مراسم‌، ۶ فروند از هواپیماهای جنگنده بمب، افکن ارتش جمهوری اسلامی‌ایران به نمایش هوایی پرداختند که از‌این جنگنده‌ها تعدادی چترباز نیز به زمین پریدند. همچنین سامانه موشکی دفاعی دوربردی شبیه سامانه موشکی اس-۳۰۰ از مقابل جایگاه رژه توسط خودروی حامل عبور کرد.

اس-۳۰۰ سامانه‌ای موشکی است که روسیه در سال ۲۰۰۵ به‌ایران فروخته است، اما تاکنون از تحویل آن خودداری کرده است.

به گزارش سایت ارتش جمهوری اسلامی‌، در مراسم رژه روز ارتش، ده‌ها فروند از بالگردهای هوانیروز و نیروی دریایی ارتش نیز به اجرای رژه هوایی پرداختند که در‌این میان، ده‌ها بالگرد کبرا، شنوک و بالگردهای دیگر از جمله ۲۰۶ و هواگردهای ویژه نیروی دریایی در‌این مراسم حضور داشتند. همچنین پس از اجرای رژه بالگردها، ده‌ها تن از چتربازان تیپ ۶۵ نیرو مخصوص نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران نیز به اجرای برنامه پرداختند. برای اولین بار در سال‌های آخر، آرایش نظامی جنگنده‌های ارتش به صورت دسته‌های ۵ تایی بود در حالی که در سال‌های گذشته به صورت دسته‌های ۳ تایی انجام می‌شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر‌، در‌این مراسم ادوات، تجهیزات و خودروهای نظامی نیروهای چهارگانه ارتش از مقابل کلام الله مجید و جایگاه که در آن رییس‌جمهور و فرماندهان عالی نظامی و انتظامی حضور دارند، عبور کردند.

تانک چیفتن مدرنیزه شده با نصب پاورپک پرقدرت همراه با نصب سامانه‌های دفاعی و مسافت‌یاب لیزری که بهینه‌سازی آن چند صدهزار دلار صرفه‌جویی ارزی داشته، یکی ازدستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی است که در‌این مراسم به نمایش گذاشته شد.‌ایران تنها کشوری است که‌این تانک را با‌این روش، بهینه‌سازی و مدرنیزه کرده است. نفربر BTR۸۲، خودروی سفیر فرماندهی، تانک ذوالفقار، نفربر صیاد، نفربر براق، مجهز به توپ ۲۳ م م، نفربر بهینه شده M۱۱۳‌، موشک انداز کاتیوشا نمونه‌ای دیگر از دستاوردهای به نمایش درآمده در روز ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی‌ایران است.

همچنین هواپیمای بدون سرنشین شاهین یک، مهاجر ۲، خودروی سفیر حامل ۱۰۶ و ۱۰۷ طوفان، تانک پی ۵۵ بهینه‌سازی شده، تانک تی۷۲، نفربر بی‌ام‌پی ۲، تانک ام ۶۰ بهینه‌سازی شده با سیستم کنترل آتش و استاب لایزر، راکت‌انداز جدید ۲/۷۵ م م آرش، خودروی سمند رمل نورد، بالن پرنده، موشک نازعات ام ۶ مستقر در لانچر، راکت انداز فجر ۵، جرثقیل و مهمات‌بر موشک نازعات، سایت هواشناسی محمور بر خودروی«مان»، خودروی نقشه برداری، خودروی حامل رادار بصیر۱۱۰، موشک اندازهای سهند ۳‌، استرلای ۳، میثاق ۲، مین کوب تفتان، هواپیمای رعد ۸۵ و سپهر ۲ و خودروی سفیر تجهیزات رفع آلودگی ش م ه و خودروی درخش در ادامه‌این مراسم از مقابل جایگاه عبور کردند.

همچنین یگان‌های زرهی و موتوری ارتش با حرکت از مقابل جایگاه، بخشی از دستاوردهای موشکی و پدافندی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران را به نمایش درآوردند. سامانه موشکی زمین به زمین «قدر‌یک»، با برد ۲هزار کیلومتر؛ موشک زمین به زمین «فاتح سجیل ۲»؛ موشک کروز ضد کشتی «رعد و نصر یک»؛ موشک «شاهین» و سامانه میان برد «مرصاد»؛ موشک «زلزال ۲ و نازعات ۶ و ۱۰» نمونه‌ای از دستاوردهای نظامی ارتش‌جمهوری اسلامی بود که به نمایش درآمد.

