خواست ما حفظ نظام است

اصلاحات به دنبال تحقق اهداف اصیل انقلاب است

سید محمد خاتمی با اشاره به مبانی جمهوری اسلامی و جریان اصلاحات، تاکید کرد: خواهان براندازی نظام نیستیم و خواست ما حفظ نظام است. به گزارش ایلنا، رییس دولت اصلاحات در دیدار با گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران بر تلاش برای خروج از فضای فعلی تاکید و اظهار کرد: مدت‌ها است تفکر غلطی به دنبال قطب‌بندی جامعه است، تفکری که یک طرف را یکسره خوب و طرف دیگر را برانداز جلوه می‌دهد.

وی با بیان اینکه متاسفیم که شاهد غلبه این ادبیات و زدن انواع تهمت‌ها در فضای تبلیغاتی رسمی جامعه هستیم، افزود: وقتی فضا بسته شد و دلسوزان یا نمی‌توانند صحبت کنند یا صدایشان به جایی نمی‌رسد، جامعه به سمت رسانه‌ شایعه و رسانه‌های بیگانه گرایش پیدا می‌کند و در نتیجه شاهد نوعی آشفتگی و هرج و مرج خواهیم بود.

رییس‌جمهور سابق کشورمان سپس درباره وضعیت فعلی کشور، اظهار کرد: ما در ایران زندگی می‌کنیم، ایران را دوست داریم و ایران برایمان ارزشمند است. در ایران حادثه‌ای به نام انقلاب رخ داده که به نظرم از حوادث و وقایع مهم تاریخ بشری است، اما متاسفانه رفتارها، روش‌ها و کارهای اشتباهی که به نام نظام صورت می‌گیرد ممکن است این ذهنیت را برای دوستان جوان ما ایجاد کند که اصل انقلاب برای چه بود.

وی ادامه داد: بر اثر این اشتباهات و رفتارها، برخی که سوءنیت هم ندارند و دین‌دار هم هستند، می‌گویند دین نمی‌تواند و نباید در عرصه حیات اجتماعی بیاید و رفتارهای اجتماعی را تعیین کند. خاتمی با بیان اینکه باید اندیشه را نقد کرد، نه اینکه به راحتی هر تهمتی را به هر فردی زد، گفت: برداشت ما این است که دین در عرصه حیات اجتماعی هم نظر دارد و هم دخالت.

رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، دموکراسی و آزادی را از دستاوردهای بسیار بزرگ بشر خواند و گفت: اینکه بگوییم غربی‌ها توطئه کرده‌اند و دموکراسی را در مقابل دین آوردند و الان هم هر کس صحبت از دموکراسی می‌کند غرب‌زده است و حرف سازمان‌های جاسوسی را می‌زند، ساده‌اندیشانه و مغرضانه‌ترین حرفی است که می‌توان در دنیا زد!

وی تاکید کرد: وقتی می‌گوییم آزادی اندیشه، یعنی برداشتی که شما از دین دارید قابل بحث است و در نتیجه در اثر بحث‌های منطقی دائما فکر دینی، پویایی خودش را پیدا می‌کند. رییس‌جمهور سابق کشورمان مساله مهم دیگر را این دانست که اگر واقعا معتقد به حضور دین در عرصه زندگی هستیم، این دین می‌بایست جوابگوی نیازهای انسان باشد تصریح کرد: دین نباید فقط بتواند به سوال‌ها و نیازهای انسان‌ها در قرون گذشته جواب بگوید، انسان امروز با انسان دیروز فرق می‌کند.

وی در تبیین «جمهوری اسلامی» گفت: این نوع نظام یعنی حق با مردم است، مردم حکومت را سر کار می‌آورند، مردم باید آزادی داشته باشند و حکومت کنند، ارکان حکومت باید مستقیم و غیر مستقیم متکی به اراده مردم باشد و مردم حق بازخواست دارند. خاتمی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: اصلاحات به دنبال تحقق اهداف اصیل انقلاب است که درخواست‌های تاریخی ملت متبلور بود و معتقد است، اگر اشکالاتی هم در این مسیر وجود دارد، در درون همین نظام اصلاح شود. رییس‌ دولت اصلاحات تصریح کرد: الان هم معتقدم برای گذر از این دوران هیچ راهی جز اصلاحات با آن قرائتی که بیان شده است وجود ندارد.

سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه ما خواهان براندازی نظام نیستیم و خواست ما حفظ نظام است، توصیه کرد: باید کشور از فضای فعلی خارج شود، باید به سمت آرامش رفت، به خواست‌ها و مطالبات مردم پشت نشود و همچنین آزادی زندانیان و آزادی فضا و انتخابات تامین گردد که در صورت تحقق این موارد کشور از این فضا خارج خواهد شد.