بیگانگان منطقه را ترک کنند

عکس:AFP. احمدی‌نژاد در سفر یک روزه به کابل با کرزای دیدار کرد

رییس جمهور: بیگانگان منطقه را ترک کنند

دنیای اقتصاد- دیروز محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ایران برای دومین بار در دوران ریاست جمهوری خود در سفری یک روزه راهی کابل پایتخت افغانستان شد و با حامد کرزای همتای افغانی خود و سایر مقامات ارشد این کشور دیدار و رایزنی کرد. سفر احمدی‌نژاد به افغانستان در شرایطی انجام شد که مقامات وزارت خارجه ایران به دلیل رویکرد نادرست نشست همسایگان افغانستان در لندن که ۸ بهمن ماه سال جاری برگزار شد، از شرکت در این نشست خودداری کردند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه دراین باره به رسانه‌ها گفته بود: با توجه به اینکه رویکرد این اجلاس همچنان در جهت افزایش اقدامات نظامی، برخورد دوگانه با جریانات موجود در افغانستان و عدم توجه به ریشه‌های مشکلات موجود در افغانستان و عدم استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای حل این مشکلات است، جمهوری اسلامی‌ایران حضور در این اجلاس را مفید ارزیابی نمی‌کند و ادامه رویکرد اشتباه گذشته را برای حل مشکلات افغانستان سازنده نمی‌داند.

دیروز اما، احمدی‌نژاد نیز از حضور نظامی آمریکا و نیروهای ناتو در افغانستان انتقاد کرد وگفت: دشمنان و سلطه گران با کشورها و ملت‌های منطقه مخالف هستند و حاضرند برای اهداف غیرانسانی خود صدها میلیارد دلار هزینه کنند، اما بدون تردید همه آنها در برابر ملت‌های منطقه شکست خواهند خورد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رییسان جمهور ایران و افغانستان پس از پایان مذاکره مشترک در نشست خبری شرکت کردند. محمود احمدی‌نژاد در این نشست، ایران و افغانستان را دارای سابقه تاریخی و تمدنی مشترک دانست و گفت: جمهوری اسلامی‌ایران و افغانستان دوستان‌، دشمنان و سرنوشت مشترک دارند. ایران و افغانستان دو ملت برادر و دوست هستند که به طور تاریخی همسایه‌اند و در غم‌ها و شادی‌های هم شریک می‌باشند.

وی با بیان اینکه دو کشور در منطقه‌ای حیاتی و اثرگذار قرار دارند، گفت: این منطقه همیشه مورد طمع دشمنان بشریت بوده است و به همین دلیل همواره در صدد بوده‌اند که این منطقه را در ناامنی نگه دارند.وی اظهار امیدواری کرد که ملت و دولت افغانستان اقتدار خود را بازیافته و شرمساری برای کسانی بماند که با لشکرکشی از توسعه و پیشرفت و امنیت افغانستان جلوگیری کرده‌اند.

رییس جمهور، امنیت و پیشرفت ایران و افغانستان را وابسته به هم دانست و تاکید کرد: ملت و دولت ایران تا آخر در کنار ملت و دولت افغانستان خواهد بود.

احمدی‌نژاد با اشاره به موضوع دستگیری عبدالمالک ریگی اظهار کرد: دنیا مشاهده کرد که چگونه دشمنان‌، تروریست جنایتکاری را که بیش از ۴۵۰ نفر را کشته و مجروح کرد با حمایت و پشتیبانی‌های مالی و اطلاعاتی به عنوان قهرمان معرفی می‌کرد.

حامد کرزای رییس‌جمهور افغانستان نیز در این نشست خبری با تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ‌ایران از ملت افغانستان، گفت: ملت بزرگ ایران همواره پشتیبان ملت و دولت افغانستان بوده است.وی با اشاره به حضور افغانی‌ها در ایران و کمک‌های جمهوری اسلامی ‌ایران در زمینه‌های آموزش، راه و برق‌رسانی، تصریح کرد: روابط ایران و افغانستان در حال تحکیم و تعمیق است.

کرزای با بیان اینکه افغانستان همواره خواهان دوستی و گسترش روابط با ایران است، گفت: ملت و دولت افغانستان اجازه نخواهند داد که از خاک کشورشان برای تعرض به دیگر کشورهای منطقه استفاده شود.

