اظهارنظر فوری شورای نگهبان درباره بودجه

سخنگوی شورای نگهبان از بررسی غیررسمی بخش درآمدی لایحه بودجه ۸۹ در این شورا خبر داد و ‌گفت: به محض دریافت بخش هزینه‌ای بودجه نیز آن را رسیدگی و نظر شورا را به مجلس ارسال می‌کنیم. به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی کدخدایی دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌ها تصریح کرد: بخش درآمدی قانون بودجه سال ۸۹ به صورت غیررسمی در هفته گذشته برای شورای نگهبان ارسال شده و طی یکی دو روز آینده نتیجه بررسی آن به مجلس ارسال خواهد شد و در خصوص بخش هزینه‌ای بودجه ۸۹ نیز به محض دریافت، در جلسات فوق‌العاده آن را رسیدگی و ارسال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید آیا تدبیری برای جلوگیری از تاخیر ارائه لایحه بودجه به مجلس دارید یا اینکه همچنان می‌خواهید در جلسات فوق‌العاده مصوبه مجلس در خصوص بودجه را بررسی کنید، گفت: در حال حاضر راه حل دوم را انجام می‌دهیم. کدخدایی افزود: شورای نگهبان نمی‌تواند در این خصوص برنامه‌ای داشته باشد، این بحث در اختیار مجلس است که در زمان روشن‌تر و کافی لایحه بودجه را بررسی کند تا ما نیز فرصت بیشتری برای بررسی و اظهار نظر داشته باشیم. وی گفت: این تجربه چند ساله است که برای بودجه اتفاق افتاده است و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که با تشکیل جلسات فوق‌العاده نگذاریم چرخ اقتصادی کشور متوقف شود.

تغییر رنگ پرچم از حیطه وظایف شورای نگهبان خارج است

خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تدابیر این شورا درباره تغییر رنگ پرچم در برخی از نهادها سوال کرد که وی پاسخ داد: اینها مباحث اجرایی است، چارچوبی که قانون برای همه نهادها در نظر گرفته باید رعایت شود، توضیح در خصوص تغییر رنگ پرچم نیز باید از سوی مسوولان بخش‌هایی که گفته می‌شود این اتفاق در آن نهادها افتاده است، ارائه شود.

وی در پاسخ به این سوال که «اگر این قانون مورد نظر رعایت نشود، چه باید کرد؟» گفت: این مباحث خارج از حیطه وظایف شورای نگهبان است، اما اگر به صورت سند به ما ارجاع شود نسبت به آن ایراد خواهیم گرفت.

نظر شورای نگهبان درباره تدوین سیاست‌های انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از نظر این شورا در خصوص طرح کمیسیون ملی انتخابات جویا شد، گفت: ما پیش‌تر هم اعلام کرده بودیم که از هر گونه اصلاح قانون انتخابات استقبال می‌کنیم، اما این اصلاح باید در چارچوب قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی افزود: بحث‌هایی که این روزها مطرح شده این است که رهبر انقلاب به آن اشاره‌ای کردند و قطعا هم نهادهای ما در چارچوب قانون اساسی حرکت خواهند کرد. اظهارات دبیر و سایر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پس از مطرح شدن موضوع حکایت از این دارد که آنها در چارچوب قانون حرکت می‌کنند و صرفا در مجمع بررسی سیاست‌های کلی انتخابات در حال انجام است. اینها مانند سایر موارد، مواردی است که سیاست‌ها از سوی مجمع به مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌شود و در صورت موافقت ایشان می‌تواند ضمانت اجرا داشته باشد. کدخدایی یادآور شد: طبعا این سیاست‌ها نمی‌تواند قانون اساسی را نادیده بگیرد، ما نیز امیدواریم به همان شکلی که دست‌اندرکاران اعلام کردند، این سیاست‌های کلی تنظیم شود.

وی در پاسخ به خبرنگاری که توضیحاتی در خصوص نقاط قوت و ضعف این طرح خواست گفت: تا این سیاست‌ها به تایید نهایی نرسد ما فارغ از اظهار نظر هستیم، هر طرحی که مغایر اختیارات شورای نگهبان که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است باشد، مورد تایید قرار نخواهد گرفت و شورای نگهبان مخالفت خود را اعلام خواهد کرد، ما انتظار داریم در چارچوب قانون اساسی عمل شود.

شکایتی از جنتی نشده است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از وی در خصوص شکایت تاج‌زاده از آیت‌ا... جنتی پرسید که تاکنون هیچ پاسخ رسمی داده نشده است،‌گفت:‌ اگر شکایتی مطرح شده باید قوه‌قضائیه به آن پاسخ دهد و در این رابطه نیز ما تاکنون شکایتی را از قوه‌قضائیه دریافت نکرده‌ایم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان چه تدابیری اندیشیده تا مانند انتخابات گذشته شائبه حمایت افراد دولتی از کاندیدای خاص مانند سخنان آقای الهام در قبل از انتخابات وجود نداشته باشد، گفت: ان‌شاءا... دیگر تکرار نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شورای نگهبان برای انتخابات‌های آتی چه تدبیری اندیشیده است که مانند انتخابات گذشته برخی از اعضای شورای نگهبان از کاندیدای خاص حمایت نکنند، ‌گفت: با تذکراتی که داده شده چنین مواردی تکرار نخواهد شد.

تایید اساسنامه سازمان خصوصی‌سازی

سخنگوی شورای نگهبان از تایید اساسنامه سازمان خصوصی‌سازی از سوی این شورا خبر داد. کدخدایی از تایید طرح الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، مصوبه طرح دوفوریتی اصلاح ماده (۱۱۳) قانون مدیریت خدمات کشوری و چگونگی تعیین مدیریت سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌های درمانی، اساسنامه سازمان خصوصی‌سازی و اصلاح اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارسباران (جلفا) در بررسی‌های جلسات شورای نگهبان خبر داد.

وی در خصوص مصوبه مجلس مبنی بر طرح مجازات استفاده غیر‌مجاز از عناوین علمی با اعلام اینکه این مصوبه از نظر شورای نگهبان ابهام دارد، گفت: ماده واحده این مصوبه از این نظر مشخص که آیا شامل مدارک علمی چهارگانه حوزه‌های علمیه می‌شود یا نه، دارای ابهام است که پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از مغایرت طرح برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی با اصل ۵۷ خبر داد و گفت: اطلاق قسمت آخر تبصره (۲) ماده واحده از این جهت که شامل شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود مغایر اصل ۵۷ قانون اساسی است.

وی در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب ۱۳۶۲ نیز گفت: برخی از بندهای این مصوبه از آنجا که به افزایش هزینه عمومی می‌انجامد و طریق تامین آن معلوم نشده است، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

کدخدایی درباره طرح تقویت مرزبانی جمهوری اسلامی ایران که همچنان از نظر شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفته است، گفت: علاوه بر اشکالات ماهیتی که بر این طرح وارد است، چون طرح مذکور مبتنی بر تغییرات ساختاری در نیروهای مسلح و ایجاد وظایف برای مرزبانی است، نیاز به اخذ تدابیر مقام معظم فرماندهی کل قوا دارد، از این جهت مشخص که آیا نظر معظم له اخذ شده است یا خیر، ابهام دارد و پس از ایفاد نظر ایشان در مورد طرح اظهار نظر خواهد شد.