یک قبر رایگان، تنها سهم ما از توجه مسوولان است

پیرمرد گیلک سینما، تلویزیون و تئاتر کشور از بی‌توجهی‌ها بغض سنگینی داشت، اما صبور بود و جنجال نمی‌کرد و با آرامش درد دل می‌کرد و می‌گفت اینکه یک قبر مجانی سهم هنرمندان از توجه مسوولان باشد نوعی توهین است. مهر نوشت: حدود دو سال پیش بود که فهمیدیم ملک مطیعی گاهی برای مدتی به کرج می‌آید و در این شهر زندگی می‌کند. پس از فهمیدن این مطلب با او تماس گرفتیم و به همراه چند تن از دوستان علاقمند به هنر به منزلش رفتیم.

او با ما بسیار مهربانانه رفتار کرد. شاید مهربان‌تر از کسی که برای اولین بار شخص دیگری را می‌بیند. در منزلش احساس راحتی می‌کردیم و واقعا حس می‌کردیم که با یک هنرمند مردمی روبه‌رو هستیم.

خانه‌اش ساده بود، اما در عین سادگی، صفا و صمیمیت خاصی داشت، تا جایی که به عنوان مهمان‌هایی که برای اولین بار به آنجا می‌رفتیم، در آن خانه احساس راحتی می‌کردیم و از اینکه در محضر یک هنرمند مهربان نشسته‌ایم، حس خوبی داشتیم.

او حرف‌های زیادی زد، از خاطرات شیرینش گفت اما از گلایه‌ها هم گفت و ما فهمیدیم که هنرمندان پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گلایه‌های به حق و به‌جایی از دستگاه‌های فرهنگی دارند و حق دارند که گاهی این گلایه‌ها را به زبان آورند.آن روز ما فهمیدیم که کسی که مردم را می‌خنداند، ممکن است خودش نیز از نامردمی زمانه و بی‌توجهی دستگاه‌های فرهنگی، دردها و بغض‌هایی در دل داشته باشد که تنها گاهی فرصت بیان آنها پیش می‌آید.

آن روز ملک‌مطیعی درد دل‌های شخصی خود را نگفت، دردها و مشکلاتی را گفت که بسیاری از هنرمندان پیشکسوت با آنها مواجه هستند و بسیاری از آنها که از بین ما رفته و به دیار معشوق حقیقی کوچ کرده‌اند نیز آنها را تجربه کرده‌اند. ملک‌مطیعی در خصوص وزارت ارشاد و عملکرد آن می‌گفت: «وزارت ارشاد وظایف خود در مقابل بازیگران پیشکسوت را انجام نداده و در حق آنها اجحاف کرده است.»این پیشکسوت بازیگری ادامه داده بود: «با وجود اینکه بازیگران پیشکسوت برای ارتقای سطح هنری کشور از سال‌ها پیش تلاش کرده‌اند، اما وزارت ارشاد بسیاری از نیازهای آنها را تامین نکرده و در این زمینه به وظایف خود کم‌توجه بوده است.

در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد ماهانه بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به بازیگران پیشکسوت پرداخت می‌کند که این میزان جوابگوی بسیاری از نیازهای آنها نیست. بسیاری از پیشکسوتان بازیگری سال‌ها مشکلات مختلف را به جان خریده و با وجود همه مسائل به کار خود ادامه داده‌اند و اگر پایداری آنها نبود، شاید وضعیت کیفی بازیگری در کشور به سطح کنونی نمی‌رسید.»

ملک‌مطیعی در بخش دیگری از سخنان خود نیز عنوان کرده بود: «سهم پیشکسوتان بازیگری از توجه ویژه مسوولان تنها یک قبر رایگان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا است که این امر از کم‌توجهی به وضعیت این بازیگران حکایت می‌کند.»