احمدی‌نژاد: بیگانگان باید منطقه را ترک کنند

محمود احمدی‌نژاد‌، رییس‌جمهور اما دیروز در مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی‌ایران، دخالت بیگانگان را منشا کدورت‌ها و فاصله‌ها در منطقه دانست و بر خروج بیگانگان از منطقه تاکید کرد. به گزارش‌ایرنا، احمدی‌نژاد در‌‌این مراسم تاکید کرد: حضور و دخالت بیگانگان منشا کدورت‌ها و ناامنی‌ها در منطقه است. تجربه تاریخی نشان داده به خصوص در منطقه ما که منطقه‌ای حساس و حیاتی است، بهترین راه‌ ایجاد و حفظ امنیت پایدار، همراهی و همفکری ملت‌ها و دولت‌های منطقه است. وی گفت: تجربه نشان داده است که به‌خصوص در منطقه خاورمیانه که منطقه‌ای حساس و حیاتی برای تمام جهان است، تنها راه‌ ایجاد و حفظ امنیت پایدار، همکاری و همدلی دولت‌ها و ملت‌های منطقه است.

احمدی‌نژاد افزود: اگر چه بیگانگان به بهانه‌های عوام‌فریبانه و با شعارهای دروغین لشکرکشی‌های خود را به منطقه توجیه می‌کنند، اما امروز بر همه روشن شده است که علت اصلی حضور آنها تسلط بر منابع، ثروت‌ها و استعدادهای عظیم خاورمیانه است. وی با بیان ‌اینکه علت ناامنی‌ها در خاورمیانه حاصل اندیشه‌های شیطانی و استکباری بیگانگان است، افزود: حضور آنها جز ناامنی، جنگ، کشتار و کینه‌ورزی برای ملت‌های خاورمیانه چیز دیگری به ارمغان نیاورده است. برای ‌ایجاد امنیت در منطقه هیچ نیازی به حضور بیگانگان نیست و اگر آنها خیلی هنر دارند اداره کشورهای خودشان و امنیت خودشان را حفظ کنند.

رییس‌جمهور تاکید کرد: کاملا روشن است که بیگانگان باید منطقه ما را ترک کنند و‌ این یک خواهش نیست؛ بلکه دستور، فرمان و اراده ملت‌های منطقه است که بیگانگان باید به خانه خود برگردند و اداره و کنترل منطقه را به ملت‌ها و دولت‌های آن واگذار کنند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش، هدف اساسی از تاسیس رژیم صهیونیستی در منطقه را تسلط بر پیشبرد برنامه‌های استعماری و استکباری در‌این منطقه دانست و گفت: از حامیان و برپاکنندگان ‌این رژیم جعلی می‌خواهم که از حمایت از او دست بردارند و اجازه دهند ملت‌های منطقه و ملت فلسطین خودش تکلیف خود را با آنها روشن کند. وی تصریح کرد: البته امروز روشن شده است که‌ این رژیم از اجرای برنامه‌هایی که برای آن تدارک دیده شده بود، کاملا عاجز مانده است و امروز هزینه‌هایی که ‌این رژیم برای حامیانش تحمیل می‌کند، بر منافع آن پیشی گرفته است. رییس‌جمهور افزود:‌ این به نفع حامیان رژیم صهیونیستی است که دست از حمایت از ‌این رژیم جعلی بردارند. جای تعجب است که چرا بعضی‌ها سرنوشت خود را به رژیم صهیونیستی گره می‌زنند. آنها اشتباه می‌کنند چون صهیونیست‌ها در سراشیبی سقوط قرار گرفته‌اند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: اگر کسانی مدعی هستند که می‌خواهند به امنیت منطقه کمک کنند، اول باید بساط نظامی‌خود را از منطقه برچینند و ثانیا از حمایت از رژیم صهیونیستی آدم‌کش، دست بردارند.

ساخت یک سامانه موشکی دوربرد شبیه سامانه موشکی اس-۳۰۰ در ارتش