احمدی‌نژاد خطاب به اوباما: گردن‌کلفت‌تر از تو هم نتوانستند هیچ غلطی بکنند

دنیای اقتصاد- به دنبال انتشار جزئیات استراتژی اتمی آمریکا که دو روز پیش تحت عنوان «بازنگری موضع هسته‌ای» از سوی اوباما به کنگره این کشور ارائه گردید، سخنگوی کاخ سفید در یک ابهام‌زدایی عجیب از این استراتژی، آن را پیامی محکم به ایران و کره شمالی توصیف کرد. در سند استراتژی جدید تصریح شده است که آمریکا علیه کشورهایی که قدرت اتمی نیستند اما به پیمان ان‌پی‌تی پایبند هستند از بمب اتمی استفاده نخواهد کرد؛ اما سخنگوی کاخ سفید آن را اینگونه تفسیر کرد که منظور، ایجاد حق توسل به تمام گزینه‌ها از جمله استفاده از سلاح اتمی در برابر کشورهایی چون ایران و کره‌شمالی است که بنابر ادعای وی به تعهدات بین‌المللی پایبند نیستند. در واکنش به این رویکرد، محمود احمدی‌نژاد خطاب به اوباما گفت: شما تازه‌ از راه رسیده‌اید، یک مقدار صبر کنید تا سرد و گرم را بچشید و بدانید که گنده‌تر و گردن‌ کلفت‌تر از تو نیز نتوانستند هیچ غلطی بکنند. آمریکا: محدودیت استفاده از سلاح اتمی شامل ایران نمی‌شود

دنیای اقتصاد- در آستانه برگزاری کنفرانس خلع سلاح اتمی‌ در تهران، مقامات آمریکا با متهم کردن‌ایران به نقض تعهدات پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی‌(ان پی تی) اعلام کرده‌اند که محدودیت‌های استفاده از سلاح اتمی‌ شامل حال ‌ایران نمی‌شود و همچنان تمام گزینه‌ها علیه کشورمان روی میز قرار دارد.

آن گونه که سایت بی بی سی گزارش داده است، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید،‌ایران را به نقض تعهداتی که در قبال پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) دارد، متهم کرده است.

او روز سه شنبه هفته جاری گفت: «ایران در چند سال گذشته اقدام‌های تحریک‌آمیز بسیاری انجام داده و از تعهداتش در چارچوب ان پی تی اجتناب کرده است.»

از سوی دیگر، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفته است محدودیت‌های جدید‌ایالات متحده در توسل به سلاح اتمی‌، شامل حال‌ایران نمی‌شود.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، سه‌شنبه گزارشی تحت عنوان «بازنگری موضع هسته‌ای» به کنگره ارائه کرد که در آن برای اولین بار آمده است،‌ایالات متحده علیه کشورهایی که قدرت اتمی‌نیستند، اما به پیمان ان پی تی پایبندند، از بمب اتمی‌استفاده نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرت گیتس پس از انتشار موضوع جدید هسته‌ای آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد: با وجود‌اینکه سیاست جدید هسته‌ای آمریکا بر محدود کردن استفاده از تسلیحات هسته‌ای‌ این کشور متمرکز شده است، همچنان تمامی‌گزینه‌ها در قبال‌ایران و کره‌شمالی مطرح خواهد بود.

وزیر دفاع آمریکا افزود: اگر در راهبرد جدید هسته‌ای آمریکا پیامی‌برای‌ ایران و کره‌شمالی وجود داشته باشد، ‌این است که اگر می‌خواهید از قوانین پیروی کنید و چنانچه قصد دارید تا به جامعه بین‌المللی بپیوندید، پس باید تعهدات مشخصی را عهده‌دار شوید.

این در شرایطی است که جمهوری اسلامی‌همواره همکاری کامل و همه‌جانبه‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌داشته و در برخی مواقع نیز برای نشان دادن حسن نیت خود فراتر از تعهدات بین‌المللی عمل کرده است.

گیتس ادامه داد: اما اگر شما قصد ندارید که از قوانین اطاعت کنید، اگر قصد دارید تا به کشوری تبدیل شوید که گسترش‌دهنده تسلیحات هسته‌ای است، در ‌این صورت تمامی‌گزینه‌ها در رابطه را موضع‌گیری ما در قبال شما مطرح خواهد بود.

