فرزین: اگر 40 هزار میلیارد تومان پذیرفته نشود، برنامه‌هایمان تغییر می‌کند

سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی اعلام کرد که چنانچه مجلس رقم پیشنهادی دولت درباره درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه را نپذیرد، برنامه‌های دولت برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در سال آینده تغییرات بسیاری خواهد کرد. محمدرضا فرزین ـ ‌معاون وزیر اقتصاد و سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی ـ در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود‌: دولت در بودجه رقم حاصل از هدفمندکردن یارانه‌ها را ۴۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود که مجلس با توجیه ایجاد تورم، آن را به ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش داد و ما در هر حال منتظر طرح این موضوع در صحن علنی مجلس هستیم و چنانچه مجلس رقم مورد نظر دولت را مصوب کند، برنامه‌های ما با عدد ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده متفاوت خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از مردم تصور می‌کنند با اصلاح قیمت‌ حامل‌های انرژی، دیگر کالاها نیز مشمول افزایش قیمت می‌شوند توضیح داد: چنین چیزی نیست. اگر قیمت‌ انرژی را اصلاح کنیم و افزایش دهیم متناسب با آن منابعی را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. وی ادامه داد: چرا به مردم یارانه‌ می‌دهیم؟ برای آن که قدرت خریدشان حفظ شود. پس مردم مطمئن باشند که دولت نسبت به معاش و قدرت خرید آنها حساس است و اصلاح قیمت‌ها را تدریجی انجام خواهد داد تا با پرداخت یارانه قدرت خرید مردم در طبقات متوسط تغییر نکند و در طبقات پایین‌تر بهتر شود.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: طبقات بالاتر باید میزان مصرف خود را در این طرح کاهش بدهند. همگی باید خود را ملزم به کاهش مصرف انرژی بدانیم چون شاخص‌های مصرف انرژی ما با شاخص‌های دنیا متفاوت است و به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. فرزین از هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان یک «نهضت ملی» یاد کرد و گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها این فرصت را به کشور می‌دهد که بخش انرژی در کشور نفسی بکشد و متناسب با هزینه جدیدی که به مردم تحمیل می‌شود، قدرت خرید جدیدی هم تعریف شود. او در پایان اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که طبقات پایین جامعه با اجرای طرح قدرت خرید بیشتری پیدا کنند و رفاه حالشان افزایش یابد.