در موضوع هسته‌ای از موضع قدرت سخن می‌گوییم

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه گفت: غرب مطمئن است که توانایی تولید سوخت هسته‌ای در‌ایران وجود دارد و نگران هستند. ما در موضوع هسته‌ای کاملا از موضع قدرت سخن می‌گوییم. تا زمانی که شرایط‌مان را نپذیرند هیچ اقدامی‌نمی‌کنیم و هر تصمیمی‌که بگیریم با حفظ مصالح و منافع و ابعاد مختلفی که می‌تواند برای کشور داشته باشد، دنبال می‌کنیم. به گزارش‌ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه که در همایش مدیران ناجا با عنوان «ولایت‌مداری و بصیرت دینی» سخن می‌گفت‌، افزود: در هر زمینه‌ای که با تهدید و تحریم مواجه شدیم به نتیجه رسیدیم که باید در آن مورد تلاشمان را بیشتر کنیم، اما حادثه‌ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری رخ داد، هوشیاری بیشتری به ما داد. به بهانه انتخابات ریاست جمهور تلاش کردند شکافی جدی در جامعه ‌ایجاد کنند.

مهمانپرست با اشاره به تاریخچه تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران افزود: آخرین مساله ‌این است که بر سر تامین سوخت رآکتور تهران پیشنهاد روشن و شفاف داشتیم که هنوز هم روی آن هستیم. ما با موضوع معاوضه سوخت اصولی برخورد کردیم وتوافق بر‌این موضوع به‌این معنا بود که چرخه سوخت ما را به رسمیت شناخته‌اند. آنها پذیرفتند که ما می‌توانیم سوخت را در حد ‌٥‌/‌٣ درصد غنی بکنیم‌، اگر قبول کردند که ما فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز داریم و غنی‌سازی تا ‌٥‌/‌٣ درصد مورد حق ماست پس پرونده ما از آژانس به شورای امنیت کاری غلط و غیرقانونی بوده است و همه قطعنامه‌هایی که علیه ما صادر کرده‌اند بی‌اعتبار است و محتوای قطعنامه‌ها که تماما تاکید دارد فعالیت‌های هسته‌ای ما باید متوقف شود با حرف خودشان نقض شده است. به ‌این دلایل بود که ما اعلام کردیم اصل معاوضه را می‌پذیریم، اما با شرایطی که منافع ما را تامین کند.

وی افزود: آقای رییس‌جمهور اشاره کردند که ما حتی آماده بودیم سوخت ‌٥/٣ درصد را به آنها بدهیم با ‌این که ممکن بود به تعهدشان عمل نکنند. اما اگر‌این موضوع اتفاق می‌افتاد آنها دوباره رسوا می‌شدند و دلیل دیگری بود برای ‌این که نمی‌توان به آن‌ها اتکا کرد و ما باید روی پای خود بایستیم. در شرایطی که فکر می‌کردند با طرح موضوع معاوضه یا فروش سوخت زمان از دست می‌رود و سوخت رآکتور تمام می‌شود و ما تحت فشار قرارمی‌گیریم و مجبور می‌شویم شرایط آنهارا بپذیریم، غنی‌سازی ‌٢٠ درصدی را اعلام کردیم و شوکی به آنها وارد شد. وی ادامه داد: گفتند بلوف سیاسی می‌زنند و توانش را ندارند، اما ‌این کار با حضور بازرسین آنها انجام شد. بعد اعلام کردند تبدیل سوخت ‌٢٠ درصد به صفحه‌های سوخت کار آنها نیست ولی ما اعلام کردیم از ابتدای سال ‌٨٨ در اصفهان کارخانه تبدیل سوخت به میله‌های سوختی را راه‌اندازی کردیم‌، تولید صفحه‌های سوختی نیز چندان زمانبر نیست. وی افزود: آنها مطمئن هستند که‌این توانایی در‌ایران وجود دارد و نگران هستند. ما در موضوع هسته‌ای کاملا از موضع قدرت سخن می‌گوییم تا زمانی که شرایط‌مان را نپذیرند هیچ اقدامی ‌نمی‌کنیم و هر تصمیمی‌که بگیریم با حفظ مصالح و منافع و ابعاد مختلفی که می‌تواند برای کشور داشته باشد، دنبال می‌کنیم. مهمانپرست با اشاره به ‌این که اقدام ‌ایران در بازداشت ریگی کاری بسیار دقیق‌، ماهرانه و شجاعانه بود، گفت: پیروزی بزرگی برای ملت ما به دست آمد نه به خاطر ‌این که آن فرد مهم بود بلکه از ‌این جهت که جنایت‌های سنگینی انجام داده است. مهم‌تر ‌این بود که با تمام پیچیدگی‌های امنیتی که سرویس‌های خارجی داشتند و حمایت کاملی که از وی می‌شد و برخی کشورهای منطقه نیز به آنها کمک می‌کردند و سرویس‌های خارجی همه‌گونه اطلاعات به آنها می‌دادند و با حفاظت آنها ترددشان انجام می‌شد. در ‌این شرایط باور نمی‌کردند که رد آنها حتی در داخل پایگاه آمریکایی گرفته شود و با‌ این اقتدار در فضای ‌ایران دستگیر شود و حتما شنیده‌اید که ریگی از همان ابتدا و داخل هواپیما شروع به اعتراف کرده است. اطلاعات بسیار مهمی‌ را در اختیار قرار داده است. ‌این نشان‌دهنده اقتدار نظامی ‌و امنیتی کشور ما است. اجازه تعدی به هیچ کشوری نمی‌دهیم.

وی گفت:‌ این مساله در مقطعی انجام شد که رژیم نامشروع صهیونیستی یکی از سران حماس را در دبی به شهادت رساند و برای ‌این کار ‌٢٦ نفر را با گذرنامه‌های خارجی از کشورهای مختلف به آنجا آورد و‌ این موضوع به یک رسوایی سیاسی و امنیتی برای‌ این رژیم و حامیان غربی آن تبدیل شد. آنها می‌خواستند خود را قدرت برتر منطقه معرفی کنند، اما با دستگیری ریگی که مورد حمایت آنها بود آشفته شدند. وی گفت: مردم ما در ‌٢٢ بهمن یک بار دیگر تمام محاسبات آنها را در جنگ نرم به هم ریختند. مردم در ‌٢٢ بهمن نشان دادند حضورشان به خاطر حمایت از شخص مقام معظم رهبری و اصل نظام است. وی گفت: در خاورمیانه و منطقه اتفاقات مهمی ‌در حال وقوع است و آنها‌این مسائل را متوجه هستند.

مهمانپرست تاکید کرد: توفیقات ما در سیاست خارجی چشمگیر و تعیین‌کننده است. آنها نه تنها نمی‌توانند مانع ‌این حرکت شوند بلکه به شدت از آن عصبانی و آشفته شده‌اند.