مصوبات مجلس در اجرای قانون یارانه‌ها تغییر نمی‌کند

رییس کمیسیون ویژه مجلس توافقات صورت گرفته میان مجلس و دولت برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را قانونگذاری جدید یا اصلاح قانون ندانست و گفت: مذاکرات صورت گرفته صرفا تبیین ظرفیت‌های قانونی است که مجلس تصویب کرده است. غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به انتشار اخبار ضد و نقیض از توافقات صورت گرفته بین مجلس و دولت اظهار داشت: آنچه تاکنون بین نمایندگان مجلس و دولت به بحث گذاشته شده است، قانونگذاری جدید یا اصلاح قانون نیست.

وی افزود: مجلس اختیار تعیین نرخ حامل‌های انرژی را به دولت داد و دولت می‌تواند سناریوهای مختلفی را برای اجرا پیاده کند. زمان اجرا نیز می‌تواند یک باره یا تدریجی باشد که این در دست دولت است. مالیات و عوارض این درآمد نیز مبالغی است که دولت می‌تواند باز توزیع کند؛ بنابراین قانون روشن است.

مصباحی‌مقدم در عین حال با تاکید بر اینکه قوه مجریه حتی می‌تواند در تغییر قیمت هر یک از حامل‌های انرژی، هر زمانی در سال ۸۹ اقدام کند، در این باره به خبرنگار فارس توضیح داد: به عنوان مثال دولت می‌تواند قیمت یکی از حامل‌های انرژی را در اردیبهشت تغییر دهد و دیگری را در خرداد ماه و قیمت یکی را نیز در تیر ماه تغییر دهد و اقدام به آزادسازی قیمت آن کند.

رییس کمیسیون ویژه بررسی مجلس یادآور شد: دولت می‌تواند یارانه نقدی پرداخت بکند یا نکند؛ چرا که در قانون مصوب مجلس بیان شده «دولت مجاز به پرداخت نقدی است.» از این رو دولت می‌تواند راهکارهایی را پیش‌بینی کند تا با استفاده از آنها، قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به زودی در سال جاری اجرایی شود.

رییس کمیسیون ویژه مجلس تصریح کرد: توافق صورت گرفته این است که چون ما فرض را بر این گرفتیم که دولت باید آیین‌نامه را تهیه و مقدمات را فراهم کند، مشکلی نیست که مقداری از زمان به آن اختصاص داده شود؛ اما در سال ۸۹ سقف درآمدی دولت از هدفمند کردن یارانه‌ها همان ۲۰ هزار میلیارد است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اخبار دیگری مبنی بر برداشته شدن سقف درآمد یا تعیین تعرفه‌ها با در نظر گرفتن درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی از سوی برخی مسوولان دولتی مطرح شده است، گفت: این حرف‌ها خلاف قانون است و ممکن است مسیر همکاری دولت و مجلس را تغییر دهد. بهتر است دوستان در این گونه موارد اظهارنظر نکنند؛ زیرا همکاران ما در مجلس مقابل هرگونه تخلف واکنش نشان خواهند داد.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: این سخنان به جای کمک به اجرای قانون مانعی بر سر راه اجرا خواهد بود.

وی از تشکیل جلسه کمیسیون ویژه مجلس در عصر شنبه خبر داد و گفت: آقای لاریجانی برای پاسخ به نامه رییس‌جمهور از من به عنوان رییس کمیسیون نظر مشورتی خواست و قرار شد بنده با استفاده از نظر همه اعضای کمیسیون استفاده کرده و پاسخ مورد نظر ایشان را تهیه و ارائه دهم.