همیشه دوست داشتم فیلم پرفروش بسازم

فرزاد موتمن کارگردان فیلم‌های «صداها» و «شب‌های روشن» در تجربه تازه‌اش به سراغ سینمایی رفته که برای مخاطب جذاب است، آمار فروش فیلم نشان می‌دهد که موتمن توانسته است از آزمون دشوار جذب مخاطب سربلند بیرون بیاید. یک دهه پیش فرزاد موتمن با فیلم سینمایی «هفت پرده» خود را به سینمای ایران معرفی کرد، فیلمی که تنها در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روی پرده رفت و پس از آن به دلیل مشکلاتی که برای تهیه کننده به وجود آمد، اکران عمومی نشد. «هفت پرده» فرم روایی متفاوت و ساختار بصری ویژه ای داشت که در سال‌های پایانی دهه ۷۰ در سینمای ایران تازه می‌نمود.

«شب‌های روشن» سومین فیلم این کارگردان که بیشتر از «هفت پرده» دیده و ستایش شد، شکل کاملی از چیزهایی بود که موتمن و سعید عقیقی فیلمنامه‌نویس هر دو فیلم در «هفت پرده» تجربه کرده بودند، با «شب‌های روشن» انتظارها از این کارگردان تازه وارد به سینمای ایران بیشتر شد، اما موتمن در این سال‌ها مسیری را که در «هفت پرده» و «شب‌های روشن» تجربه کرده کمتر ادامه داد و این روند گاهی داوری درباره او را سخت می‌کند.

کارگردان «پوپک و مش ماشاالله» در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: شاید اگر فیلم اول من «پوپک و مش ماشاءلله» بود و بعد به «شب‌های روشن» و «صداها» می‌رسیدم، روند کارنامه من مسیر طبیعی تر و منطقی‌تری داشت، اما در سینمای ایران بسیاری از چیزها به طور اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی شکل می‌گیرد.

وی می‌افزاید: من اتفاقی با سعید عقیقی آشنا شدم، تصادفی فیلمنامه «هفت پرده» را خواندم و پسندیدم و شرایط ساخت آن فراهم شد. سینمای تجربه‌گرایی که میان فضای تجربی و کلاسیک حرکت می‌کند، محبوب من است و به این سینما وفادارم، اما فیلم‌هایی از جنس «باج خور» و «صداها» را هم دوست دارم.

این کارگردان درباره همکاری‌اش با منیژه حکمت گفت: پارسال خانم حکمت پیشنهاد ساخت یک فیلم کمدی به من داد، استقبال کردم و خواستم فیلمنامه را بخوانم. نام فیلم کمی توی ذوقم زد، اما بعد که فیلمنامه را خواندم احساس کردم این مناسب‌ترین نام برای فیلمی است که درباره ارتباط و جدال این دوشخصیت است.

موتمن فیلمنامه را دوست داشته و یکی از عواملی که ترغیبش کرده یک کمدی مقابل دوربین ببرد، فیلمنامه بوده است: شخصیت‌ها ملموس بودند، مسیر قصه درست بود و شوخی‌ها بامزه بود. فکر می‌کردم می‌شود برپایه این فیلمنامه فیلمی گرم، مفرح و بامزه ساخت.

فیلم تازه موتمن در جدول فروش وضعیت مناسبی دارد، این اولین بار است که فیلمی به کارگردانی فرزاد موتمن با استقبال گسترده مواجه می‌شود، فیلم در۸ روز نزدیک به ۱۷۰ میلیون تومان فروخته است. این برای کارگردان فیلم‌های «صداها»، «شب‌های روشن» و «هفت پرده» تجربه شیرینی است: همیشه این وسوسه را داشتم که فیلم پرفروش بسازم و چه فیلمسازی است که دوست نداشته باشد فیلم پرفروش در کارنامه‌اش ثبت شود؟

خوشحالم که این اتفاق افتاده و هر روز آمار فروش فیلم را دنبال می‌کنم، حالا به خودم و دیگران ثابت کردم که می‌توانم فیلم پرمخاطب بسازم و ممکن است در آینده بازهم در چنین فضایی کار کنم، البته نه به این معنی که از سینمای محبوبم و تجربه گرایی در آن حال و هوا دست بردارم.

فیلمنامه «پوپک و مش ماشاالله» جایی برای به رخ کشیدن ویژگی‌های کارگردانی نبوده، موتمن این را به درستی تشخیص داده است: در بعضی فیلم‌ها نباید کارگردانی دیده شود، «پوپک و مش ماشاالله» از این جنس است، بر خلاف تجربه هایی مثل «صداها» و «شب‌های روشن». کارگردان در چنین فضایی باید خودش را حذف کند و اجازه ندهد دیده شود.

«پوپک و مش ماشاالله» فیلم این دو شخصیت است نه فیلم فرزاد موتمن، این شخصیت‌ها باید دیده شوند نه کارگردان، فیلم برای مخاطب انبوه ساخته شده است، قصه‌ای ساده و روان دارد و این قصه برای مخاطب جذاب، شیرین و دوست داشتنی است.

مهناز افشار و فرهاد آئیش در «پوپک و مش ماشاءالله» بازی متفاوتی دارند، موتمن درباره کار با بازیگرانش می‌گوید: برای نقش پوپک می‌خواستم از یک بازیگر ناشناخته استفاده کنم، اما با خانم حکمت به این نتیجه رسیدم که این کار ریسک بالایی دارد، ترجیح دادم به دنبال بازیگر حرفه‌ای بروم که سابقه کار کمدی دارد و در این مورد اولین و یکی از بهترین گزینه‌ها مهناز افشار است.

موتمن که از بازی بازیگرانش در این کمدی راضی است، ادامه می‌دهد: فرهاد آئیش در یک بازی خوب توانست ماشاالله را از یک شخصیت منفی تک بعدی به شخصیتی مثبت و دوست داشتنی تبدیل کند که کار هنرمندانه و سختی است. امین حیایی، محسن دی وی دی را بامزه بازی کرد و بهاره رهنما در یک بازی کنترل شده و متفاوت حضوری دلنشین در «پوپک و مش ماشاالله» دارد. این کارگردان می‌گوید تلاش کرده در فیلم تازه‌اش به سمت کمدی‌های عامه‌پسند نرود. من در این سال‌ها فیلم در سینما ندیده‌ام و فرصت کمی برای فیلم دیدن در سینما داشته‌ام و انبوه کمدی‌های عامه پسند را ندیدم و آگاهانه به سمت ساخت فیلمی رفتم که گرم باشد، اما پیش پاافتاده به نظر نرسد. «پوپک و مش ماشاالله» را دوست دارم، فیلمی مفرح و خنده دار است که تماشاگر هم آن را دوست دارد.

فیلم سینمایی «پوپک و مش ماشاالله» با بازی مهناز افشار، فرهاد آئیش، امین حیایی و سروش صحت از ۱۱ فروردین اکران عمومی شده است.