مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها گفت: نتایج آمار پایگاه‌های دیده برنشان، حاکی از شیوع ۷/۱ درصدی HIV در زندان‌ها است که به طور حتم در سال‌های آینده روند شیوع آن کاهش خواهد یافت؛ اما قطعا به صفر نمی رسد. دکتر مرضیه فرنیا در گفت‌وگو با «مهر» به کنترل ایدز در زندان‌ها و آخرین آمار شیوع این بیماری در میان زندانیان اشاره کرد و گفت: نتایج آمار پایگاه‌های دیده بر نشان، حاکی از شیوع ۷/۱ درصدی ایدز «HIV» در زندان‌ها است که به طور حتم در سال‌های آینده روند شیوع آن کاهش خواهد یافت؛ اما قطعا به صفر نمی‌رسد.

فرنیا در مورد نحوه تشخیص معتادان مبتلا به ایدز گفت: هر سال از ۲۰ هزار زندانی به خصوص زندانیانی که سابقه رفتار پرخطر داشته‌اند به صورت تصادفی تست گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: مبتلایان به ایدز در کنار سایر زندانیان نگهداری می‌شوند و سعی شده تجربه ناموفق گذشته در جداسازی این بیماران تکرار نشود. وی به عملکرد کلینیک‌های مثلثی در زندان‌ها و مراکز مراقبت پس از خروج اشاره کرد و گفت: زندانیانی که سابقه رفتار پرخطر همچون، اعتیاد تزریقی، خالکوبی و رفتار جنسی پرخطر دارند به کلینیک‌های مثلثی فراخوانده می‌شوند تا در صورت مثبت بودن، اطلاع‌رسانی لازم به آنان برای آغاز یک زندگی جدید انجام شود.

وی در مورد توزیع سرنگ در زندان‌ها گفت: در سه زندان به صورت آزمایشی توزیع سرنگ را آغاز کردیم؛ اما نتایج آن هنوز نهایی نشده و در مرحله آزمایشی است.

بیش از ۵۰ درصد ورودی زندان‌ها معتاد هستند

مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها به اهمیت برنامه متادون درمانی در زندان‌ها اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از ورودی زندانیان معتاد هستند لذا در این خصوص برنامه وسیعی در ارتباط با درمان نگهدارنده با متادون در زندان‌ها آغاز شد.

فرنیا گفت: در حال حاضر بالغ بر ۲۵ هزار نفر تحت پوشش این درمان هستند و سعی شده در کنار این امر روان درمانی نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی به اجرای آزمایشی درمان با شربت تریاک اشاره کرد و گفت: این شیوه جدید در سه زندان به صورت آزمایشی در حال اجرا است و تاکنون افراد تحت پوشش از اجرای آن راضی بوده‌اند اما هنوز به صورت دقیق ارزیابی نشده و منتظر نتایج نهایی آن هستیم.

مدیر کل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها تصریح کرد: در صورتی که این طرح به صورت کلی نتیجه مثبتی داشته باشد، قابلیت اجرا در زندان‌های کشور را دارد.