نمایندگان مجلس در بررسی جزئیات طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، دولت را موظف به حمایت از این گونه مشاغل کردند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه به بررسی جزئیات طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی پرداختند. نمایندگان، دولت را موظف کردند که به استناد اصول بیست و هشتم و چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به سند چشم‌انداز بیست ساله، مشاغل خانگی را مطابق این قانون ساماندهی و حمایت کند به نحوی که زمینه ایجاد اشتغال برای این گونه متقاضیان فراهم شود.

بر این اساس، منظور از مشاغل یا کسب‌وکار خانگی آن دسته از فعالیت‌هایی است که با تصویب ماده (۳) این قانون از سوی عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب‌وکار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود.

بر اساس مصوبه مجلس، شاغلین کسب‌وکار خانگی برای کسب منابع به انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی و انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول خارج از محیط مسکونی و انجام فعالیت به صورت تعاونی، اتحادیه یا مشارکت با بنگاه‌های بالادستی تامین‌کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ترجیحا به صورت کسب‌وکار خوشه‌ای می‌پردازند.

همچنین نمایندگان مجلس به منظور حمایت و گسترش مشاغل خانگی به تشکیل ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی رای دادند. ترکیب این ستاد متشکل از وزیر کار و امور اجتماعی (رییس)، وزیر صنایع و معادن یا نماینده تام‌الاختیار او، وزیر جهاد کشاورزی یا نماینده تام‌الاختیار او، وزیر بازرگانی یا نماینده تام‌الاختیار او، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یا نماینده او، وزیر رفاه و تامین اجتماعی یا نماینده وی، وزیر تعاون یا نماینده او، وزیر امور اقتصادی و دارایی یا نماینده او، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی یا نماینده او، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا نماینده او، فرماندهی نیروی انتظامی یا نماینده او، رییس شورای عالی استان‌ها یا نماینده او، سرپرست کمیته امداد امام خمینی، رییس سازمان بهزیستی، رییس سازمان تامین اجتماعی، دو نفر از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان عضو ناظر، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، رییس اتاق تعاون، رییس شورای مجامع صنفی کشور و مدیر عامل صندوق مهر امام رضا (ع) می‌باشد. بر اساس مصوبه مجلس، مصوبات ستاد از سوی وزیر کار و امور اجتماعی ابلاغ می‌شود و کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری نیز با عضویت نمایندگان دستگاه‌های استانی مزبور که در هر استان به ریاست استاندار تشکیل می‌شود موظف به اجرای مصوبات ستاد خواهد بود.