اظهارات معاون اوباما علیه ایران

پس از سخنان فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه علیه جمهوری اسلامی ایران که با واکنش شدید علی لاریجانی رییس مجلس مواجه شد، جوزف بایدن معاون باراک اوباما نیز در اقدامی مداخله‌جویانه درباره اقدامات تهران ابراز نگرانی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، بایدن که در بیت‌المقدس و دیدار از سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی MSNBC گفت: آمریکا نگران آن است که ایران هر روز دیکتاتورتر می‌شود.

اظهارات بایدن در ادامه سلسله اظهارات توهین‌آمیز مقام‌هایی آمریکایی علیه ایران در یکی دو هفته گذشته صورت می‌گیرد.

چندی پیش هیلاری کلینتون در سفر خاورمیانه‌ای خود با همین تعابیر ایران را مورد اهانت قرار داده بود.

علاوه بر بایدن، در روزهای گذشته دیوید پتریوس فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه نیز مدیران نظامی سیاسی ایران را مورد اهانت‌های لفظی قرار داد. علی لاریجانی در واکنش به سخنان وی گفت که دولت اوباش، دولت آدمکش آمریکا است نه دولت ایران.

بایدن در عین حال در گفت‌وگویی اضافه کرد که ایالات‌متحده اجازه دستیابی ایران به تسلیحات اتمی را نخواهد داد.

معاون رییس‌جمهور آمریکا افزود: من دقیقا نمی‌دانم که محمود احمدی‌نژاد ربیس جمهور ایران چقدر قدرت دارد و مساله این است که ما حتی درباره اینکه احمدی‌نژاد چه چیزی را کنترل می‌کند، مطمئن نیستیم. موضوع آن است که او چه مقدار از تشکیلات امنیتی را کنترل می‌کند. جوزف بایدن مدعی شد‌: نگرانی‌هایی درباره اینکه ایران بیشتر رو به سمت دیکتاتوری پیش می‌رود وجود دارد، اما حقیقت این است که اطلاع دقیقی از آن نداریم. ما هر کاری را در حوزه قدرت خود انجام می‌دهیم و در آینده هم انجام خواهیم داد تا مانع از دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای بشویم.