هشدار پلیس به بنگاه‌های اقتصادی درباره دو کلاهبردار حرفه‌ای

تصویر مربوط به دو کلاهبردار تحت تعقیب است

دو کلاهبردار به‌رغم شناسایی از سوی پلیس اما همچنان مشغول کلاهبرداری از مردم و بنگاه‌های اقتصادی هستند پلیس آگاهی اعلام کرد‌: ‌دو کلاهبردار که از سال ۸۷ با خرید خودروهای گران‌قیمت، فرش، ارزهای خارجی و لوازم خانگی از طریق آگهی‌های جراید به فروشندگان میلیون‌ها تومان چک‌های رمزدار تضمینی بین بانکی جعلی داده بودند، تحت تعقیب پلیس آگاهی قرار دارند. به گزارش ایرنا از روابط عمومی‌پلیس آگاهی‌، دو کلاهبردار پس از انجام کلاهبرداری خود، متواری می‌شدند و فروشندگان هنگامی‌که برای نقد کردن چک‌ها به بانک مراجعه می‌کردند، پی به جعلی بودن چک و هویت دو خریدار می‌بردند. از مهر ماه سال ۸۷ با مراجعه دو نفر از شهروندان تهرانی به بازپرسی شعبه سیزدهم دادسرای ناحیه ۱۰ تهران و اعلام شکایت مبنی بر این که برای فروش خودرو زانتیای صفر کیلومتر با تماس یکی از مشتری‌ها، خودرو را به همراه مدارک مربوطه در مقابل یک فقره چک رمزدار بین بانکی به خریدار داده و در روز بعد با مراجعه به بانک متوجه جعلی بودن چک شده بودند، به دستور مقام قضایی پرونده ابتدا برای رسیدگی تخصصی به پایگاه پنجم پلیس آگاهی و در روزهای بعد با گسترش فعالیت‌های متهمان پرونده به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع داده شد. کارآگاهان با ردیابی خودروها دریافتند سارقان هر دو خودرو مسروقه را در کمتر از ۲۴ ساعت به دو نمایشگاه مختلف خودرو برده و با جعل مدارک هویتی مالک به نام خود، در مقابل مبلغی به عنوان نقد و مابقی با یک فقره چک بانکی به فروش رسانده‌اند. کارآگاهان به بانکی که سارقان چک را از آنجا وصول کرده بودند رفته، اما با توجه به کیفیت پایین دوربین مداربسته آن شعبه، شناسایی اعضای گروه میسر نبود.

در تحقیقات بعدی معلوم شد، سارقان پس از مراجعه به بانک به یک صرافی نیز مراجعه کرده بودند که تصویر چهره آن‌ها از طریق دوربین مداربسته صرافی ثبت شده بود.

سارقان در مراجعه به مالباختگان، بانک‌ها، نمایشگاه‌ها و صرافی‌ها خود را با نام‌های جعلی «کلانتری»، «رهنما»، «فراهانی» و «زمانی» معرفی کرده‌اند که در این رابطه و با توجه به شناسایی نشدن این افراد از طریق اقدامات پلیسی، «عموزاده» بازپرس شعبه سیزدهم دادسرای ناحیه ۱۰ تهران دستور چاپ عکس بدون پوشش این متهمان در جراید کثیرالانتشار را درباره شناسایی آنان صادر کرد. با چاپ خبر و عکس بدون پوشش متهمان در اولین مرتبه، ده‌ها نفر از شهروندان تهرانی با مراجعه به پایگاه پنجم یا اداره سیزدهم اعلام کردند که این افراد خودروهای زانتیا، بنز، بی‌ام‌و، آزرا یا اموال آنان را به سرقت برده‌اند. تمامی‌ مالباختگان، متهمان را دکتر، مهندس و مدیر شرکتی معرفی و ادعا می‌کردند که متهمان عنوان کرده بودند تازه از مسافرت خارج به کشور آمده‌اند.

در شهریور ۸۸ فردی با مراجعه به اداره سیزدهم در شکایتی اعلام کرد که روز قبل با چاپ آگهی برای فروش بنز سواری‌اش پس از تماس و هماهنگی خریدار به آدرس منزلش آمده و پس از توافقات به عمل آمده خودرو را به قیمت ۸۸ میلیون تومان فروخته بود. در پرونده دیگری شاکی اعلام کرده بود که در محدوده مرکزی شهر مغازه صرافی داشته و دو نفر از ابتدای سال ۸۸ در چند مرحله با رقم‌های بالا از جمله ۲۰۰ هزار و ۱۰۰ هزار دلار و یورو از او ارز خریداری و در مقابل در ساعات اداری بانک‌ها چک رمزدار تضمینی بین‌بانکی داده و هر بار این چک‌ها توسط شاگرد مغازه همان لحظه از بانک وصول می‌شد و سپس این دو مشتری با دلار و یورو خریداری شده مغازه را ترک می‌کردند. اما آخرین بار بعد از وقت اداری دو میلیون دلار از صرافی خریداری و طبق معمول چک رمزدار بین بانکی داده و دلارها را تحویل گرفتند. روز بعد که مالباخته به بانک مربوطه مراجعه کرده بود، مشخص شد که چک تقلبی است. هر چند که تصویر بدون پوشش این دو متهم در چهار مرحله و در سال‌های ۸۷ و ۸۸ در جراید به چاپ رسید، اما این دو نفر همچنان به صورت ناشناس در حال ادامه ارتکاب فعالیت‌های مجرمانه خود هستند.

این در حالی است که این دو شیاد حرفه‌ای در اسفند ماه سال گذشته به شیوه کلاهبرداری، اقدام به خرید خودروی اپیروس، لکسوز، بنز و بی‌ام‌و کرده بودند. همچنین خرید یک دستگاه خودرو پرادو در بهمن ‌ماه ۸۸ از دیگر اقدامات این شیادان است. سرهنگ «عباسعلی محمدیان» رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: ‌در این پرونده دو متهم تاکنون با استفاده از روش‌های متقلبانه و نیز غفلت یا سهل‌انگاری شهروندان، آزادانه و بدون مشخص شدن هویت واقعی خود کماکان به اعمال مجرمانه‌شان ادامه می‌دهند، لذا تمامی ‌اقدام‌های پلیسی و قضایی برای شناسایی مخفیگاه و هویت واقعی متهمان تاکنون نتیجه‌ای را در پی‌نداشته است. وی افزود: از شهروندان سراسر کشور درخواست می‌شود هرگونه اطلاعاتی را که درباره هویت واقعی یا آدرس مخفیگاه این متهمان دارند با شماره تلفن‌های «۵۱۰۵۵۵۱۳» یا «۵۱۰۵۵۶۱۳» در میان بگذارند.