دولت افشاگری می‌کند

رحیمی هنگام بازدید از ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت

رحیمی: عده‌ای با ۱۲۰ میلیون دلار رشوه میلیاردها دلار از منابع کشور را فدا می‌کردند

دنیای اقتصاد- معاون اول رییس‌جمهور به اخبار برخی سایت‌ها و افراد ظرف چند روز گذشته پاسخ گفت و اظهار داشت که این‌گونه شبهه‌افکنی‌ها به خاطر برخورد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با ویژه‌خواران است. الیاس نادران، نماینده تهران روز سه‌شنبه در مجلس برخی اتهامات مالی را علیه محمدرضا رحیمی معاون اول، رییس‌جمهور مطرح کرد که واکنش رحیمی را به دنبال داشت. محمد رضا رحیمی روز گذشته طی بازدید از خبرگزاری دولتی ایرنا اگرچه تاکید کرد که قصد پاسخگویی به شبهات مطرح شده در یکی دو روز گذشته را ندارد و تنها به گلایه می‌پردازد، اما متذکر شد که این شبهه‌افکنی توسط دو سه فرد مغرض بی‌بصیرت است که همواره در خلاف جهت مصالح جمهوری اسلامی گام برداشته‌اند. معاون اول رییس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد که هر زمانی که هدفمند کردن یارانه‌ها یا کار اساسی دیگری قرار است انجام شود یا مبارزه با زمین‌خواران در دستور کار است، این افراد در میدان حضور دارند. او همچنین وعده داد که به زودی عده‌ای که مدعی عدالت و جلوگیری از سوءاستفاده هستند، از سوی دولت افشا خواهند شد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا رحیمی در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی در نشستی که با مدیران، سردبیران و خبرنگاران ایرنا برگزار شد، به برخی اخبار منتشر شده اخیر درباره خود اشاره کرد و گفت: یکی از افتخاراتی که می‌توانم بر آن دست بگذارم و بقیه کارها را هرگز در شان و حد مردم بزرگ ایران نمی‌دانم، به عنوان یک خدمتگزار کوچک از بخشداری و فرمانداری قروه و سنندج تا نمایندگی مجلس و استانداری کردستان همیشه بر بیت‌المال حساسیت نشان دادم و در آشکار و پنهان به معنای واقعی حتی در مورد یک برگ کاغذ به رعایت بیت‌المال توجه کردم.

کرسنت یکی از توشه‌های آخرت من است

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه حساسیت نسبت به بیت‌المال را در زمان حضورش در ریاست دیوان محاسبات کشور نیز دنبال کرده است، گفت: از زمانی که وارد دیوان محاسبات شدم، قراردادهای کلان نظیر کرسنت را که برخلاف مصالح کشور تنظیم شده بود، متوقف کردم که اگر خداوند از من پذیرفته باشد یکی از توشه‌های آخرت من است.

رحیمی سپس به موضوع قرارداد کرسنت اشاره کرد و گفت: در این قرارداد میلیارد‌ها دلار در طول ۲۵ سال سوءاستفاده می‌شد که به لطف همکاران دیوان محاسبات آن را متوقف کردم.

وی با بیان اینکه برای نمونه بخشی از این رقم می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را متحول کند، اظهار داشت: عده‌ای می‌خواستند این مبالغ را به کام خود اختصاص دهند و قبای خیانت به کشور را بر تن کرده بودند.

معاون اول رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: عده‌ای با ۱۲۰ میلیون دلار رشوه میلیاردها دلار از منابع کشور را فدا می‌کردند.

رحیمی ادامه داد: همین موضوع در بیمه و شرکت‌های دولتی دنبال شد؛ بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از سوء‌استفاده‌ها متوقف شد. همان موقع همین جماعت صدایشان درآمد؛ این تعداد اندک امروز که ما در کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی گام برداشتیم تا جلوی ویژه‌خواری‌ها و حرام‌خواری‌ها را بگیریم، باز هم صدای آنان در آمده است.

