ادبیات

مراسم پایانی دهمین دوره جایزه مهرگان ادب که برگزیدگان آن اواخر سال گذشته معرفی شدند، به شکل خصوصی برگزار شد. در بخش رمان جایزه مهرگان ادب، «مونالیزاى منتشر» نوشته شاهرخ گیوا برگزیده و «پرى فراموشى» نوشته فرشته احمدى شایسته تقدیر شده بود. همچنین در بخش مجموعه داستان، «برف و سمفونى ابرى» نوشته پیمان اسماعیلى به عنوان اثر برگزیده و «هجوم آفتاب» نوشته قباد آذرآیین به عنوان اثر تقدیری معرفی شده بود.

یاشار کمال،‌ نویسنده سرشناس ترکیه و گونتر گراس، نویسنده آلمانی برنده نوبل ادبیات در میزگرد ویژه‌ای که از سوی بنیاد گوته در استانبول برگزار شد، این دو چهره نامدار ادبیات جهان حضور یافتند. گونتر ‌گراس که با رمان «طبل حلبی» شهرت جهانی یافت، در این میزگرد گفت: ما هر دو در مناطق روستایی متولد شده‌ایم و از نگاه ما، زادگاه‌های ما، مرکز دنیا است.

لیلی گلستان گفت: پیشنهاد من به مسوولان این است که جای مناسب‌تری را برای برگزاری نمایشگاه کتاب درنظر بگیرند که مناسب و مخصوص این کار باشد.

«قبر پنجم» عنوان مجموعه داستانی اجتماعی به قلم قباد آذرآیین است که به زودی برای دریافت مجوز نشر راهی ارشاد می‌شود.

موسیقی

در پی استقبال چشمگیر علاقه‌مندان به موسیقی فولکلور از آخرین اثر گروه لیان با عنوان «محله خومونی» این آلبوم در کمتر از یک ماه پس از انتشار نایاب شد.

کنسرت همایون شجریان به همراه گروه همنوازان حصار ازامروز در تهران آغاز می‌شود.

گروه‌های سه‌گانه شیدا به آهنگسازی و سرپرستی محمدرضا لطفی روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت در تالار اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد به روی صحنه می‌روند.

تجسمی

کتاب مجموعه آثار خوشنویسی یدالله کابلی با عنوان «سماع در سما» تا پایان بهار امسال منتشر می‌شود.

موزه ملک از اول اردیبهشت‌ماه، با برگزاری نمایشگاه سیاری از تابلوهای کمال‌الملک به مدارس تهران می‌رود.

جوایز دو دوره از مسابقات بین‌المللی نقاشی شانکار هند که در آن ۸ کودک ایرانی برگزیده شده‌اند به ایران فرستاده شده است.

خانه هنرمندان خردادماه امسال میزبان ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس دانشجویی می‌شود.

نمایشگاه عکسی از شهر استانبول از نگاه اورهان پاموک نویسنده ترک برنده نوبل ادبیات در بارسلون اسپانیا در حال برگزاری است.