رابرت گیتس در شرایطی‌این ادعا را مطرح کرد که ماهیت برنامه هسته‌ای ‌ایران کاملا غیرنظامی‌بوده و تهران از پیگیری برنامه هسته‌ای خود تنها قصد دارد برای انجام تحقیقات غیرنظامی‌بهره گیرد و البته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌نیز بارها در گزارش‌های خود بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌ایران و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تاکید کرده است که با‌این وجود، ادعاهای وزیر دفاع آمریکا ادعاهایی کاملا بی‌اساس به حساب می‌آید. بنا بر‌این گزارش، گیتس با مطرح کردن‌این اظهارات در حقیقت موضع‌گیری جدید دولت «باراک اوباما» رییس‌جمهور آمریکا در خصوص به اصطلاح کاهش نقش تسلیحات هسته‌ای را آشکار کرد.

استراتژی هسته‌ای اوباما

به گزارش بی بی سی، دولت اوباما متعهد شده است کلاهک هسته‌ای جدیدی تولید نکند، اما در نظر دارد بودجه برنامه مدرنیزه کردن زرادخانه هسته‌ای کشورش را افزایش دهد.

جورج بوش، رییس‌جمهوری سابق آمریکا در پی ساخت کلاهک‌های هسته‌ای کوچک‌تر برای هدف قرار دادن تاسیسات زیر زمینی کشورهایی مانند ‌ایران بود.

جورج بوش می‌گفت آمریکا‌این حق را دارد که علیه تسلیحات غیرمتعارف از جمله سلاح‌های شیمیایی یا میکروبی به سلاح اتمی‌متوسل شود.

اما بر اساس استراتژی اوباما، آمریکا فقط در «موارد استثنایی» به سلاح اتمی‌متوسل خواهد شد و بیشتر از توانایی نظامی‌«متعارف» خود برای مقابله با دشمنان خود استفاده خواهد کرد.

آمریکا تمکین کند

منوچهر متکی وزیر خارجه اما دیروز در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران داخلی وخارجی در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی خواستار تمکین ‌این کشور در برابر برنامه خلع سلاح کل جهان شد. متکی در پاسخ به‌این پرسش که دولت آمریکا اعلام کرده است‌ایران و کره شمالی از قوانین NPT منحرف شده‌اند، موضع شما در ‌این رابطه چیست؟ گفت: مواضع ‌ایران در مورد سلاح‌های هسته‌ای کاملا روشن است. فعالیت‌های هسته‌ای‌ایران صلح‌آمیز است.‌ایران نیاز و اعتقادی به سلاح‌های هسته‌ای ندارد و معتقد است که دوران سلاح‌های هسته‌ای تمام شده است و ‌این سلاح به درد دارندگانش هم نمی‌خورد، اگر‌این سلاح می‌توانست کمک کند از فروپاشی شوروی سابق جلوگیری می‌کرد. رژیم صهیونیستی را در لبنان و غزه از مواجهه شدن با شکست مانع می‌شد و مواضع آمریکایی‌ها و اظهارات اخیر آنها را بیشتر رویکردی تبلیغاتی می‌دانیم.

متکی ادامه داد: مسایل مربوط به کره را خود آنها پاسخ می‌دهند، اما مواضع ‌ایران در‌این مسیر کاملا روشن است. وی خبرنگار ژاپنی که‌این سوال را پرسیده بود خطاب قرار داد و گفت: آمریکا را به عنوان اولین استفاده کنندگان از سلاح‌های هسته‌ای در کشور شما تقبیح می‌کنیم. آمریکایی‌ها اگر هر روز از ملت ژاپن عذرخواهی کنند باز هم کم است. ما نظر داشتیم که برای کنفرانس تهران برخی از بازماندگان ‌این دو بمباران هسته‌ای آمریکا که به عنوان سند جنایت آنها علیه بشریت است را به تهران بیاوریم، اما با توجه به کهولت و سن بالای آنها مقدور نشد، اما نمایشگاه ‌این جنایت مرتکب شده از سوی آمریکا را در هیروشیما و ناکازاکی را در کنار اجلاس برگزار خواهیم کرد و از بعضی از مقامات محلی ژاپن هم دعوت شده است که در‌این جلسه شرکت کنند.

