عدالت به معنای توزیع پول نیست

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تئوری عدالت اسلامی، فراهم کردن زمینه مشارکت عامه مردم در اقتصاد است، تاکید کرد: عدالت به معنای توزیع پول در بین مردم نیست و این مفهوم سطح پایینی از عدالت است. به گزارش پایگاه خبری خانه ملت، علی لاریجانی جمعه شب در برنامه زنده تلویزیونی سفر به خیر شبکه سه سیما اظهارداشت: متخلفان از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، هم آرامش روانی جامعه را به هم می‌زنند و هم بار اقتصادی مستقیم و غیر‌مستقیم برای کشور ایجاد می‌کنند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که پرسید آیا قوانین فعلی برای جلوگیری از رانندگی‌های خطرناک مناسب است یا خیر، گفت: متخصصین راهنمایی و رانندگی باید در این زمینه نظر بدهند و قضاوت کنند. البته به نظر من تغییر لازم است و باید این قوانین به روز شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ما در آینده شاهد اقدامی شبیه کاهش بیست درصدی تعرفه واردات خودرو در جهت تولید خوردروهای با کیفیت بالاتر، از سوی مجلس خواهیم بود، خاطرنشان کرد: مجلس چند اقدام زیربنایی در این ارتباط انجام داد که یکی اختصاص دو میلیارد دلار از صندوق حساب ذخیره ارزی به مترو بود و دیگری تصویب قانونی در ارتباط با حمل‌ونقل که البته همه ابعاد آن محقق نشد. همچنین کاهش بیست درصدی تعرفه واردات خودرو که هفته گذشته در مجلس تصویب شد. رییس قوه مقننه یادآور شد: در ارتباط با این موضوع (کاهش تعرفه واردات خودرو) در مجلس دو نظر وجود داشت و کسانی هم که معتقد بودند نباید تعرفه کاهش یابد، نگران ایمنی خودرو‌ها بودند، اما عنوان می‌کردند که پایین آمدن تعرفه واردات، وضعیت کارخانجات داخلی را شکننده می‌کند. وی گفت: البته این مصوبه برای کارخانجات داخلی فایده هم دارد، چون آنها باید برای رقابت، تلاش بیشتری کنند و یک بعد آن پرداختن بیشتر به ایمنی خودرو‌ها است. البته یک مقدار به آنها فشار می‌آید، ولی کیفیت کار بالا می‌رود.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: سیاست‌های اصل ۴۴ که مقام معظم رهبری تدوین و به مسوولان ارجاع دادند، می‌تواند زمینه رقابت‌ها و مشارکت عامه مردم در اقتصاد را فراهم کند که البته از دیدگاه من این سیاست‌ها هنوز خوب اجرا نشده است.

رییس مجلس گفت: اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ این نیست که ما فقط کارخانجات را به بخش خصوصی بدهیم. وی با بیان اینکه تئوری عدالت اسلامی که همان فراهم کردن زمینه مشارکت عامه مردم در اقتصاد است، هنوز به خوبی درک نشده، اظهار داشت: عدالت به معنی توزیع پول نیست و این مفهوم سطح پایینی از عدالت است. توزیع پول در بین مردم گاهی ممکن است مخرب عدالت هم باشد.