دنیای اقتصاد- محمد سلیم بهرامی، عضو شورای عالی کار اعلام کرد: شورای عالی کار در جلسه بعدازظهر روز گذشته پس از چندین جلسه بحث و بررسی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۳۸۹ را با ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال‌جاری ۳۰۳ هزار و ۴۸ تومان تعیین کرد. در جلسات تعیین دستمزد کارگران مناقشات زیادی رخ داد چرا که نمایندگان کارفرمایان با افزایش دستمزدها موافق نبودند و دلیل آن را کاهش تورم اعلام کرده‌بودند. با افزایش ۴۰ هزار تومانی تعیین شد

حداقل دستمزد سال آینده کارگران ۳۰۳ هزار تومان

شورای عالی کار در جلسه بعدازظهر روز گذشته حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۳۸۹ را با ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال‌جاری ۳۰۳ هزار و ۴۸ تومان تعیین کرد.

محمد سلیم بهرامی عضو شورای‌عالی کار در گفت‌وگو با مهر با اشاره به جلسه چند ساعته شورای‌عالی کار که در وزارت کار و امور اجتماعی با حضور وزیر کار برگزار شد، گفت: در این جلسه نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان توافق کردند که حداقل دستمزد سال آینده کارگران ۱۵ درصد افزایش یابد. وی افزود: براساس توافق اعضای شورای‌عالی کار، افزایش دستمزد سایر سطوح ۷ درصد ترکیبی تعیین شد، ضمن اینکه روزانه ۷۰۱ تومان به دستمزد آنان افزوده خواهد شد. وی تصریح کرد: همچنین در این جلسه توافق شد پایه سنوات نیز از ۱۲۵ تومان در روز برای مشمول طبقه‌بندی مشاغل به ۲۰۰ تومان در روز برای سال ۸۹ افزایش یابد. عضو شورای‌عالی کار همچنین از افزایش بن کارگری از ۱۰ به ۲۰ هزار تومان برای سال آینده خبر داد.

در جلسه شورای‌عالی کار چه گذشت؟

در همین حال، ولی‌الله صالحی عضو شورای‌عالی کار اعلام کرد: دولت، کارگران و کارفرمایان در پایان جلسه این شورا برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده صورتجلسه نهایی را امضا کردند. وی درباره افزایش ۱۵ درصدی حداقل دستمزد سال آینده کارگران، گفت: نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت توانستند به اجماع برسند و دستمزد سال آینده را ۱۵ درصد، سایر سطوح را ۷ درصد و کمک هزینه خواروبار را نیز ۱۰۰ درصد افزایش دهند. عضو شورای‌عالی کار اظهار داشت: کارفرمایان در سال‌جاری تصمیم به افزایش دستمزد ۸۹ کارگران نداشتند و بر ثابت ماندن و حتی کاهش آن بر اساس نرخ تورم ۳/۱۱ درصدی اعلامی بانک مرکزی اصرار داشتند کارفرمایان پیش‌تر اعلام کرده بودند اگر بحث افزایش بیش از ۱۰ درصد حداقل دستمزد ۸۹ کارگران در نشست ۳ جانبه مطرح شود، جلسه را ترک خواهند کرد، ولی در نهایت افزایش ۱۵ درصدی را پذیرفتند.

صالحی ادامه داد: با توجه به افزایشی که حاصل شد کارگران از وضعیت خود رضایت کامل ندارند، ولی این افزایش شاید بتواند به بخشی از مشکلات واقعی نبودن دستمزدهای آنها کمک کند. وی خاطرنشان کرد: سعی کردیم بر اساس ماده ۴۱ قانون کار حرکت کنیم و معیشت خانوار و نرخ تورم را به صورت ترکیبی در نظر بگیریم. به صورت کلی بحث هدفمند کردن یارانه‌ها در سال آینده و همچنین بازتوزیع یارانه‌ها نیز در جلسات مطرح شد و همگان تصدیق کردند که باید شرایط دریافت یارانه‌ها برای کارگران فراهم شود. این مقام مسوول کارگری افزود: اگر دولت بتواند همه کارگران را مشمول دریافت یارانه کند از این طریق می‌توان امیدوار بود که بخش دیگری از مشکلات آنها جبران شود.

بر اساس این گزارش، سال گذشته (سال ۸۷) در نشست شورای‌عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای سال ۸۸ دو میلیون و ۶۳۵ هزار و ۲۰۰ریال تعیین شد که بر این اساس حداقل دستمزد روزانه کارگران ۸۷ هزار و ۸۴۰ ریال خواهد بود. مطابق این مصوبه سایر سطوح دستمزدی از آغاز سال ۸۸ به میزان ۵ درصد آخرین مزد ثابت یا مبنای سال‌جاری به اضافه روزانه ۱۰هزار و ۹۸۰ ریال افزایش خواهد یافت مشروط بر آنکه مزد روزانه هر کارگر از ۸۷ هزار و ۸۴۰ ریال کمتر نشود.