وی تاکید کرد: مواضع ما در بحث سلاح هسته‌ای روشن است و آمریکایی‌ها را به‌این ترغیب می‌کنیم که به خلع سلاح هسته‌ای در کل جهان تمکین کنند.

واکنش احمدی‌نژاد به سخنان جدید اوباما

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور دیروز در آذربایجان غربی اظهارات اخیر اوباما مبنی بر تهدید به استفاده از سلاح اتمی و شیمیایی علیه برخی از کشورهایی که تابع آمریکا نمی‌شوند را ناشی از ناپختگی و ناشی‌گری وی دانست. به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد افزود: ایشان تازه در عرصه‌های بالای سیاست وارد شده و تحت فشار گروه‌های سرمایه‌داری و صهیونیست است و نمی‌تواند تصمیمات درستی اتخاذ کند. وی خاطرنشان کرد: حرف‌های اوباما را حتی بوش هم نزد. بوشی که دستش تا مرفق به خون ملت‌ها آغشته است و منفورترین شخصیت آمریکایی است این حرف را نزد. البته ما از قبل هم اعلام کرده بودیم که سیاستمداران مادی‌گرای آمریکایی هرجا که در برابر قانون کم می‌آورند مانند کابوها و آرتیست‌های فیلم‌های گاوچرانان آمریکایی دست‌شان را روی سلاح‌شان می‌گذارند. وی به اوباما توصیه کرد که چون تازه از راه رسیده؛ لذا باید یک مقدار صبر کند تا عرقش خشک شود و سرد و گرم را بچشد و هر کاغذی را جلویش می‌گذارند تکرار نکند. رییس شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان خطاب به اوباما افزود: گنده‌تر و گردن‌کلفت‌تر از تو نیز نتوانسته‌اند از این غلط‌ها بکنند تو که جای خود داری. وی با تاکید بر این‌که «اگر اوباما بخواهد پا در مسیر پای بوش بگذارد پاسخ ملت‌ها همان پاسخ دندان‌شکنی خواهد بود که به بوش دادند» ادامه داد: برخی می‌گویند این حرف‌ها را اوباما نگفته است و بیانیه‌ای از سوی دولت اوباما بوده است، چه فرقی می‌کند؟ بیانیه رسمی دولت مسوولیتش با اوباما است. وی با بیان این‌که «ما علاقه نداریم سرنوشت اوباما مانند بوش شود؛ بنابراین باید بر رفتار و کلام دولتمردان خود دقت کند» ادامه داد: امروز ملت‌ها از دولت آمریکا به تنگ آمده‌اند. آقا (اوباما) بیانیه نوروزی داده است، خیلی ممنون، در آن‌جا گفته که تلاش کرده‌اند که ایران را از انزوا خارج کنند، اما ایرانی‌ها نپذیرفتند ما را به خیر شما امیدی نیست شر نرسان. وی با تاکید بر این‌که «ما اهل گفت‌وگو و منطق هستیم» به برخی اظهارات مقامات غربی مبنی بر این‌که تمامی گزینه‌ها علیه ایران روی میز است اشاره و اظهار کرد: یکی گفته که تمام گزینه‌ها روی میز است، جرات اعلام داشته باشید که چه گزینه‌ای روی میز است. آن‌قدر گزینه‌هایتان روی میز باقی بماند تا مثل خودتان بپوسد. ما اعلام کردیم که اهل گفت‌وگو هستیم اما باید حواس‌شان باشد که اگر کسی بخواهد با زبان درشت و بی‌ادبانه با ملت ایران گفت‌وگو کند از ملت ایران چنان تودهنی می‌خورد که راه خودش را گم کند. رییس‌جمهور اظهار امیدواری کرد در ترجمه و تدوین سند اخیر دولت آمریکا مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی و اتمی علیه برخی از کشورها اشتباه شده باشد. وی تصریح کرد: حواس‌شان نیست که دنیا عوض شده است، این‌ها یک مشت عقب‌افتاده سیاسی و بی‌اطلاع هستند. امروز دوره ملت‌ها است و ملت‌ها قدم متجاوزان را قلم خواهند کرد.