با بررسی معوقات بانکی، صدای برخی بلند شد

معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امروز میلیاردها تومان در کشور معوقه به سیستم بانکی وجود دارد، اظهار داشت: در صورت بازگشت این رقم به چرخه اقتصاد کشور می‌توان به راحتی کشور را اداره کرد و برای جوانان بیکار اشتغال ایجاد کرد، اما به محض بررسی این معوقات، صدای برخی بلند شد. رحیمی تاکید کرد: به محض آنکه در معاونت اول مشغول به کار شدم، یکی از کمیته‌هایی که بلافاصله فعال کردم کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی بود. وی، معوقات اشخاص به سیستم بانکی و زمین‌خواری را دو محور اصلی کار کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی از زمان حضور وی در سمت معاول اول رییس‌جمهور عنوان کرد و گفت: امروز هزاران هکتار از اراضی ملی توسط عده‌ای به غارت برده شده است و به همین خاطر اعلام کردیم که باید این زمین‌ها به مردم باز گردد. رحیمی تاکید کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص معوقات بانکی هم در نهایت پرونده ۱۰ نفر از کسانی که معوقات بزرگ به سیستم بانکی داشتند، به دستگاه قضایی ارجاع شد. معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه رقم کوچک بدهی این افراد ۸۵ میلیارد تومان برآورد می‌شود، اظهار داشت: با این وجود عده‌ای به جای استفاده مطلوب از این وضعیت یک دفعه شبهه‌‌هایی را به‌وجود می‌آورند.

رحیمی با تاکید بر اینکه این‌گونه شبهه ‌افکنی‌ها ارزش پاسخگویی ندارد، اظهار داشت: من هرگز این شبهات را پاسخ ندادم، چون اینها می‌خواستند ما را معطل کنند تا کارها را انجام ندهیم.

وی افزود: من هرگز حاضر نشدم به این شبهه‌افکنی‌ها که از پیش از نوروز آغاز شده بود، پاسخ دهم، اما امروز وقاحت و زشتی کار آنها باعث شد تا در این بازدید به عنوان یک گله مطرح کنم.

وی افزود: از جامعه سالم خبری انتظار داریم که این موضوع را به نحو مطلوب هدایت کند تا پشت صحنه این شبهه‌افکنی‌ها به طور کامل آشکار شود.

می‌خواهند رییس‌جمهور را تضعیف کنند

رحیمی با بیان اینکه دستگاه امنیتی به دقت قضیه را بررسی کرده که چگونه این عده می‌خواهند رییس‌جمهور را تضعیف کنند، اظهار داشت: به محض اینکه رییس‌جمهور می‌خواهد نام کسانی را ببرد که اکنون در خارج از کشور به سر می‌برند و هنوز به دستگاه قضایی سپرده نشده‌اند، این عده می‌خواهند دست رییس‌جمهور را کوتاه کرده و مانع ایجاد کنند و نام برخی را به میان آورند تا دولت را تضعیف کنند.

وی تاکید کرد: موضوعی که برای مردم اهمیت دارد، سلامت نفس، درستی و درست کرداری رییس‌جمهور است؛ به همین سبب هیچ فرد نادرستی در اطراف رییس‌جمهور حتی برای مدت کوتاه نمی‌تواند به خدمت ادامه دهد. رحیمی با بیان اینکه شبهه‌افکنی‌هایی که علیه وی منتشر شده را نخوانده و تنها در مورد آن شنیده است، گفت زشتی کار شبهه‌‌افکنان باعث شد تا آن را در بازدید از ایرنا به عنوان یک گله مطرح کند که چگونه سوءاستفاده‌کنندگان از عوامل خود برای متوقف کردن ماجرا بهره می‌برند.

صاحبان پول‌های معوقه القای شبهه می‌کنند

وی با بیان اینکه در دیوان محاسبات کشور به دو موضوع «بیمه» و «معوقات» اهمیت بسیاری داده است، تصریح کرد: امروز کسانی که صاحب همان پول‌های معوقه هستند و در بیمه نیز سوءاستفاده کرده‌اند و در آن زمان اجازه رسیدگی ندادند، امروز هم در جامعه القای شبهه می‌کنند. رحیمی خطاب به مدیران ایرنا گفت: به سوابق مراجعه کنید، اخبار و بایگانی در اختیار شما قرار دارد، آنها را مرور کنید، خواهید دید که همان چند نفر امروز مشغول شبهه‌افکنی هستند. معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: دارایی‌ها، نوع تحصیل و سوءاستفاده این عده شبهه‌افکنان را در اختیار داریم.