منافع مشترک ؛ دشمنان مشترک

احمدی‌نژاد همچنین در مذاکرات مشترک هیات‌های عالیرتبه دو کشور با بیان اینکه دو ملت ایران و افغانستان دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستند، گفت: سرنوشت دو کشور و دو ملت در طول تاریخ به هم گره خورده است و ایران و افغانستان دارای منافع و دشمنان مشترک هستند.

وی بر ضرورت گسترش همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله ارتباطات، انرژی، آموزش، سرمایه گذاری در معادن و صنایع تاکید کرد و گفت: سطح همکاری‌ها در این عرصه‌ها باید به سرعت گسترش یابد و ایران برای انتقال تجربیات و افزایش همکاری‌های مشترک محدودیت و مانعی ندارد. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه بیگانگان نمی‌خواهند افغانستان آزاد شود و بتواند خودش را اداره کند، اظهار کرد: مردم افغانستان سالیان درازی است که در سختی به سر می‌برند و بیگانگان با دخالت‌های خود به دنبال آن هستند که نگذارند افغانستان جایگاه واقعی‌اش را پیدا کرده و به پیشرفت و امنیت برسد.

وی گفت: افغانی‌ها‌ می‌توانند به طور مستقل با کشورهای مختلف تعامل داشته باشند، اما نظام سلطه نمی‌خواهد هیچ کشوری مستقل و پیشرفته باشد.حوادثی که به افغانستان تحمیل شده است، اجازه نمی‌دهد این کشور پیشرفت کند، اما امیدواریم افغانستان به سمت وحدت ملی کامل‌،‌استقلال کامل و پیشرفت حرکت کند.حامد کرزای رییس‌جمهور افغانستان نیز در این دیدار گفت: ما از پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های گوناگون خوشحالیم و از اینکه هر روز ایران در حوزه‌های مختلف به پیشرفت دست می‌یابد، سرمشق و الگو می‌گیریم.

رییس جمهور افغانستان خواهان گسترش و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینه‌ها شد و گفت: ملت افغانستان به برادری و همسایگی با کشور بزرگ ایران افتخار می‌کند.

رفع مشکلات با راه‌حل انسانی

بر اساس این گزارش، احمدی‌نژاد همچنین دیروز ظهر در ضیافت رسمی ‌ناهار حامد کرزای با بیان این که جنگ، ویرانی و آوارگی شایسته مردم افغانستان نیست و مردم این کشور می‌بایست در مسیر استقلال و پیشرفت حرکت کنند‌، گفت: باور ما این است که رفع مشکلات افغانستان راه حل انسانی دارد. در این مراسم که مقامات ارشد و علما و سران گروه‌های جهادی افغانستان حضور داشتند‌، احمدی‌نژاد گفت: تاریخ منطقه نشان داده است که نیروهای متجاوزی که به این منطقه وارد شده‌اند، هرگز پیروز خارج نشده‌اند. نیروهای سلطه‌جو باید از تاریخ درس عبرت بگیرند و اشتباهات تاریخی خود را تکرار نکنند. مردم این منطقه اهل‌اندیشه‌، عاطفه و فرهنگ هستند و به بمب نیازی ندارند‌.

وی با اشاره به حوادث ۱۱ سپتامبر و انهدام برج‌های دوقلو گفت‌: نظام سلطه به بهانه مبارزه با تروریسم به کشور افغانستان آمده و ده‌ها هزار نفر کشته و آواره کرده‌اند. اکنون باید با روش‌های علمی ‌تحقیق شود که آیا حضور متجاوزان‌، میزان تروریسم را کاهش داده یا آن را افزایش داده است‌. رییس‌جمهور افزود‌: بیگانگان باید منطقه را ترک کنند و بدانند مردم افغانستان می‌توانند کشور خود را اداره و موجبات وحدت و پیشرفت خود را فراهم کنند.

احمدی‌نژاد همچنین دیروز صبح پیش از ترک تهران به مقصد کابل، در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه جمهوری اسلامی‌ ایران و افغانستان دو کشور دوست و برادر هستند، گفت: ملت ایران همواره در کنار ملت و دولت افغانستان خواهد ماند.وی درباره اهداف سفر خود به افغانستان گفت: با توجه به شرایط و اتفاقات جدیدی که در منطقه در حال شکل‌گیری است، دو کشور نیازمند رایزنی‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی درباره مهمترین موضوعات و مسائل منطقه هستند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که دیدار با مسوولان افغانی و گروه‌های مختلف و همچنین ارائه راهکارهای منطقی باعث ایجاد صلح و آرامش در منطقه شود.

عکس: ایرنا