۳۰۰-۲۰۰ میلیون تومان دیه به کسانی پرداخت شده بود که اکنون نیز زنده هستند

وی با بیان اینکه، خوب است مردم بدانند در اصفهان خانواده‌ای را که کل دیه تصادف و فوت را دریافت کرده بود، زنده ملاقات کردیم، توضیح داد: ۳۰۰ - ۲۰۰ میلیون تومان در یک تصادف به کسانی پرداخت شده بود که اکنون نیز زنده هستند، ما از این سوءاستفاده ممانعت به عمل آوردیم، اما آنها اجازه ندادند که آن را به نتیجه برسانیم. امروز این عده با عنوان حمایت از بیمه، القای شبهه می‌کنند.

لیست ۱۱۱ نفر را به بانک مرکزی ارائه کردیم

معاون اول رییس‌جمهور گفت: لیست ۱۱۱ نفر را به بانک مرکزی ارائه کردیم که این عده نباید خدمات بانکی دریافت کنند، زیرا غارت کرده، پول‌ها را برده و بازنمی‌گردانند، آنها با ۱۲ درصد بهره، وام دریافت کرده و با ۳۰ و ۳۵ درصد سود این پول را به کار می‌گرفتند. آنها از بانک‌های دولتی وام گرفته و آن را در بانک‌های خصوصی به دلیل بهره بالا قرار می‌دادند. معاون اول رییس‌جمهوری گفت: ما این موارد را متوقف کردیم، اما شبهه‌افکنان ما را متهم کردند که در امور شخصی افراد دخالت شده است و اکنون همین عده در عکس جهت وارد میدان شده‌اند. رحیمی تصریح کرد: ما هرگز قبول نداریم فردی ۳۵۰ هکتار از زمین‌های شمال تهران را به خود اختصاص دهد و یک عده دیگر برای ۶۰ متر سرپناه در این جامعه معطل و سرگردان باشند.

نهاد ریاست جمهوری اعلام شکایت کرد

معاون امور حقوقی رییس‌جمهور اعلام کرد که این معاونت از کسانی که علیه معاون اول رییس‌جمهوری شبهه افکنی کرده‌اند، به دستگاه قضایی شکایت می‌‌کند. «فاطمه بداغی» در گفت‌وگو ایرنا، با اشاره به برخی اتهامات مطرح شده از سوی برخی سایت‌ها و اشخاص علیه «محمدرضا رحیمی» معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: پیگیری‌های صورت گرفته از قوه‌قضائیه، حاکی از آن است که هیچ اتهامی متوجه معاون اول رییس‌جمهور در پرونده مورد اشاره این افراد نیست. بداغی در پاسخ به این سوال که آیا این شکایت درباره شخص خاصی مطرح می‌شود، گفت: زمانی که شکایت به دستگاه قضایی ارائه شود، همه افرادی که در ارتکاب جرم مشارکت داشتند مورد تحقیق و مطالعه قرار می‌گیرند و مراجع صالح قانونی در این زمینه اقدام می کنند و دولت هم تابع احکام صادره خواهد بود. معاون حقوقی رییس‌جمهوری در خصوص اطلاعات منتشر شده درباره پرونده‌ای که روز گذشته «نادران» نماینده تهران آن را مطرح کرده است نیز گفت: بررسی‌های صورت گرفته از قوه‌قضائیه نشان می‌دهد که اطلاعات ارائه شده و برخی اسامی که از آنان به عنوان مجرم یاد شده، نیز صحت ندارد، زیرا برخی از این افرادی که از آنان نام برده شده حتی بازداشت هم نشده‌‌اند. بداغی با تاکید بر اینکه انتشار محتوای پرونده‌ها در مراحل تحقیقات مقدماتی خلاف قانون است، تاکید کرد: بر اساس قانون انتشار اطلاعات پرونده‌‌هایی که در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد، مربوط به هر فردی که باشد، خلاف است.